Startproblemer

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Besvar
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Startproblemer

Indlæg af Soren »

Er der nogle, der kan hjælpe med gode råd?
Jeg har enkelte gange oplevet, at min bil ikke aktiverer startmotoren, når jeg drejer tændingsnøglen.
Jeg kan høre, at ratstamme låsen (ELV) slår fra, jeg får også lys i instrumenterne, lyd og ventilation, altså tændingen er på - men startmotoren drejer ikke rundt.
Jeg kan tage nøglen ud og ind og gentage processen - og pludselig kan den så starte.
I mere end 99% af gangene starter den helt normalt, men det er vildt stressende aldrig at vide, om det lige er idag eller nu, den ikke kan. Hvis man skal til et vigtigt møde, eller holder på en færge.
Jeg har ingen fejl, når jeg kører en VCDS test.
Og det hjælper heller ikke, at bruge den anden nøgle.
Batteriet er fuldt opladet.
Det kan ske med kold motor, det kan ske med varm motor efter en længere tur efter et kort stop.
Bilen har kun kørt 157.000km, men jeg kører ikke mere end ca. 3.000km om året.
-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Startproblemer

Indlæg af morten00 »

Din beskrivelse af fejlen lyder i retning af defekt bundstykke i tændingslåsen.

Når jeg så laver en søgning i forum på den fejl dukker dit navn sjovt nok op, ganske vist i et gammelt indlæg og du har en anden bil.
Men det lyder til at være samme fejl https://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?t=19190

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Hej Morten,
Ja, det er korrekt, jeg havde det med min gamle A6'er. Men dengang var der også problemer med at få nøglen ud og at få tænding på.
Denne gang kan jeg få tænding på, det er kun startmotoren, der ikke (altid) aktiveres ved drejning af nøglen.
De sidste par gange jeg siden har forsøgt mig, starter den naturligvis som den skal.
Men det er jo uholdbart i længden at skulle være i tvivl om, at bilen kan startes.
Jeg vil i næste uge kontakte Audi og høre deres bud.
Mvh
Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Jeg har nu haft fat i Audi.
En mekaniker mente, at det enten kunne være en fejl i bremsekontakten eller en fejl i tændingslåsen (E415).
Jeg spurgte på prisen på en tændingslås, og den blev oplyst til 2.150kr incl. M - fordi den skulle "kodes" til bilen via dens unikke stelnummer.

Men googler jeg problemet og f.eks. kommer på Audiworld.com, så siger følgende link
https://www.audiworld.com/forums/a6-s6- ... 5-2915650/
at der er tale om plug-and-play, altså at kontakten ikke er unik.

Er der nogle i klubben her, der har erfaring med skift af tændingslåsen - altså er det plug-and-play?
Hvis det er, så vil jeg da overveje at skifte den selv.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

På e-bay koster en tændingslås noget mindre end den oplyste Audi pris: en 4-500kr.
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Kentsk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31/07/2021 20:31

Re: Startproblemer

Indlæg af Kentsk »

det kan også være dit starter relæ der er dårlig.
jeg har fundet en video om start problemer på youtube, dog er lyden på den ikke god.
men slå undertekst til og den er forståelig.
https://www.youtube.com/watch?v=T32sNntKFN8
Håber det hjælper dig lidt på vej til at finde fejlen.
mvh. Kent
audi a6 3,0 TDI. med hele udstyret.
touran 2,0 TDI
Suzuki gsx 750f
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Startproblemer

Indlæg af morten00 »

Soren skrev: 13/09/2022 11:29Er der nogle i klubben her, der har erfaring med skift af tændingslåsen - altså er det plug-and-play?
Hvis det er, så vil jeg da overveje at skifte den selv.

-Søren
Der er lidt erfaringer i den er tråd, ved ikke om du selv har fundet den https://audiclub.dk/forum/viewtopic.php ... 53#p183753

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Hej Kent og Morten,
Tak for feedback.
Ja, Kent, jeg var også selv faldet over videoen, men han glemmer at fortælle, at der er 2 starter relæer (J53 og J695).
Ja, Morten, din link refererer til den tidligere model 4B, som jeg havde før denne 4F type. Her havde jeg selv problemer med bundstykke og tændingskontakt, men her var alt mekanisk - nu er godkendelsesprocessen mere elektronisk.

Jeg har netop forsøgt mig med at starte bilen, og nu er der naturligvis ingen problemer - men jeg fik dog konstateret, at Audi mekanikerens info om, at fejlen kunne skyldes en defekt bremsekontakt kan afvises, da jeg kunne starte bilen uden overhovedet at røre nogle pedaler.
Det er da kun, når bilen skal i gear, at bremsen skal trædes ned.
Han har nok kun tænkt på, at bilen havde nøglefri betjening med start/stop knap. Her skal man aktivere bremsen for at starte. Ellers er det kun tændingen, man aktiverer.

Men altså min bil er ikke med nøglefri betjening.
Så jeg vil nu kontakte et andet værksted for at få deres bud - også mht plug-and-play udskiftning af tændingskontakten E415.

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Glemte lige at skrive, at oplevelsen, der ses i videoen er fuldstændig, som jeg oplevede det: Nøglen i: ratstammelåsen slår fra, næste drej: tændingen kommer på, og sidste drej: der sker absolut intet.
En stressende oplevelse!

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Har nu fået et nyt forslag fra Audi. Deres tekniker mener, at der er tale om en defekt ratstammeenhed.
Altså ELV'en, J518. En ny koster 12-15.000kr!
Da jeg sagde, at jeg tydelig hørte den slå til og fra, og jeg ikke havde nogen fejlkoder med VCDS, så var svaret, at VCDS ikke ser så mange fejl/oplysninger, som deres autoriserede grej!
Forslaget var, at jeg mødte op og fik lavet en fejlsøgning.

Med den pris, tror jeg nok, jeg vil vente lidt, indtil jeg ser fejlen igen, og jeg bliver mere desperat.

På nettet kan man købe reparationskit til J518 til omkring 500kr. De består af et relæ og 3 mikroswitches.
Men jeg har svært ved at tro, at det er det.
Der skulle i tilfælde af startproblemer komme en fejlkode 00288 vedr. aktuatoren N360, og som sagt har jeg med VCDS ikke set fejlkoder i denne styreenhed.

Har nogen erfaringer på dette område?
Er det korrekt at VCDS ikke kan se disse fejlkoder?

-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
Kentsk
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 6
Tilmeldt: 31/07/2021 20:31

Re: Startproblemer

Indlæg af Kentsk »

vcds skal kunne se fejlkode 00288.
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/00288

med hensyn til dit starterproblem, tror jeg også at jeg ville køre med det indtil videre. da det jo ikke er billigt at udskifte dele efter fornemmelse.
(Audi værkstedet elsker det udskiftning fra en ende løber jo hurtig op i en afsindig pris)
periodiske fejl uden fejlkode er ikke lette at finde. men det kan jo også rent lavteknologisk bare være dit strømkabel til starteren der er irrede.
håber du får løst dit problem.
kent
audi a6 3,0 TDI. med hele udstyret.
touran 2,0 TDI
Suzuki gsx 750f
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Jeg gjorde ikke noget ved problemet, og der var ikke problemer før igen 11.10.23, hvor den ikke kunne starte.
9.10. og 10.10. startede den fint mange gange i løbet af de 2 dage.
Siden september 2022 har jeg nok kun kørt ca. 2.000km, men den har alle gange startet OK.
Jeg lavede i dag en VCDS skanning, der kun viste en fejlkode på Batterireguleringsstyreenheden, relateret til hvilestrøm med fejlprioritet 7, så nok uden betydning.

Jeg checkede begge starter relæer. Der kom spænding på begge, når jeg prøvede at starte. Så de var begge OK.
Som sagt når jeg drejede nøglen for at starte kunne jeg høre en meget svag lyd fra motorrummet, ligesom når startmotoren kører, men altså næsten ikke hørligt. Lyden forsvandt igen efter 5-10 sek.

Endelig forsøgte jeg at sætte bilen i D og rokke eller skubbe den 10 cm frem og tilbage.
Så startede bilen pludselig helt som normalt!

Er der nogen, der har en god forklaring på det observerede?
-Søren
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Startproblemer

Indlæg af jorlund »

Måske et long-shot, men du kan vist kun starte bilen, hvis du har foden på bremsen. Det kunne tænkes at være en føler på bremsepedalen, der er defekt/har det lidt hårdt?
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Tak for dit input, men jeg skrev tidligere i denne tråd på et tilsvarende råd fra en Audi mekaniker:
"Det er da kun, når bilen skal i gear, at bremsen skal trædes ned.
Han har nok kun tænkt på, at bilen havde nøglefri betjening med start/stop knap. Her skal man aktivere bremsen for at starte. Ellers er det kun tændingen, man aktiverer."
Jeg har selvfølgelig prøvet med og uden fod på bremsen.

Men foreløbig var skubberiet/rokkeriet af bilen i D-stilling det, der efterfølgende fik bilen til at starte.
Men hvorfor? Hvad kan forklare dette?
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Jeg har nu googlet en del, og der er flere rapporter om det samme problem.
Min (foreløbige) konklusion er, at fejlen ligger i startermotoren, idet starter relæerne synes OK og at ratstammelås mm. reagerer.

Jeg har så googlet "udskiftning af startermotor" på en 3.2l AUK motor. Der er et par meget illustrative.
En fra en engelsk mekaniker, der udfører den fra et fortov med bilen på en buk!
En anden fra en sydafrikaner, der tilsvarende gør det uden lift.
At den ikke starter altid er tilsyneladende et tegn på, at kullene er slidt og ikke altid får kontakt.
Så mit rokkeri, er sikkert med til at skabe den nødvendig kontakt. Men det er jo vildt uholdbart i længden.

Men i begge tilfælde illustreres det klart, at den er meget besværlig at komme til, og at man skal have godt med forlængere til rådighed.
Jeg vil eller kan derfor ikke selv påtage mig denne reparation, men vil indhente et par tilbud.
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Soren
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 330
Tilmeldt: 29/06/2004 14:52
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Startproblemer

Indlæg af Soren »

Nu synes problemerne at være løst.
Jeg havde på baggrund af tilsvarende oplevelser beskrevet på nettet med A6 startmotorproblemer, og i forbindelse med at de to relæer var Ok, og nøglen blev genkendt mm., så gik jeg efter at få skiftet startmotoren.
Jeg brugte Autobutler, og der kom efter meget kort tid en række tilbud.
Alle baseret på 1.1 times arbejde og så en startmotor til 2800kr. Der var samlede priser fra 3.300 til ca. 5.000kr.
Går jeg ind på f.eks. autodele24.dk, så koster en startmotor fra 800kr-1.500kr (for en Hella eller Bosch) - så der tjenes vist lidt på delene!
Jeg valgte det billigste med gode anmeldelser, også fordi de kunne tage bilen 2 dage efter.
Efter at have valgt dem, og mens jeg afventede en bekræftelse, blev jeg ringet op af Autobutler, der på vegne af værkstedet måtte melde, at arbejdet ikke kunne gøres på 1.1t, men der skulle bruges 2.5t.
Autobutler's prisberegner, havde åbenbart ikke taget højde for besværet i forbindelse med denne A6'er.
Da jeg gik ud fra, at den samme tid ville gælde alle de andre tilbud, så accepterede jeg det og fik tid til i dag.

Bilen kunne naturligvis ikke starte her til morgen før efter mange forsøg med skub frem og tilbage, hvor den så pludselig sprang i gang.
Som sædvanligt vildt stressende, da jeg gik ud fra, at Falck i stormvejret havde andet at se til end at transportere min bil til et værksted 30km fra min bolig.

Jeg kunne på min Audi app se, at reparationen havde taget ca. 2t10min, men det er OK.

Det skal også nævnes, at jeg skrev til Audi (med mine iagttagelser om OK relæer mm.) og bad om en pris på en startermotor, og en pris på reparationen.
Det kunne jeg ikke umiddelbart få.
Som udgangspunkt ville de anbefale en tid til fejlsøgning, så værkstedet havde mulighed for at undersøge de startproblemer, som jeg oplever.
Til en fejlsøgning er der ikke nogen fast pris, men det går ud fra deres timepriser, som er fra 1.663,20 kr.
Så som de skrev, afhænger det selvfølgelig af, hvor meget tid de bruger.

Jeg tror roligt, man kan konkludere, at det hos dem ville blive væsentligt dyrere ....
Jeg endte med at betale det tilbuddet lød på: 4.108,75kr.
A6, 3.2FSI (AUK) quattro Tip 2008 model
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Startproblemer

Indlæg af morten00 »

Godt du er kommet så langt - håber det løste startproblemet.
Tak for fortællingen (y)

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"