Fix - blinkende lampe - slidindikator

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Besvar
perranders
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15/10/2020 17:38

Fix - blinkende lampe - slidindikator

Indlæg af perranders »

Lampe blinkede i instrumentbræt og indikerede bremseklodser var slidt. De er nu skiftet men lampen blinker stadig. Mekaniker mente udskift af ledninger var "overkill" og at den nok ville gå gennem syn, eftersom bremser var 100% funktionelle.
Synshal så anderledes på det.
Søger løsning på hvordan jeg nemmest og billigst får slukket den blinkende lampe i instrumentbræt. Den blinker hver gang bilen sættes i bevægelse.
A6, 1994
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Fix - blinkende lampe - slidindikator

Indlæg af Høy »

Der sidder en lille metalbrik i belægningen, og den bliver med tiden slidt over af bremseskiven (eller rykket helt af). Det vil sige, at normaltilstanden er et sluttet kredsløb, og at indikeringen for slidte bremser skal udløses af et brudt kredsløb.

Hvis mekanikeren ikke skiftede indikatorerne eller satte de gamle på plads igen, er det grunden til, at den blinker hele tiden nu.

Du kan relativt nemt afprøve, hvor fejlen befinder sig. Pil stikket ved hjulet af, og sæt en lus i "bilenden" af kablet. Hvis det fjerner fejlen, er "bremseenden" af ledningen eller selve indikatoren defekt. En lus kan også være en ny sensor, som du binder fast på ledningen, så den ikke bliver ødelagt. Hvis du så har fundet fejlen, kan du lige så godt clipse den nye sensor fast i belægningen.

Jeg er ikke helt sikker på, hvorfor det først kommer, når bilen kører, men der skal muligvis være hastighedssignal, før den reagerer på det afbrudte indikatorkredsløb. På min B5 kommer fejlen, så snart man sætter tænding på.

Det er naturligvis en lorteopgave at tjekke det her 4 gange, men hvis du er heldig, er der kun indikatorer ved 2 af hjulene, og du kan i reglen se i selve stikket, hvor problemet ligger.

Generelt bør sikkerhedsudstyret i bilen fungere, og det har synsmanden ret i. Mht. "overkill" er det altid relativt. Nye sensorer koster ikke 100 kroner stykket.

Bemærk, at symbolet (0), hvor de to () er delt i tre stykker (dvs. symbolet for belægninger) også kan indikere, at føleren i bremsevæskebeholderen er defekt hhv. at du har en defekt hydraulisk forstærker, hvis bilen har turbo. Det kan muligvis endda indikere, at der er noget galt med bremsepedalkontaktens kreds til fartpiloten (selv om bilen evt. ikke har fartpilot), men det kan jeg ikke lige bekræfte.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Fix - blinkende lampe - slidindikator

Indlæg af SorenR »

Det kan også være dårlig forbindelse i stikkene. Det er kun et par dage siden jeg snakkede med en buddy om præcis samme problem på en A6 C4.

Det findes to forskellige typer slidindikatorer i bremseklodser. Det ene sidder der een ledning i klodsen som ender med at lave elektrisk forbindelse med bremseskiven. Det andet system sidder der to ledninger (det er faktisk en løkke) hvor lampen tændes når ledningen slides over ... eller knækker ... eller klippes over ... eller irrer i stikket.

Første system kan computeren fortælle om det er højre eller venstre, det andet system kan ikke da det er samme ledning som kører hele vejen rundt.

I mit tilfælde var det systemet med to ledninger til hvert forhjul.
WD40 og af-/påmontering af stikkene et par gange løste problemet.

Men!

Ved at tage stikkene af - ET AD GANGEN - og luse forbindelsen kan man se hvilket hjul man skal koncentrere sig om ;-)

Systemet med een ledning havde jeg på min gamle A4 B5 og her kan ledningen knække og røre ved noget metal og aktivere lampen.

Grunden til at synsmanden kasserede bilen er at de generelt ikke kan lide blinkende lamper når bilen kører.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Fix - blinkende lampe - slidindikator

Indlæg af bertlov »

Hejsa

På en C4 er bremsebelægningsindikatoren af typen med to ledninger. (Og kun på forhjulene).
Det er et minussignal der går fra stelforbindelsen i venstre A stolpe via venstre forhjul over til højre forhjul og slutteligt til instrumentbordet.

Det er typisk i ved stiksamlingen i hjulkassen at ledningerne irrer over.
Og ja selvfølgelig ikke i den del der er i bremseklodsen, men i ledningsnettet fra stikket og 1-5 cm op i ledningsnettet.

Dette er for en -1997 så farvekoderne kan snyde...
El-97.JPG
/Søren
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
Udklip.JPG (76.46 KiB) Vist 1580 gange
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"