A4 b8 højtalere opgradering

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
Lindgren98
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 29/11/2020 17:18

A4 b8 højtalere opgradering

Indlæg af Lindgren98 »

Hej hej alle audi tosser :D

Har sådan en a4 b8 2009 som jeg er rigtigt glad for. noget jeg ikke er så glad for er lyden. er der nogen der har erfaring med opgradering af lyden og til hvad man skal opgradere til ?

Samt om det er muligt at få en nyere skærm i (jeg har det gamle røde uden navi) uden det bliver de store kineser skærme

mvh christopher
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: A4 b8 højtalere opgradering

Indlæg af jorlund »

Alpine har lavet en headunit som passer i A4'eren: http://www.extremecarparts.dk/alpine-st ... on-audi-a4
Der findes også forskellige niveauer af anlæg - fra det helt skrabede til "concert" til B&O. Man kan muligvis finde et komplet sæt på ebay. Det kommer nok lidt an på, hvad du har siddende i forvejen.
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: A4 b8 højtalere opgradering

Indlæg af jape »

Hej

Jeg følger lige med her. Jeg tænker også på en mulig opdatering.

Jeg har brugt lidt tid på at undersøge hvilket system jeg har i bilen. Det syntes jeg ikke har været let at finde ud af.

Jeg er nået frem til at der findes følgende anlæg:

1.
Concert Radio der er monteret i midterkonsollen under ventilationsristene. Den har en forstærker på 80W og 8 højtagere. Jeg kender ikke fordeling af wattene men tror det er 4x20W. Der er placeret 2 højtalere i hver bagdør, en 5,25" i nederst i døren og en diskant ved håndtaget. I hver fordør er der placeret en 8" nederst i døren. Der er placeret en diskant ved hver A-stolpe i instrumentbordet. Den har en skærm med rød tekst og jeg tror den er på 6,5" Der er ingen knapper ved gearstangen til styring af radioen.

2.
MMI 2G high. MMI 2G high har monteret en CD til 6 cd`er i midterkonsollen under ventilationsristene. Skærmen er i farver og 6,5". Der er knapper ved gearstangen. DVD afspiller i bagagerummet til navigation

3.
MMI 3G low. MMi Low har en DVD afspiller med 2 SD kortlæsere monteret i midterkonsollen under ventilationsristene, Skærmen er i farver og 6,5". Der er knapper ved gearstangen. ??

4.
MMI 3G high. MMi high har en DVD afspiller med 2 SD kortlæsere monteret i midterkonsollen under ventilationsristene, en CD til 6 cd´er i handskerummet, 40GB harddisk og anlæg placeret i venstre side i bagagerummet. Skærmen er i farver og 7". Der er knapper ved gearstangen og navigation. Der er joystik i midten af den store drejeknap.
Forstærkeren er på 180W og der er 10 højtalere. Der er placeret 2 højtalere i hver bagdør, en 5,25" i nederst i døren og en diskant ved håndtaget, 2x20W til bagdøre. I hver fordør er der placeret en 8" nederst i døren. Der er placeret en diskant ved hver A-stolpe i instrumentbordet. 2x40W til fordøre incl. diskant ved A stolpe. Der er placeret en 3" enhed i midten af instrumentbordet. 1x20W til denne. Der er placeret en subwoofer under reservehjulet med en enhed på 5,25". 1x40W til subwoofer. Kabinettet er L-formet og ligger rundet om batteriet. Højtalere i fordørene og Subwoofer er 2 ohm. Højtalerne i bagdørene er 4 ohm- Diskanterne ved A-stolpe er 8 ohm.

5.
MMI 3G high+. MMi high+ har B&O lydsystem, en DVD afspiller med 2 SD kortlæsere monteret i midterkonsollen under ventilationsristene, en CD til 6 cd´er i handskerummet, 40GB harddisk og anlæg placeret i venstre side i bagagerummet. Skærmen er i farver og 7". Der er knapper ved gearstangen og navigation. Der er joystik i midten af den store drejeknap.
Forstærkeren er på 540-580W( ved det ikke præcis) og der er 14 højtalere. Der er placeret 2 højtalere i hver bagdør, en 5,25" i nederst i døren og en diskant ved håndtaget, XXW til bagdøre. I hver fordør er der placeret en 8" nederst i døren og en diskant ved sidespejl XXW til fordøre. Der er placeret 5 3" enheder i instrumentbordet. XXW til disse. Der er placeret en subwoofer under reservehjulet med en enhed på 5,25"(måske 6,5"). 1x150W til subwoofer. Kabinettet er U-formet og ligger rundet om batteriet. Alle højtalere er 4 ohm.

Som jeg har skrevet syntes jeg ikke det er let at finde data på de forskellige anlægsmodeller. Hvis der er nogle der har mere præcise data, så skriv venligst.

Ved udskiftning af de nederst højtalere i fordørene skal man være opmærksom på, at der er begrænset indbygningsdybde på grund af skinnen til vinduesnedrullesystem.
Senest rettet af jape 18/05/2021 20:36, rettet i alt 2 gange.
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: A4 b8 højtalere opgradering

Indlæg af jape »

Hej

Jeg har forsøgt at lave en højtaler opgradering.
Jeg mener at jeg har MMI high med Audi Sound System.
Angående lyden i systemet, syntes jeg at der er meget diskant i fronten af kabinen og næsten ingen bas i fordøren. Jeg har ikke kunne juster så jeg syntes der blev balance mellem bas og diskant. Når jeg justerede meget bas på systemet syntes jeg ikke at højtalere i bagdørene kunne følge med.

Da det er komponent højtaler systemer der sidder i alle dørene, har jeg kigget på hvad man kan købe af komponent sæt. Da jeg syntes at det var bas der manglede ville jeg have så stor en højtaler som muligt. Jeg har ingen kendskab til komponent sæt, så jeg kiggede derfor på ovale coax højtalere. Jeg har haft den type før og der plejer ar være god bas i dem.

I fordørene kan der sidde en 6x9" højtaler og i bagdørene kan der sidde en 5x7". Jeg vælger at udskifte bas enhederne i for og bagdøren og valgte JBL GT6-69 6x9" 3 vejs system til fordørene og JBL GTO 7525e 5x7" 2 vejs system til bagdørene. Ved anvende disse får jeg en ekstra diskant i bagdørene og en diskant samt mellemtone i fordørene. Jeg frakobler ikke nogle af højtalerne.
Da jeg ikke har skiftet diskanterne i instrumentborderet er der stadig meget diskant i fronten af kabinen, men der er mere bas i JBL højtalerne og jeg kan nu justere diskant og bas så jeg syntes det lyder godt. Jeg har fundet ud af at man kan montere dæmpningsled på diskant højtalerne. Det tror jeg ville have været en rigtig god løsning for at tilpasse højtaleren i døren med diskanten i instrumentbordet. Så havde det nok ikke været behov for at udskifte højtalere. Det kan være at jeg gør det en dag.
JBL højtalerne i bagdørene har en mere klar lyd og bassen i kan følge med ved alle justeringer af systemet.

Fordør:
Fordør
Fordør
Bagdør:
Bagdør
Bagdør
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: A4 b8 højtalere opgradering

Indlæg af Høy »

Hold da op (y)

Kan du godt få beklædningen til at passe på bagdøren?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: A4 b8 højtalere opgradering

Indlæg af jape »

jeps

Den sidder også godt :)

Hvis de skal sidde tæt på dørbeklædningen skal de flyttes 5-6 cm ud fra døren.
20210409_155228.jpg
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"