Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg om bremser
Besvar
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af JensNo »

Hej.

Audien blev kasseret på en hængende bremsekaliber i venstre bag ;(

Jeg har så fundet ud af at når jeg åbner bremsekalibrene med VCDS, spinder hjulet frit rundt også efter og have trådt hårdt på bremsepedalen flere gange og kontrolleret at kaliberen slipper, det gør den så den hydrauliske del fungere, gliderene er også velsmurte.

Efter at have lukket bremsekalibrene og foretaget en funktionskontrol, hænger kaliberen igen, nok til at der er varmeforskel på venstre og højre bremseskive.

Kan kaliberen på anden måde justeres ? eller er det en ny kaliber ?

/Jens
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af SorenR »

Ny eller renoveres med nyt stempel/manchet. Typisk trækkes manchetten på stemplet ud af kaliberen, så der kan komme vand/salt ind.

Hvor sidder "i venstre bag"?
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af JensNo »

Synet og godkendt i dag ;)

I venstre bag er "fynsk" talemåde :)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af bertlov »

Hej Jens

Hvad var fejlen, og hvad gjorde du for at udbedre fejlen?

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af JensNo »

bertlov skrev: 7/02/2021 11:01 Hej Jens

Hvad var fejlen, og hvad gjorde du for at udbedre fejlen?

/Søren
Bøjlerne, bremseklodserne sidder i var alt forstramme og jeg kan mærke at det er de også i højre side, som dog blev godkendt første gang.

Samtidig har jeg fjernet de blik som er klipset bag på bremseklodserne, de sad løse og kunne ligge an ned på bøjlerne.

Bremsestemplet har fået rigtig megen massage ud og ind samtidig med at jeg klemte silicone fedt ind under gummimanchetten.

Jeg vil have nye pakninger og stempler i begge kalibre nu hvor der lidt mere ro til og få det gjort, men jeg er vældig usikker på hvordan stemplerne kommer ud set i forhold til den elektriske del, er det bare og presse dem ud?

IMG_20210123_134149_1.jpg
IMG_20210123_074942.jpg
IMG_20210123_070357--.jpg
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af SorenR »

JensNo skrev: 7/02/2021 17:52
bertlov skrev: 7/02/2021 11:01 Hej Jens

Hvad var fejlen, og hvad gjorde du for at udbedre fejlen?

/Søren
Bøjlerne, bremseklodserne sidder i var alt forstramme og jeg kan mærke at det er de også i højre side, som dog blev godkendt første gang.

Samtidig har jeg fjernet de blik som er klipset bag på bremseklodserne, de sad løse og kunne ligge an ned på bøjlerne.

Bremsestemplet har fået rigtig megen massage ud og ind samtidig med at jeg klemte silicone fedt ind under gummimanchetten.

Jeg vil have nye pakninger og stempler i begge kalibre nu hvor der lidt mere ro til og få det gjort, men jeg er vældig usikker på hvordan stemplerne kommer ud set i forhold til den elektriske del, er det bare og presse dem ud?


IMG_20210123_134149_1.jpg


IMG_20210123_074942.jpg

IMG_20210123_070357--.jpg
Mind mig lige on at du aldrig skal røre ved mine bremser!

Så vidt jeg kan se har du ikke engang brugt tid på at få gjort bremserne rene og så brokker du dig over at de binder ?!?

Og jeg kan se kobberfedt ?!? Fy, man bruger ikke fedt på bremser - fedt tiltrækker snavs og støv !!

Når du nu har masseret bremsestemplerne ... så skal du ikke undre dig over at de bliver utætte! Der sidder en gummipakning bag på stemplet som tætning mod bremsevæsken og når du så kører stemplet ud og ind risikerer du at den mindste rust i kaliberen sliber pakningen som så bliver utæt og lækker bremsevæske når du træder hårdt på pedalen.
Gummimanchetten på stemplerne bliver holdt til inde i kaliberen af stemplet og hvis du presser fedt derind risikerer du at når du trykker stemplerne i bund at der presses fedt ind bag kanten på manchetten. Når stemplet så langsomt trykket ud som følge af klodserne slides risikerer du at manchetten skydet ud af kaliberen af det fedt der ligger bag manchetten og kommer der først vand/salt ind bag manchetten så ruster det hele sammen.

Jeg har renoveret bagkalibrene på min gamle S4 flere gange med nye manchetter og pakninger og man bruger IKKE fedt omkring stemplet. Der følger glidemiddel så man kan samle det fordi der skal være en helt tæt enhed - så det ikke ruster. Jeg har endnu ikke været ude for selv at skulle hone kalibrene men jeg har set det gjort af en professionel.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af JensNo »

SorenR skrev: 7/02/2021 19:12
JensNo skrev: 7/02/2021 17:52
bertlov skrev: 7/02/2021 11:01 Hej Jens

Hvad var fejlen, og hvad gjorde du for at udbedre fejlen?

/Søren
Bøjlerne, bremseklodserne sidder i var alt forstramme og jeg kan mærke at det er de også i højre side, som dog blev godkendt første gang.

Samtidig har jeg fjernet de blik som er klipset bag på bremseklodserne, de sad løse og kunne ligge an ned på bøjlerne.

Bremsestemplet har fået rigtig megen massage ud og ind samtidig med at jeg klemte silicone fedt ind under gummimanchetten.

Jeg vil have nye pakninger og stempler i begge kalibre nu hvor der lidt mere ro til og få det gjort, men jeg er vældig usikker på hvordan stemplerne kommer ud set i forhold til den elektriske del, er det bare og presse dem ud?


IMG_20210123_134149_1.jpg


IMG_20210123_074942.jpg

IMG_20210123_070357--.jpg
Mind mig lige on at du aldrig skal røre ved mine bremser!

Så vidt jeg kan se har du ikke engang brugt tid på at få gjort bremserne rene og så brokker du dig over at de binder ?!?

Og jeg kan se kobberfedt ?!? Fy, man bruger ikke fedt på bremser - fedt tiltrækker snavs og støv !!

Når du nu har masseret bremsestemplerne ... så skal du ikke undre dig over at de bliver utætte! Der sidder en gummipakning bag på stemplet som tætning mod bremsevæsken og når du så kører stemplet ud og ind risikerer du at den mindste rust i kaliberen sliber pakningen som så bliver utæt og lækker bremsevæske når du træder hårdt på pedalen.
Gummimanchetten på stemplerne bliver holdt til inde i kaliberen af stemplet og hvis du presser fedt derind risikerer du at når du trykker stemplerne i bund at der presses fedt ind bag kanten på manchetten. Når stemplet så langsomt trykket ud som følge af klodserne slides risikerer du at manchetten skydet ud af kaliberen af det fedt der ligger bag manchetten og kommer der først vand/salt ind bag manchetten så ruster det hele sammen.

Jeg har renoveret bagkalibrene på min gamle S4 flere gange med nye manchetter og pakninger og man bruger IKKE fedt omkring stemplet. Der følger glidemiddel så man kan samle det fordi der skal være en helt tæt enhed - så det ikke ruster. Jeg har endnu ikke været ude for selv at skulle hone kalibrene men jeg har set det gjort af en professionel.
Hvem har p----- på din sukkermad?

Bremsekaliberen er så ren som den kan blive, så jeg ved ikke lige hvordan du forventer en 14 år gammel kaliber skal se ud, set i forhold til det Norske klima.

Iøvrigt frabeder jeg mig flere svar, synes det er tarvelig opførsel og gå efter manden og ikke bolden, jeg kan godt tåle kritik og vil gerne have kritik, men lige her sætte jeg grænsen.

/Jens
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af SorenR »

JensNo skrev: 8/02/2021 14:01 Iøvrigt frabeder jeg mig flere svar, synes det er tarvelig opførsel og gå efter manden og ikke bolden, jeg kan godt tåle kritik og vil gerne have kritik, men lige her sætte jeg grænsen.

/Jens
Prøv at tage mine kritikpunkter med ned til din mekaniker, så kan vi snakke sammen senere.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: Parkeringsbremse hænger i venstre bag

Indlæg af bertlov »

Jamen rolig nu...
@Søren, jeg tror ikke at der er andre end dig selv der ordner dine bremser, så de er sikre...
@Jens, jeg syntes at det giver mening det du har prøvet at opnå. Jeg mindes ikke at have set nogen givet en beskrivelse for hvorledes du ellers skulle have gjort det.

Vedr. Siliconefedt, så eksistere der en variant der hedder bremsepasta, som er beregnet til at smøre de interne dele (stempler og pakninger). Handelsbetegnelsen for en sådan kan variere, og indholdet kan være identisk med den anvendte siliconefedt. Ved tvivlsspørgsmål, bør ukendt siliconefedt afrenses og erstattes med bremsepasta (der ikke beskadiger gummiet, og ikke forurener bremsevæsken). Afrensning i områder hvor der skal være bremsevæske, foretages med husholdningssprit eller isopropanol*. (* Er ikke helt sikker, men mener at det var det vi brugte i min læretid).

Vedr. Kobberfedt, så er det mest et spørgsmål om standpunkt. Som Søren ganske rigtigt påpejer, så sætter støv og skidt sig i det, men på den anden side, så opstår der ikke rust på stedet der er smurt. På biler der køre meget lidt giver jeg selv kobberfedt på glidefladerne. På biler der køre meget gør jeg ikke, for de bevæger sig så meget at de ikke ruster fast.

De bøjler der sidder mellem åget og bremseklodserne er beregnet til at fjerne behovet for smørelse på glidefladen af bremseklodserne.
Typisk sker der så det, at åget hvorpå bøjlen sidder, ruster, og det rust trykker så bøjlen mod bremseklodsen, med nedsat glideevne til følge. Så kontroller om der er rust på åget, der hvor bøjlen sidder.

Pladerne bag på bremseklodserne har typisk en eller to funktioner. Den primære funktion er at fjerne støj fra bremsestøv mellem bermseklods og bremseskive. Nogle er udformet således at de kun er på øverste halvdel af bremseklodsen. På biler hvor bremserne ikke slides meget, kan disse "anti-skrig-plader" ruste, og blive endog ganske tykke, hvorfra flager af rust falder af, og kan sætte sig i klemme mellem åget og skiven, og skurre forfærdeligt. Igen kan et endog meget tyndt lag kobberfedt modvirke rusten (eller finde pladerne i rustfri udførsel).

Vedr. Den elektriske håndbremse, så kan jeg ikke svare med sikkerhed, så dette må der være andre der kan forklare mere præcist.
På min A8 kan elmotoren afmonteres, men skal justeres med VCDS /VAS for at fungere korrekt efter adskillelse.

/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Besvar

Tilbage til "Bremser"