nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natten

Her skrives om alt det elektroniske og elektriske i din Audi.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natten

Indlæg af rofl »

Fruens Audi 3 8v 2007 har problemer med st den tapper alt strømmen natten over, så batteriet et helt fladt om morgenen. Det er nyt batteri og jeg har kodet det. Der ud over virker begge nummerpladelys heller ikke. Der har altid været led pære i nummerpladelys, og da jeg skiftede dem til nye led pære igen virkede de først efter jeg rullede en meter i bilen. De virkede ca en uges tid. En aften hvor der var rigtigt koldt holdt de op med så op med at virke. Jeg har tjekket begge led pære , de fejler ingenting. Jeg har målt på stikkene i bagklap, men der er ingen strøm, selvom jeg har renset alle polerne. Har forgæves prøvet at lede efter canbus ledningen som jo skal monteres når man eftermonteret led pære, men kan ikke finde det ? Bilen bruger ca 1,5 AMP når den er slukket og jeg har prøvet at måle forbrug men jeg har taget en sikring Uffe ad gangen , ingen forskel ? Har talt med et værksted men de vil have bilen i flere dage for at måle den igennem, hvilket er no go.
Har nogen af jer forslag til hvordan jeg tester hvad og hvordan ?
Jeg har computer og måleudstyr, men er arbejder lidt i blænde.
Lidt info om bilen.
Udstyrspakken er lang, og det er den store navigation med flere cd boks.
Xoen lygter
Turbo
Benzin
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Gio »

Eftermonteret navi?
I så fald, så var der problemer med en CAN-gateway der fik problemer med battery-drain.
Opdateret gateway er løsningen.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

Gio skrev:Eftermonteret navi?
I så fald, så var der problemer med en CAN-gateway der fik problemer med battery-drain.
Opdateret gateway er løsningen.


Ok, i
Faktisk ikke klar over om det er eftermonteret ? Hvordan tjekker jeg Can Update ?
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Gio »

rofl skrev:
Gio skrev:Eftermonteret navi?
I så fald, så var der problemer med en CAN-gateway der fik problemer med battery-drain.
Opdateret gateway er løsningen.


Ok, i
Faktisk ikke klar over om det er eftermonteret ? Hvordan tjekker jeg Can Update ?
Husker ikke lige detaljerne - men fik min skiftet, da jeg udskiftede std-radio til en RNS-510.

https://www.google.dk/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=can%20gateway%20battery%20drain
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
8PJ
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 984
Tilmeldt: 18/03/2007 11:45
Geografisk sted: Viborg

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af 8PJ »

Gio skrev:Eftermonteret navi?
I så fald, så var der problemer med en CAN-gateway der fik problemer med battery-drain.
Opdateret gateway er løsningen.


Har aldrig hørt om "batterydrain"-problemer i en A3 ved eftermontering af navi. Derimod i VW ved bestemte versioner af RNS 510, men det er jo ikke aktuelt her. Du skriver A3 8v, men mener her vel model 8P og dermed en RNS-E navi ? At can-gateway skulle udskiftes her, har jeg aldrig hørt før.
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Gio »

8PJ skrev:
Gio skrev:Eftermonteret navi?
I så fald, så var der problemer med en CAN-gateway der fik problemer med battery-drain.
Opdateret gateway er løsningen.


Har aldrig hørt om "batterydrain"-problemer i en A3 ved eftermontering af navi. Derimod i VW ved bestemte versioner af RNS 510, men det er jo ikke aktuelt her. Du skriver A3 8v, men mener her vel model 8P og dermed en RNS-E navi ? At can-gateway skulle udskiftes her, har jeg aldrig hørt før.
Det var også bare et tip der var værd at undersøge.
VW, Seat og Skoda blev ramt af problemet. Så var det nærliggende at tro Audi også blev.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

8PJ skrev:
Gio skrev:Eftermonteret navi?
I så fald, så var der problemer med en CAN-gateway der fik problemer med battery-drain.
Opdateret gateway er løsningen.


Har aldrig hørt om "batterydrain"-problemer i en A3 ved eftermontering af navi. Derimod i VW ved bestemte versioner af RNS 510, men det er jo ikke aktuelt her. Du skriver A3 8v, men mener her vel model 8P og dermed en RNS-E navi ? At can-gateway skulle udskiftes her, har jeg aldrig hørt før.


Sorry, selvfølgelig en 8P. S3 2007 3 dørs

Har testet batteri og er ved at lade det nye batteri op til over de 13 volt. Måske det er der det driller, at jeg måske har haft en dårlig batteri lader. Har testet hele aftenen og nu må vi se imorgen efter jeg har slettet flere fejl pga af strøm mamgel
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

Kan nu se min fjernbetjening ikke kan rulle vinduerne ned eller op nu som den plejer at kunne. Det kan jeg på kontakterne i bilen. Computeren siger også fejl på venstre fordør og højre fordør ?
Kan se batteriet ikke er helt i top selvom det er helt nyt, og har nu prøvet med rigtig mange batteriladere, men de virker ikke som de skal , så nu har jeg købt en int. gent lader som skal kunne det hele. Her til morgen startede den også bedre en vanligt, efter laderen har været på hele natten. Har mine bange anelser på generatoren ikke er helt i top mere og er slidt op i lejer og måske også kul, så har bestilt en ny, så jeg er sikker på den får alt det strøm den skal bruge. Når det hele er monteret, må jeg tage en ny vcds fejlkodeudlæsning og prøve at lægge her på nettet, så kan I se hvilket de fejl den kommer med, måske det gør det nemmere at komme med gode råd fra jer. Tak forløbig
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af diskoboy »

Det kan sagtens være et eller andet styremodul som ikke lukker ned når den får besked via can-bussen.

Efter 5 minutter med løst dør skal bilen være gået i dvale.

Jeg ville teste med sikringer. Tage nogle ud og måle. Gentage processen indtil du har været alle igennem.
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
Brugeravatar
Fredrik84
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 181
Tilmeldt: 20/05/2013 15:32
Geografisk sted: Charlottenlund
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Fredrik84 »

Problemet med nøglerne der ikke kan rulle vinduerne ned har jeg selv været ude for efter batteriet havde været dødt på min A3 8P. Mine vinduer rullede heller ikke automatisk ned/op ved et tryk (som normalt).

Kunne dog aktivere det ved at holde knappen inde for at rulle vinduerne op et par sekunder. Slippe knappen og så gøre det igen.

Mindedes at det løste begge problemer.
Mvh
Fredrik

- Audi A3 8V Sportback 1.4 TFSI 150HK COD [2017] NUVÆRENDE
- Audi A3 8P Sportback 1.4 TFSI 125HK [2008] SOLGT
- Audi A3 8L Hatchback 1.8 125HK [1997] SOLGT

Retrofit Hjemmeside
http://www.lightnings.dk
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

diskoboy skrev:Det kan sagtens være et eller andet styremodul som ikke lukker ned når den får besked via can-bussen.

Efter 5 minutter med løst dør skal bilen være gået i dvale.

Jeg ville teste med sikringer. Tage nogle ud og måle. Gentage processen indtil du har været alle igennem.


Hej

Jeg har haft alle sikringer og relær ud en efter en samtidig med at jeg målte, ingen forskel.
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natten

Indlæg af rofl »

Opdaget at min navi cd kører altid ? Kan ikke slukke den hmmm

Har også fået led snyder ledning hjem men da den blev så varm den næsten smeltede ville jeg ikke have den i. Men lidt roderi med nummerplade led pære polerne så lyse de da nu uden :-)
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Gio »

rofl skrev:Opdaget at min navi cd kører altid ? Kan ikke slukke den hmmm
Præcis problemet jeg nævnte tidligere, som Seat, VW og Skoda oplevede når der eftermonteres eks originalt RNS-510 navi.

Boksen koster ikke alverden, og tager ikke lang tid at skifte - plus kodning.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

Gio skrev:
rofl skrev:Opdaget at min navi cd kører altid ? Kan ikke slukke den hmmm
Præcis problemet jeg nævnte tidligere, som Seat, VW og Skoda oplevede når der eftermonteres eks originalt RNS-510 navi.

Boksen koster ikke alverden, og tager ikke lang tid at skifte - plus kodning.


Hej, tak for din tilbagemelding, lækkert når man ved der er hjælp at hente når man står med håret i postkassen :roll:

Jeg har tjeket min 19 CAN Gateway version og kan se det er en K version, (SW: 1K0 907 530 K) så ifølge det jeg kan finde på nettet skulle den kunne virke, det har virket før, men efter min generator døde er alt kodning i bilen for søren up.
http://www.briskoda.net/forums/topic/14 ... in-update/
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Gio »

rofl skrev:
Gio skrev:
rofl skrev:Opdaget at min navi cd kører altid ? Kan ikke slukke den hmmm
Præcis problemet jeg nævnte tidligere, som Seat, VW og Skoda oplevede når der eftermonteres eks originalt RNS-510 navi.

Boksen koster ikke alverden, og tager ikke lang tid at skifte - plus kodning.


Hej, tak for din tilbagemelding, lækkert når man ved der er hjælp at hente når man står med håret i postkassen :roll:

Jeg har tjeket min 19 CAN Gateway version og kan se det er en K version, (SW: 1K0 907 530 K) så ifølge det jeg kan finde på nettet skulle den kunne virke, det har virket før, men efter min generator døde er alt kodning i bilen for søren up.
http://www.briskoda.net/forums/topic/14 ... in-update/
Ahh...jeg havde overset at den har virket med eksisterende hardware.
Beklager.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Claus Jensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 272
Tilmeldt: 3/02/2011 10:40
Geografisk sted: Midtjylland

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af Claus Jensen »

Der er en del ting som undrer mig:
1. Du skriver at du har kodet efter batteriskift - hvad er der kodet, for der findes ikke nogen procedure for det til A3 8P ?
2. Er bilen født med LED nummerpladelys, eller er det uoriginalt ?
3. Du skriver at den stadig trækker strøm selvom alle sikringer er ude - hvor og hvad måler du ?
4. Der er ingen CAN-bus ledning til nummerpladelyset - bilen måler på strømforbruget og hvis det er for lavt, fjernes spændingen til lampen.....det er derfor du ikke kan måle noget.
5. Er bilen med FIS - og i så fald, har du indikation for sprunget pære ?
6. Check dørgennemføringerne for knækkede ledninger !

Mvh - Claus
'16 A3 8V Ambition 1.6 TDI S-Tronic Van
Ab fabrik:
ACC, Lane Assist, FLA, Navigation, lyspakke, Adaptive Xenon Plus, LED baglygter, Audi Sound System, Audi Phone Box, APS+
'08 A3 8P 1.6 SOLGT
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

Claus Jensen skrev:Der er en del ting som undrer mig:
1. Du skriver at du har kodet efter batteriskift - hvad er der kodet, for der findes ikke nogen procedure for det til A3 8P ?
2. Er bilen født med LED nummerpladelys, eller er det uoriginalt ?
3. Du skriver at den stadig trækker strøm selvom alle sikringer er ude - hvor og hvad måler du ?
4. Der er ingen CAN-bus ledning til nummerpladelyset - bilen måler på strømforbruget og hvis det er for lavt, fjernes spændingen til lampen.....det er derfor du ikke kan måle noget.
5. Er bilen med FIS - og i så fald, har du indikation for sprunget pære ?
6. Check dørgennemføringerne for knækkede ledninger !

Mvh - Claus

Hej Claus
O
Tak for tilbagemeldningen, som du sikkert har læst flere steder(ved ikke lige hvorfor der er kommet flere indlæg) så har jeg været rigtigt meget igennem på bilen og da det med nummerpladelys og det med at batteriet bliver tappet natten over, har jeg nok haft det for øje på at lede efter fejlen i "bagklap sektionen". Da der i min ejertid altid har siddet led pære i, købte jeg samme igen, men efter det drillede lidt og jeg efter rensning af alle kontsktflader i bagklappen fandt ud af stikken ikke rørte kontakfladen rigtigt fik jeg det fikset og nummerpladerne spiller nu max, uden adapter ?
Da batteriet døde købte jeg et nyt, men da bilen efter montering kom med en del fejl, startede jeg stille og roligt med at få kodet det hele ind efter bedste evne. Bilen er med fis og navi plus 6 cd boks og uoriginalt BT som kun virker i fis skærmen ikke i navigationen, men sådan har det altid været,,, men det har også være lidt svært at kode efter strømsvigtet.

Det jeg har målt er, hvor meget strøm plus ledning på batteriet trækker, altid imellem batteriet og og pluspolen når bilen står med Allarm på. Det er ca2,5 amp. Og efter et stykke tid kan jeg få den ned på ca 1,5 - 1,8. Herefter jeg har så prøvet at tage en sikring ud ad gangen for at se hvilken der bruge strømmen, men efter at have prøvet dem alle sammen uden ændring, skiftede jeg generatoren ud med en helt ny plus remhjul og rem, for at være sikker på der er 13,8 volt altid... alt har virket perfekt, jeg har dog ikke målt på det, men her i morges var batteriet helt fladt igen, efter bilen har stået natten over.

Det med dørledningerne har jeg også læst flere steder, men har ikke tjekket det endnu, da det vil kræve jeg tager begge sidebeklædninger helt af, hvilket jeg ikke har gode erfaringer med, især ikke når det er så kold som nu. Jeg har heller ikke tjekket om den siskringsboks i motorrummet evt er defekt hvilket jeg også har læst flere stedet skal tjekkes. Men dit punkt nr 6 må være mit næste forsøg. Igen tsk for tilbagemeldning, aldrig sjovt med fejlfinding i strøm,,,
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af mojo »

der var også en tråd om en a4 som tappede strøm og var isfri omkring antennen som var defekt.
karsten_horn
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 16/04/2013 20:25
Geografisk sted: Hjørring

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af karsten_horn »

Hejsa

2,5 ampere = 30+ Watts afledning er en ganske stor afladning i et 12 V system. Prøv at lad bilen stå udenfor nogle timer med afladning og gå derefter alle stømpunkter igennem med en IR varmepistol. Et så stort varmeforbrug vil genere varme og på denne måde kan du måske være heldig at finde det relæ eller tilsvarende der hænger. Prøv også om du kan komme til at måle med pistolen på de enkelte positioner i de forskellige sikringsbokse. Hvis du er helt sikker på at du har været gennem alle sikringsbokse så vær opmærksom på at der i en moderne bils ledningsnet er enkelte komponenter som er beskyttet af særlig sikring som måske ikke lige er placeret i en sikringsboks.

Held og lykke

Karsten
Brugeravatar
rofl
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 175
Tilmeldt: 25/04/2011 08:53
Geografisk sted: København
Kontakt:

Re: nummerpladelys virker ikke og batteriet tappes over natt

Indlæg af rofl »

karsten_horn skrev:Hejsa

2,5 ampere = 30+ Watts afledning er en ganske stor afladning i et 12 V system. Prøv at lad bilen stå udenfor nogle timer med afladning og gå derefter alle stømpunkter igennem med en IR varmepistol. Et så stort varmeforbrug vil genere varme og på denne måde kan du måske være heldig at finde det relæ eller tilsvarende der hænger. Prøv også om du kan komme til at måle med pistolen på de enkelte positioner i de forskellige sikringsbokse. Hvis du er helt sikker på at du har været gennem alle sikringsbokse så vær opmærksom på at der i en moderne bils ledningsnet er enkelte komponenter som er beskyttet af særlig sikring som måske ikke lige er placeret i en sikringsboks.

Held og lykke

Karsten

Hej med jer og igen tak for tilmeldingerne. Den tanke med varme søger har jeg også tænkt på da 30 watt jo alt andet lige må give noget varme. Lige nu kører jeg rundt med en fuld frisk batteri i bagagerummet og kabler og I kender det, arbejde, aftenskole , indkøb og den med du altid kikker på bil :-) :-). Men håber jeg fonder lidt tid til at få afprøvet de gode råd I kommer med. Tak
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"