Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Mtolesen »

Hej,
Havde idag min audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010 til service hos Audi.
De checkede olie trykket, og meddelte mig at det var for lavt og sagde at olie pumpen skulle skiftes...de sagde at den næsten gik istykker da de pillede den ud, og at det var meget heldigt at de dandt det i tide.
De sagde at selv om de nu skifter olie pumpen (der var også noget med at olie og benzin blev blandet...), var det ikke sikkert at det var det der var i vejen med olie trykket.....og bare det at få skiftet olie pumpen, kostede 11.000 kr......
Nogen der har erfaring med sådanne reperationer, og om jeg kommer "levende" fra dette....
Mvh
Martin
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Høy »

Er det ikke sådan, at højtrykspumpen kan blive utæt, så den lækker benzin over i oliekredsløbet?

Hvis det sker, fortyndes olien, og olietrykket falder ... olien lugter stærkt af benzin. På et tidspunkt forringes smøreevnen så meget, at motoren slides i stykker, men oliepumpen vil ikke hjælpe på det.

Det undrer mig stærkt, at man skifter oliepumpen, når man har konstateret benzin i olien. Skulle man ikke først finde ud af, hvorfor der er benzin i olien? Oliepumpen kører jo ikke på benzin... i hvert fald ikke direkte :)

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Mtolesen »

Hej Høy,

Nu bringer du mig i tvivl, men det heke startede med at Audi målte at olie trykket var for lavt, så det kan godt være at det er højtryks pumpen og ikke olie pumpen de vil skifte.
I alle tilfælde undre det mig bare at jeg ikke fik nogen indikation i tide på at dette var ved at ske......og jeg håber inderligt at den reperation af højtrykspumpen vil klare problemet og at min motor ikke har lidt blivende skade......
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Mtolesen »

Forøvrigt fortalte Audi mig at der i 2015 var blevet skiftet stempelringe og noget andet i den som vist er en kendt ting i den motor, så jeg håber at det er en god ting at de allerede er skiftet.....
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Høy »

Det er selvfølgelig meget fint, at den har fået stempelringe, men du burde slet ikke have købt den, hvis det ikke var tilfældet. Dvs. det er en god idé at tjekke det, inden man køber sådan en bil.

Hvis den ikke har alarmeret for olietryk, skal den nok have klaret sig. Det er aldrig godt med benzin i olien, men bilen slides, hver gang man bruger den, så alting er relativt. Det er ikke noget at gruble over, for du kan ikke ændre det nu - medmindre du har garanti.

Tjek olien regelmæssigt på pinden, og læg mærke til, om der er benzinlugt. Hvis olien næsten ikke er "fedtet", er der noget galt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Mtolesen »

Hej Høy,

Mit problem er nu at Audi siger at olie trykket stadig er lige lavt nok med den nye pumpe de har sat i(vist ikke olie pumpen vel), og de siger at det er farligt at køre med den som den er.
De er nu begyndt at skille den ad.....for at se hvor lækagen er....og siger di ikke håber de finder slemt slidte dele.......
For mig er det et nightmare fordi jeg simpelhen ikke kan se en ende på dette, men bare må acceptere time efter time hvor de piller mere og mer fra hinnanden....
Jeg er stadig chokeret at en sådan fejl kan opstå helt uden jeg får en aleam eller warning!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Høy »

Jeg kan ikke se, at det kan være andet end højtrykspumpen eller en af dyserne, som giver benzin i olien.

Det lave tryk kan også skyldes, at et eller andet allerede er slidt, så olien ikke holdes korrekt tilbage.

Oliepumpen transporterer bare olie. Alle tingene, der sidder i vejen for olien, skaber olietrykket. Dvs. hvis noget falder af eller bliver slidt, så olien kan løbe ud der, falder olietrykket generelt over det hele - dog lidt afhængigt af omstændighederne.

Hvis de har skiftet en pumpe og forventer højere olietryk, må det vel være oliepumpen?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: Olie pumpe på Audi A5 2.0 tfsi cabriolet årgang 2010

Indlæg af Mtolesen »

Mange tak for svar Alex, talte med Audi her for lidt siden, de siger at de vil tage topdækslet af for at kunne se nærmere ind i motoren og se om de kan de noget galt.
Jeg er stadig forbløffet over at sådan en fejl kan opstå uden nogen fejl indikation på noget tidspunkt ar kommet op.
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"