Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - fejl

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
leni
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29/12/2012 11:12
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - fejl

Indlæg af leni »

Goddag
Udgangspunktet er en Audi A6 4F 3.0 TDI (BMK) automatgear kørt 275.000 Km, årgang 2006, som gennem længere tid har haft problemer med styremotoren til turboen (J724 – fejl 0113128). Fejlen forsvinder som regel efter kort tid, men kommer tilbage efter ny start af bilen eller under kørsel
Har fundet en del oplysninger angående udskiftning af styremotoren, som kræver special værktøj ( E-boks VAS6396). Da brugen ofte kræver flere gang brug af værktøjet, kan jeg ikke få et prisoverslag, men prisen løber op i flere tusind kr.
Kan finde styreboksen på e-bay – koster små 2000 kr. men kan ikke installere den uden E-boksen. Der er dog udbydere, der skriver, at hvis ikke turboen ikke er skiftet kræves kun justering af placering, og dermed kan klares uden E-boks.
Kan også vælge at skifte turbo med styreboks ca. 4000 kr.
Det er lidt irriterende ikke at kunne afmontere styreboksen og evt. finde fejlen i boksen.

Vil være taknemmelig for at høre andres mening og erfaring (gerne med økonomi) omkring problemet.
Tak
Venlig hilsen
Leif
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - fejl

Indlæg af JensNo »

leni skrev:Goddag
Udgangspunktet er en Audi A6 4F 3.0 TDI (BMK) automatgear kørt 275.000 Km, årgang 2006, som gennem længere tid har haft problemer med styremotoren til turboen (J724 – fejl 0113128). Fejlen forsvinder som regel efter kort tid, men kommer tilbage efter ny start af bilen eller under kørsel
Har fundet en del oplysninger angående udskiftning af styremotoren, som kræver special værktøj ( E-boks VAS6396). Da brugen ofte kræver flere gang brug af værktøjet, kan jeg ikke få et prisoverslag, men prisen løber op i flere tusind kr.
Kan finde styreboksen på e-bay – koster små 2000 kr. men kan ikke installere den uden E-boksen. Der er dog udbydere, der skriver, at hvis ikke turboen ikke er skiftet kræves kun justering af placering, og dermed kan klares uden E-boks.
Kan også vælge at skifte turbo med styreboks ca. 4000 kr.
Det er lidt irriterende ikke at kunne afmontere styreboksen og evt. finde fejlen i boksen.

Vil være taknemmelig for at høre andres mening og erfaring (gerne med økonomi) omkring problemet.
Tak
Venlig hilsen
Leif
Med 275.000 Km og formodentlig den originale turbo, ville jeg tage skridtet fuldt ud og skifte turboen, du vil opleve det som at få en helt ny bil :)

Been there, done that ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
leni
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29/12/2012 11:12
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - fejl

Indlæg af leni »

Goddag

Tal for svar - havde troet, at der var mange, der havde haft problemer med boksen og kunne hjælpe med gode råd.
Vil nu prøve at finde frem til en ombytning af turboen med boks, og således skifte begge dele og slippe for brug af special værktøjet.
Venlig hilsen
Leif
leni
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 32
Tilmeldt: 29/12/2012 11:12
Geografisk sted: Jylland
Kontakt:

Re: Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - opfølgnin

Indlæg af leni »

Goddag

Ting tager tid her i det Vestjyske - så lidt opfølgning.
Fandt i Tyskland et firma, som ville kunne kontrollere styreboksen og evt udbedre fejl uden at boksen skulle indstilles på ny, man skulle blot være sikker på, at den blev monteret som før.
Efter at have prøvet dette var fejlen stadig den samme - fik mine penge tilbage.

En tur hos Audi i Esbjerg, gav besked på at boksen skulle skiftes. Men da jeg var i tvivl om denne melding var korrekt, skulle der testes endnu en gang.
Efter denne test var det turboladeren, der var defekt og boksen fejlede ikke noget. Så det ville løbe op i ca. 25000 kr. et tilbud, jeg takkede nej til.

Valgte at købe en renoveret i Tyskland med styreboks. Det beløb sig til ca. 3200 kr.
Så nu er jeg kørende igen uden fejlmelding.


En lang og besværlig omgang.

Venlig hilsen
Leif
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - fejl

Indlæg af Reno »

Tak for at følge op på dine bilproblemer, det er rart at kunne se hvilke løsning det så blev og ikke mindst, du selv har løst problemet (y)
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Styremotor (J724) Audi A6 4F TDI årgang 2006 - fejl

Indlæg af JensNo »

Tak for tilbagemelding, det er guld værd :wink:
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"