Afmontering af airbag, uden torx

Alt om instrumenter og kabinen
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af Fluffer »

I den sidste bil jeg havde (A4 fra 2009), kunne jeg afmontere airbaggen med to torx skruer på hver side af rattet.
Nu har jeg lige købe en A4 8K fra 2012. Her sidder der i stedet 2 pale med bøjler, bag på rattet. Jeg kan vippe bøjlerne ned over palen, men kan ikke få airbaggen ud. Findes der en instruktion med billeder eller lignende, der beskriver hvordan man får den fri. Det er vist mere et spørgsmål om teknik og snilde, har bare ikke prøvet at afmontere den type før. Og kan ikke gennemskue hvordan.
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af Høy »

Her kan du se, hvordan fjederen sidder...

http://www.ebay.de/itm/Neu-Beziehen-Audi-A6-4G-A7-4G-Lenkrad-DSG-Paddels-Design-9a1-/301861789748?fits=Year%3A2012%7CMake%3AAudi&hash=item46485d6034:g:BnYAAOSwX~dWrjmB

Ved 2:50 kommer ham her til sagen...



Alle sædvanlige advarsler... afbryd batteri osv., ellers tuder du bagefter!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

Re: Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af Fluffer »

Tak for linket Høy! Det var nemlig noget i den stil jeg var ude efter.
Men umiddelbart ser det ud som om at der er tale om to forskellige systemer. På videoen og på billedet af rattet (linket du sendte), ser det ud som om at bøjlen ikke bøjer sig omkring palen.
Jeg har forsøgt at tage et billede set fra min bil. Bøjlen er krænget rundt om palen. Når jeg vrider bøjlen ned, for at få den fri af palen, så sker der intet. Det er som om at den skal udløses på anden vis.
Vedhæftede filer
pal.png
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af 8PJ »

Der er flere typer af airbags med "bøjlemontering". På den type, som du har, skal du vippe bøjlen fri af "tappen" og så trække (hårdt) i airbaggen, så den kommer fri. Det kan være lidt tricky, at få løsnet bøjlen i begge sider og trukket i airbaggen uden, at den går i indgreb igen.

Forskellen på denne type, og den viste i videoen, er at sidstnævnte selv "springer" ud, når den er udløst. På din type, skal du trække (venligt, men bestemt) i airbaggen for at få bøjlerne fri af "tappen", når du har vippet bøjlen ud.

Mvh Per J



Fluffer skrev:Tak for linket Høy! Det var nemlig noget i den stil jeg var ude efter.
Men umiddelbart ser det ud som om at der er tale om to forskellige systemer. På videoen og på billedet af rattet (linket du sendte), ser det ud som om at bøjlen ikke bøjer sig omkring palen.
Jeg har forsøgt at tage et billede set fra min bil. Bøjlen er krænget rundt om palen. Når jeg vrider bøjlen ned, for at få den fri af palen, så sker der intet. Det er som om at den skal udløses på anden vis.
Senest rettet af 8PJ 21/03/2016 13:58, rettet i alt 3 gange.
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af 8PJ »

På vedhæftede billede kan du se bøjlerne. Det er enden af disse, som man ser på dit billede.
Vedhæftede filer
airbag.JPG
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

Re: Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af Fluffer »

Yep - der var den, mange tak! Og den er svær, har ikke fået den af endnu. Jeg har forsøgt med det her...bilen står i tomgang så jeg kan dreje rattet. Løsne den ene side, dreje rettet, og løsne den anden side. Når airbaggen så var løsnet helt, ville jeg så slukke motoren og tage batteriet fra. Er det også sådan du ville gøre?

Men hornet sætter sig desværre undervejs, så jeg måtte stoppe. Kan man slå hornet fra imens på nogen måde?
EDIT: Kom lige i tanke om sikringer. Sikring 7 i sikringsholder B, den er til hornet! Ud med den, og så er der stilhed.


8PJ skrev:Der er flere typer af airbags med "bøjlemontering". På den type, som du har, skal du vippe bøjlen fri af "tappen" og så trække (hårdt) i airbaggen, så den kommer fri. Det kan være lidt tricky, at få løsnet bøjlen i begge sider og trukket i airbaggen uden, at den går i indgreb igen.

Forskellen på denne type, og den viste i videoen, er at sidstnævnte selv "springer" ud, når den er udløst. På din type, skal du trække (venligt, men bestemt) i airbaggen for at få bøjlerne fri af "tappen", når du har vippet bøjlen ud.

Mvh Per J



Fluffer skrev:Tak for linket Høy! Det var nemlig noget i den stil jeg var ude efter.
Men umiddelbart ser det ud som om at der er tale om to forskellige systemer. På videoen og på billedet af rattet (linket du sendte), ser det ud som om at bøjlen ikke bøjer sig omkring palen.
Jeg har forsøgt at tage et billede set fra min bil. Bøjlen er krænget rundt om palen. Når jeg vrider bøjlen ned, for at få den fri af palen, så sker der intet. Det er som om at den skal udløses på anden vis.
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Fluffer
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 16
Tilmeldt: 24/04/2011 23:29
Geografisk sted: Værløse

Re: Afmontering af airbag, uden torx

Indlæg af Fluffer »

Hej Per
Så kom rattet af. Mange tak for hjælpen. Billederne er simpelthen guld værd, og så er det jo god info for andre.
Det pinlige er nu at jeg ikke kan få coveret omkring ratstammen af, jeg bliver nødt til at spørge til råds i en anden tråd.

Mvh
Flemming
Audi A4 1,8 TFSi 120 - 2012 (8K)
Besvar

Tilbage til "Instrumenter & kabine"