Svært ved at starte

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
anywayy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/06/2015 23:23

Svært ved at starte

Indlæg af anywayy »

Hej,

Min bil har svært ved at starte. Jeg har lige fået skiftet batteri og det hjalp heller ikke.. det er heller ikke så lang tid siden jeg fik skiftet tændrørene.
Jeg prøver og prøver og efter 5-10 min prøven + pumpen på speederen, så starter den endelig op. Det er lige som om den mangler det sidste spark i kuglerne for at få den sidste gnist til at starte med det samme... Jeg har kun dette problem når bilen er kold.
Desuden har den "svært" ved at komme op i omdrejninger når den er kold..

Min tanke er benzinfilter?

Lad mig høre hvad I tænker.

Tak og god weekend :)
anywayy
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 2
Tilmeldt: 17/06/2015 23:23

Re: Svært ved at starte

Indlæg af anywayy »

Bil: Audi A6, 2,4 V6, Benziner fra 1998. Kørt 205.000 km.
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Svært ved at starte

Indlæg af Blenster »

Hej,
Har samme bil som din. Har du overvejet startermotoren? Gasspjæld? Føler til kølevand .. når den kommer igang tænker jeg ikke umiddelbart benzinpumpe/filter .. men der kan vist være mange årsager til de ting der sker.
Min har ind i mellem en mani med at starte, men helt nede i omdrejninger fra nærmest nul og så langsomt kommer den op omkring 800 omdrejninger, dette sker næsten altid efter en kort tur med stop og start igen. Mangler løsningen på dette :-)))
Men indtil videre har jeg skiftet temperaturføler til kølevand, renset gasspjæld, tjekket tændrør, strømfordeler skiftet, renset luftmængdemåler og sikkert mere jeg lykkeligt har glemt.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
stigbindner
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 309
Tilmeldt: 17/01/2007 11:23
Geografisk sted: Ishøj
Kontakt:

Re: Svært ved at starte

Indlæg af stigbindner »

anywayy skrev:Hej,

Min bil har svært ved at starte. Jeg har lige fået skiftet batteri og det hjalp heller ikke.. det er heller ikke så lang tid siden jeg fik skiftet tændrørene.
Jeg prøver og prøver og efter 5-10 min prøven + pumpen på speederen, så starter den endelig op. Det er lige som om den mangler det sidste spark i kuglerne for at få den sidste gnist til at starte med det samme... Jeg har kun dette problem når bilen er kold.
Desuden har den "svært" ved at komme op i omdrejninger når den er kold..

Min tanke er benzinfilter?

Lad mig høre hvad I tænker.

Tak og god weekend :)


Min kones er identisk med din - årgang og lidt flere KM på tælleren.

Den har samme problem, og den har en lille utæthed i topstykket, så der løber lidt vand ned ved et af tændrørene, hvilket gør at den nogen gange har svært ved at starte på alle cylindre, bliver man ved som på din, kommer den lige så langsomt igang, men ikke på alle cylindrene med det samme, når først den er igang er der ingen problem, så får den "brændt" den smule vand af der ligger.

Ved ikke om det er det samme, man kig for en god ordens skyld ned ved alle tændhætterne.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Svært ved at starte

Indlæg af Høy »

Jeg tror ikke, at det er et enkelt tændrør, der er problemet. Bilen kan sagtens køre på 3 cylindre, hvis det er de rigtige tre, så en enkelt manglende betyder ikke ret meget for startegenskaberne.

Temperaturen er bestemmende for, hvor meget benzin bilen skal have. Når det er koldt, og motoren er kold, skal bilen have enorme mængder, for at der fordamper nok, til at der opstår en antændelig blanding. Når bilen først er varm, er det stort set hele den indsprøjtede mængde, der fordamper (ud over en vis andel, der hele tiden sidder på væggene i indsugningen, men som er ret konstant). Ved koldstart spildes der faktisk en hel del, som bare fiser ud i atmosfæren, Derfor lugter bilerne også meget af benzin, når de lige er blevet startet.


Hvis en temperaturmåler er defekt, kan bilen ikke vide, at den skal forøge mængden, og hvis benzinpumpen er dårlig, kan den ikke komme til at lave tryk. Jeg hælder mest til temperaturen, for hvis pumpen er ved at være svag, vil den også have problemer med varm motor. Da min pumpe stod af, var der ikke noget mønster, og den kunne sætte sig fast med varm og kold motor. Man kan dog forestille sig, at benzinen løber tilbage, og pumpen skal bruge nogen tid på at opbygge trykket igen, men det tager ikke 5 minutter.

I det sorte rør imellem de to topstykker sidder der en blå eller grøn firepolet sensor, som fortæller motorstyringen om vandtemperaturen. Prøv at tage stikket af, og se så efter, om bilen kan starte. Hvis der ikke er forbindelse, bruger computeren en erstatningsværdi, som typisk er 20 grader. Det er heller ikke optimalt, men det kan være bedre / anderledes, og så har du et sted at begynde.

På min kører benzinpumpen ikke, før der er omdrejningssignal, men man kan teste den alligevel ved at pille hatten af benzinpumperelæet og trykke kontakterne sammen. Så vil du kunne høre, at pumpen starter, og at trykregulatoren (hvis bilen har en) begynder at suse.

Der skal muligvis slettes fejl, når du har haft stik afbrudt, men hvis du ikke har udstyr til det, kan fejlene evt. fjernes ved at afbryde batteriet (husk radiokode).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"