2.4 V6 fejltænder på 1 cylinder

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
duusgaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2/08/2007 08:39
Geografisk sted: 3-Kantområdet

2.4 V6 fejltænder på 1 cylinder

Indlæg af duusgaard »

Jeg har en A6 fra 2004 med 2.4 V6, og multitronic gearkasse.

Den går uroligt i tomgang, og jeg har fundet frem til (via tester), at den fejltænder på cyl4.
Det mærkelige er at når omdr hæves til over 1500 forsvinder fejltændingen og motoren kører helt fint.

Der er tjekket:
Tændrør
Spoler
Kabler

Motoren har fået rens, og skiftet olie of filter. Jeg mistænker en ventilløfter, men burde det så ikke være konstant?
FinnP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27/09/2017 19:17
Geografisk sted: Aabybro

Re: 2.4 V6 fejltænder på 1 cylinder

Indlæg af FinnP »

Kan også være at den suger falsk luft,
Event igennem en revnet vacumslange eller
Indsugnings pakning,
har også set at en bukket ventil har gjort det, men såvel den
tikke i en løfter.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2.4 V6 fejltænder på 1 cylinder

Indlæg af Høy »

Udstødningsknasterne er meget spidse på de her motorer. Min har godt nok meget hårde ventilfjedre, så tendensen er mere udpræget på den, og takket være tidligere ejers misforståede spareiver (LongLife), var spidsen slidt af én knastprofil. Det havde skabt et mindre krater i ventilløfteren, og de to ting til sammen var nok til at give fejltænding, fordi den ikke kom helt af med udstødningsgassen på den cylinder (der manglede knap 2/10 mm på spidsen af knasten til den ene ventil).

Du kan tage ventildækslet af og dreje motoren langsomt, bare skub den i et højt gear, så knasterne på den pågældende cylinder har spidserne opad. Sammenlign med spidserne på de andre cylindre.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Nicolaj Arp
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13/03/2014 20:24

Re: 2.4 V6 fejltænder på 1 cylinder

Indlæg af Nicolaj Arp »

Har lige haft samme fejl, har brugt 50000 på at skifte alt i tænding og brændstof system, uden held.. så fandt jeg ud af den ene lambda var gået, men den meldte ikke fejl!

Prøv at koble begge lambda fra, i gruppe 1.. når du åbner motorrummet, skal du kigge helt oppe af torpedo pladen, henne ved fjederbenet, der sidder to stik, i sådan en holder.. kobl dem fra, og smid tester på..

Fejltænder den stadig, så prøv at fjerne manifolden, og rens ventilerne, faktisk ret nemt.. det mindste koks giver fejltænding.. men start med de lambda.. vedhæftet lige mine før og efter billeder
Vedhæftede filer
DE0B0AD6-1D0D-4C28-9483-DD85F6DCC7E2.png
6DA6B270-E4CF-4ABD-81ED-6646898B5920.jpeg
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: 2.4 V6 fejltænder på 1 cylinder

Indlæg af kimenemark »

Hvordan og med hvad rensede du?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"