turbo limp glødelampe blinker

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
TWJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25/11/2009 23:42
Geografisk sted: Hørsholm

turbo limp glødelampe blinker

Indlæg af TWJ »

motor gik i limp mode med blinkende glødelampe signal i display på spedometer.

fik flg fejl fra VCDS:
Chassis Type: 4B - Audi A6 C5
Scan: 01 02 03 06 08 15 16 17 18 34 35 36 37 45 55 56 57 65 67 75
76 77

VIN: WAUZZZ4B43N104637 Mileage: 450160km/279716miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 038-906-019-AVF.lbl
Part No: 038 906 019 CF
Component: 1,9l R4 EDC G000SG 1540
Coding: 00002
Shop #: WSC 02325
WAUZZZ4B43N104637 AUZ7Z0C2389233

5 Faults Found:
18080 - Coolant Fan Control 1: Open or Short to Ground
P1672 - 35-10 - - - Intermittent
17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-10 - - - Intermittent
16955 - Brake Switch (F): Implausible Signal
P0571 - 35-00 - -
17849 - EGR Valve (N18): Open Circuit or Short to Ground
P1441 - 35-00 - -
19561 - Valve for Intake Manifold Flap (N239): Open or Short to Ground
P3105 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0 0 X X X

har været der før mht. N18 (den kunne godt nok give sort røg) og ingen turbo.


Nå hovedet under armen og skiftede N75, N18 og N239, hm ingen ændring, så skulle man måske tænke sig om :) så mange fejl på en gang, satte analogt multimeter og 1k ohm belastning på stikket til N75, uden ventil monteret,
med VCDS engine outputtest aktiveret N75 var der ingen spændning på stik, selvom den er pulset så skulle der da være noget?

Konklusion fælles fejl altså sikring eller ECU?
Søgte sikringer , 32 og 34 er ikke monteret i min, men 1 og 31 var gået , skiftede dem, men ingen ændring, de ser heller ikke ud til at være væsentlig for dette, men har varme i mine sidespejle igen.

Søger flere potentielle sikringer eller relæer, eller er det måske en kold lodning i ECU?

det kan ende med skift af ECU, kan se at jeg kan købe dem relativt billigt, men får nok brug for hjælp her , tror jeg har PIN nummer i mit originale nøgle bundt ?
men hvordan hulen gør man det, man skal vel bruge PIN nummeret til den man bytter ud med også?


magnetventiler
gul N18, rød N239 blå N75
magnetventiler.jpg
vacum diagram
vacum dia.jpg
(72.7 KiB) Ikke downloadet endnu
N75 en møtrik fra oven den anden nås bedst fra bunden.

man skal være opmærksom på kode rillen på N75 stikket jeg var nødt til at skære den væk for at kunne få stikket på.

nogle forslag mht ECU eller fejl i min logik?
takker for forslag :)
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: turbo limp glødelampe blinker

Indlæg af JensNo »

Med 450.160 km. har den da nogensinde fået skiftet turbo?

Min begyndte periodisk at gå i limp ved ca. 290.000 km. og efter skift af turbo v. 294.000 km. har den aldrig gået i limp siden og har nu kørt 330.000 km. problemfrit.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
TWJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25/11/2009 23:42
Geografisk sted: Hørsholm

Re: turbo limp glødelampe blinker

Indlæg af TWJ »

tak for svar.
Turboen er den originale, jeg har en turbo liggende , købte den sidste gang der var problemer, der er sandsynlighed for at turboen er på sidste vers, havde udstødningen af og bladene på den side af turboen virkede til at være ok.
Når jeg tester med VCDS så er det uden at starte motoren, jeg clearer fejlene (clear DTC) men de kommer umiddelbart igen, jeg ved ikke i detaljer hvordan der testes, om ECU'en kan måle et ændret strømforbrug fra magnetventilerne når de slås til fra, men uden at starte motoren kan ECU'en vel næppe kende tilstanden af selve turboen ?

jeg har vel fire ting endnu at gøre?

Lede efter fælles strømforsyning sikringer, checke ledninger.
Finde de to andre problemer mht. cooling fan, brake switch, se om de er relaterede.
Inspicere ECU evt rense stik efterlodde stik på print.
Skifte turbo.

ledningerne til magnetventilerne ender i nabo ben på stikket til ECUen, måske er de andre fejl relaterede, ser om jeg kan finde en connector specifikation.

med 450.000km og 19 år så kan en bil blive lidt sær :)
TWJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 25/11/2009 23:42
Geografisk sted: Hørsholm

Re: turbo limp glødelampe blinker

Indlæg af TWJ »

Fandt den, en lille sikring i ECU boxen på 15A der var gået, ny sikring og alt virker igen.

Billede

man kan godt tage låget af plactic kassen der indeholder ECU'en der er en enkelt 8mm møtrik under vinduesviskeren, jeg kunne skrude den af med en blanding af 8mm toppe, lang - mellem lang og kort 1/4", havde stikkene af ECU'en de så fine ud, måtte skære kærv i de to skruer dog.

så nye magnetventiler, ny ERG , en ny kileremsstrammer den gamle var slidt, nyt flexrør på kat, reparations flexrør svejset på man kunne måske gøre det med en rørklemme, og sidst men ikke mindst ny sikring til magnetventil styring.

Næste probelm er automatisk kørelys der er gået kaput.

tak for nu :)
Vedhæftede filer
sikring_i_ECU_box.JPG
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: turbo limp glødelampe blinker

Indlæg af JensNo »

Fin tilbagemelding og godt du fandt ud af det ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"