Q5 3.0 TFSI Chiptuning 70-130hk ekstra

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
Q5gut
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/08/2022 13:56

Q5 3.0 TFSI Chiptuning 70-130hk ekstra

Indlæg af Q5gut »

Hej Allesammen

Bor i udlandet og har fået købt mig en dejlig Q5 fra 2016 med en 3.0 TFSI motor med modelkoden CTVA. Den har ca. 105.000 km på tælleren og alle service overholdt. Alle på nær olieskift på autoriseret Audi-værksted.
Bilen har std. 272hk, men da det er samme motor der sidder i S4/S5, har den meget mere potentiale.

Er blevet tilbudt et relativt billigt chiptun fra Revo. De garanterer mindst 70hk ekstra, men siger at oftest giver det i praksis minimum 100hk ekstra og i nogle tilfælde helt op til 130hk ekstra.

Mit spørgsmål er nu: Kan bilen klare det? Jeg er med på at det på langt sigt slider mere på motoren. Men i hvor høj grad øger det sandsnligheden for meget store problemer? Tænker specielt på gearkasse, kobling osv.

Værkstedet der tilbyder det her chip-tun er et meget stort og anerkendt værksted.
Min lokale (svenske) mekaniker har frarådet mig at gøre det, men jeg tror bare han er konservativ og forsigtig og ikke rigtigt ved nok om det.
Hvad mener I?


Link:
https://www.onlyrevo.com/product-detail ... 21/stage-1

På forhånd tak.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Q5 3.0 TFSI Chiptuning 70-130hk ekstra

Indlæg af jorlund »

Jeg ville ikke have lyst til at gøre det. 3.0 tfsi motoren er i forvejen temmelig varm - olietemperaturen er allerede over 100 grader, og kølingen til kompressoren er lidt underdimensioneret. Det kan sagtens være at motor og gearkasse på papiret kan holde til det, men jeg ville være bekymret for følgevirkningerne. Har set en del video med amerikanere, der tuner S4 B8'eren, og dem, der gør det ordentligt, må stadig udbedre svageste led jævnligt, og dem, der ikke opgraderer de omkringliggende systemer får ikke den forventede ydelse.
Q5gut
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16/08/2022 13:56

Re: Q5 3.0 TFSI Chiptuning 70-130hk ekstra

Indlæg af Q5gut »

Mange tak. Skulle måske have tilføjet at jeg bor i Mellemøsten hvor temperaturne halvdelen af året er 40-45 grader. Dog har jeg ladet mig fortælle at bilerne her oftest har bedre køling end dem der bliver solgt i EU.
RyslanI
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13/01/2023 10:12

Re: Q5 3.0 TFSI Chiptuning 70-130hk ekstra

Indlæg af RyslanI »

Jeg ville heller ikke risikere det. På papiret er det dog én ting, men i praksis er det noget andet.
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"