AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

HJÆLP...
Vi står midt i tyskland på en rasteplads med 80'eren og den vil ikke starte efter 2 timers kørsel, kort WC pause og ville køre videre.
Den gav et lille host som om den ville starte, men nu sker der intet.
Prøvede længe at starte.
Tænkte at det nok var for meget benzin i cylindrene, så tog benzinpumpe sikringen ud og foretog startforsøg nogle gange igen.
Er lidt på bar bund, da jeg ikke har noget værktøj med og f.eks. ikke kan få tændrør ud for at se om der overhovedet er gnist...


Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af GertH »

Hej.
Håber du er kommet videre. Hvis ikke, kan det være benzinpumpen der ikke funker. Hvad enten den sidder nederst i tanken eller foran højre baghjul, kan et velrettet dask nogen gange gøre underværker. Bare så du kan komme videre, den skal nok skiftes snarest.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af Høy »

Pumpen eller benzinpumperelæet.

I min er relæet lysegråt og sidder i vandkassen lige til venstre for det tomme område, hvor tangen til sikringerne sidder. Relæet har på visse modeller hul i toppen med to ben, der stikker ud.

Pil låget af relæet, og se, om relæet trækker, når du tørner motoren. Hvis ikke, vikler du en kabelbinder omkring, så lortet bliver klemt sammen. Når du er ankommet, piller du så bare sikringen ud, så pumpen ikke står og kører. Jeg kan ikke huske, om dens forsyning er klemme 30, så for en sikkerheds skyld, sikringen ud!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Tak for velmente indspark.
Jeg havde dog allerede prøvet at banke på pumpen og havde også haft ledningerne taget af pumpen for inspektion. Faktisk var jeg i gang med at bikse et par sikringer sammen til nogle stik jeg kunne kortslutte i relæfatningen for at teste relæets funktion, da ADAC ankom.
Han havde selvfølgelig lidt nemmere ved at fejlfinde og ud fra mine erfaringer indtil da var han enig i at det enten var relæ eller pumpe (omkring samme tid som I skrev).
Efter diverse udmålinger blev vi enige om at det var pumpen (stik, ledninger og stel blev fixet og testet).
Til slut prøvede vi med hammer.
Da jeg forsøgte at starte slog han med en hammer (i stedet for mit multiværktøj) og wupti startede den.
Resten af turen til overnatningsstedet gik problemfrit.
Ved ankomst prøvede jeg at starte igen, men igen var den død.
I morgen tidlig håber jeg en lånehammer kan klare pumpen igen, så vi kan nå helt hjem.
Ny pumpe og filter bestilles asap!!

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af GertH »

Dat var da godt du kom videre. Jeg har ikke prøvet det, men kan godt forestille mig det er en flad fornemmelse at stå med en død bil i Tyskland(specielt med mine evner til det tyske sprog :lol: ). Måske du skal handle dele i Tyskland nu du er der. Jeg har lige brugt 3 timer i aften på at bestille en masse dele på ATP-autoteile(3 timer pga. mit dårlige tyske). Det er vel nærmest 50% billigere end Thansen og lign.
Når du skal starte imorgen, er det nok bedst at have en til at styre hammeren mens du drejer på nøglen.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Yep... konen må ned under bilen når jeg skal starte... tog dog lidt tid at overbevise hende om hvor vigtig hendes opgave er [FACE WITH TEARS OF JOY] ... arh... den går sq nok ikke [WINKING FACE]

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Har forresten fundet en "næsten" lokal ebay'er med både en kina- og en Bosch pumpe... håber prisforskellen er tegn på at Bosch er MEGET bedre!?!?!?

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Ved I forresten om pumpen til en 80er Coupe også passer på Cabrioleten?
Realoem.me er nede igen :-(

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Er først lige landet efter en meget anstrengende hjemtur. Benzinpumpen brændte sammen ved Soltau. Efter en del tovtrækkeri endte det med at bilen kommer hjem i løbet af 10 dage og vi fik en tysk lejebil, som skal afleveres syd for Flensborg i morgen :-(

Mit spørgsmål står stadig åbent... kan jeg anvende benzinpumpen fra en 80er Coupe til min 80er Cabriolet?
Efter jeg er kommet på realoem.me igen kan jeg se der er en forskel.
8G0906091A til Cabriolet med stelnr. 8G-S-002001 og højere
893906091E til Cabriolet (og MANGE andre) med stelnr. 8G-S-002000 og mindre.
Mit er 8G-S-004xxx
Nogen der kan give mere info?


Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af Høy »

Sidder den i tanken på din?

Det er bare vigtigt, at trykket er mindst det samme (lidt højere er ok, trykregulatoren ordner det).

Samtidig skal den kunne passe i dæmperkurven (hvis den sidder i tanken), ellers lyder det som en løbsk vinkelsliber i bagagerummet.

Jeg fik heller ikke den helt rigtige til min, men det var bare et spørgsmål om at lodde stikket fra den gamle på (byg ikke om på pumpen, før du har tjekket, at den fungerer). Den bliver kølet af benzinen, så lad bare ledningerne røre strømkilden et nanosekund, så du kan høre, at elmotoren kører/pumpen spjætter (eller læg den i en spand brændstof, hvis du har mulighed for det: BRANDFARE! LÅG PÅ SPANDEN/BEHOLDEREN, DER KOMMER MEGET UD).

Sikkerhedsbriller og lignende forholdsregler gælder, uanset hvad du laver med tanken åben, medmindre den er helt tom og afgasset!!!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Hej Alex.

Pumpen sidder i en holder under bilen, så tænkte nemlig det burde være ok med en anden.
Mht. tryk er jeg blank, men mon ikke man kan få det oplyst?

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af Høy »

Så er det lidt lettere. Trykket vises ofte i annoncen, eller der er en seddel med (hvilket naturligvis ikke hjælper her).

Hvis du kan tilpasse beslaget og stikket selv, er det i princippet helt underordnet, hvilken pumpe du køber. Det er naturligvis lettere, hvis slangekoblinger osv. passer 1:1.

Hvis trykket er for lavt, kommer bilen dog til at gå magert. Det er lidt kompliceret at finde ud af, for du skal vide noget om, hvilket tryk den anden pumpe er blevet brugt ved osv.

Kopier af A-varianten har specifikationerne 130 liter / 5 bar ifølge en forhandler, mens andre angiver over 10 bar uden at oplyse flow. BOSCH undgår behændigt at tale om det. Der er forskelle, og efter min mening er de ekstra 100 EUR til en BOSCH givet godt ud, selv om den formodentlig også er lavet i Satoverstyristan eller deromkring.

https://www.teile-direkt.at/oenumber/8g0906091a.html

Min Coupé har pumpen i tanken, og den passer ikke til din, da der kun er en nippel i den ene ende. I bunden er der bare en slags si, som hele tiden er nede i suppen.

Mon ikke det er OK, hvis du køber en af dem med banjo/studs i begge ender fra Valeo eller andre kendte, når din model er angivet som kompatibel.?

Her kan man f.eks. se, at det samme BOSCH-nummer kodes om til både A og E-varianten:

https://www.autoteilemann.de/p/128357/bosch-kraftstoffpumpe-0-580-254-921/

Her er en spotbillig E fra Magneti Marelli. De angiver endda 120 liter / 6 bar:

https://www.autoteiledirekt.de/magneti-marelli-7613355.html

Ifølge din egen forskning skal du vel bruge en A?

Jeg udlæste bare lambda på min bagefter og kontrollerede, at den var under 0,9 ved fuld kande. Dvs. i det område, som bilen kan arbejde i, får den altid benzin nok.

\Alex
Senest rettet af Høy 20/10/2017 17:37, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

1000 tak for links og info.
Så er der shoppet lidt.
Bliver spændende [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Så har jeg modtaget 2 pumper. Både for at hjælpe andre ligesinede, men også fordi den ene bare var billig og den anden på bud.
Den ene er en RIDEX og den anden en MAGNETI MARELLI.
Jfr. angivelserne passer den ene til min model og den anden til de første 2000 Cabs og Coupe modellerne... jeg kan skutte se forskel.
I mine øjne er de 2 pumper 100% identiske.

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Hmm...Billede

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af Høy »

Godt initiativ.

Der kan som nævnt oprindeligt have været forskelle på trykket. Producenterne af eftermarkedsdele fremstiller så bare den pumpe, der giver mest tryk, fordi den passer til begge. Det er billigere og lettere. Så længe trykket ikke er alt for højt, er det uden betydning, hvis bilen kører med trykregulator.

Jeg er ret sikker på, at de er helt ens.

Har du en køkkenvægt eller noget andet lignende? Gider du veje dem begge, inden du monterer den? Evt. også veje den gamle, når du har tømt suppen ud af den?

Læg køkkenvægten ind i en frostpose eller noget, så du ikke får ballade :- .

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: AKUT. Motor vil ikke starte efter lang køretur

Indlæg af kimenemark »

Øv... skiftede pumpe med det samme.
Jeg vejer den gamle og den jeg stadig har liggende i morgen.

Sendt fra min SM-N9005 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"