Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Nogen der har en idé om hvilket moment der skal til for at løsne hjulbolte - sådan generelt. Vil en tryklufthjulbolteskruemaskine med et løsnemoment på 850 Nm være nok, eller skal man helt op i noget 1.500-1.800 Nm
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Har aldrig haft problemer med min lille slagnøgle på 750 ift til hjulbolte, men hvorfor gå ned på udstyr
Assumption is the MOTHER of all f..k ups
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
_____________________
Audi 4B C5 S6 2001, limo, SOLGT
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Pas nu på ...
\Alex
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
thoj skrev:Har aldrig haft problemer med min lille slagnøgle på 750 ift til hjulbolte, men hvorfor gå ned på udstyr
Lyder godt - tak for input. Den påtænkte slagnøgle med 850 Nm burde kunne gøre arbejdet så.
Høy skrev:Pas nu på ...
Efter at have set Alex indlæg vil jeg hellere tage risikoen med at gå ned på udstyr, og bruge de kr. 600,- til en større model på noget godt rom/whisky i stedet
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Aboje skrev:Nogen der har en idé om hvilket moment der skal til for at løsne hjulbolte - sådan generelt. Vil en tryklufthjulbolteskruemaskine med et løsnemoment på 850 Nm være nok, eller skal man helt op i noget 1.500-1.800 Nm
Tørt eller vådt moment ??
Inden du spørger ... Er boltene fedtet helt ind i kobberfedt når du spænder dem til?
Et normalt tilspændingsmoment er altid opgivet som tørt med mindre andet er angivet.
F.eks. hjulbolte hvor du KUN kommer fedt på gevindet er svære at knække/overspænde. Hvis du også kommer fedt på anlægsfladen kan du knække/overspænde bolten med en almindelig manuel momentnøgle uden problemer.
Der er også større risiko for at bolte løsner sig under kørsel hvis de er sejlet ind i fedt!
Almindeligvis tilspændes Audi fælge (iflg. ElsaWin) med 110NM, dog tilspændes S/RS modeller typisk med 130NM.
Kun en doven mekaniker tilspænder/løsner hjulbolte med lufthammeren alene - det ødelægger gevindet!
Jeg har et par gange været nede hos mekanikeren for at få skåret et gevind op efter han har banket en bolt med "bøjet" gevind i med lufthammeren.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
SorenR skrev:Tørt eller vådt moment ??
Inden du spørger ... Er boltene fedtet helt ind i kobberfedt når du spænder dem til?
Et normalt tilspændingsmoment er altid opgivet som tørt med mindre andet er angivet.
F.eks. hjulbolte hvor du KUN kommer fedt på gevindet er svære at knække/overspænde. Hvis du også kommer fedt på anlægsfladen kan du knække/overspænde bolten med en almindelig manuel momentnøgle uden problemer. Der er også større risiko for at bolte løsner sig under kørsel hvis de er sejlet ind i fedt!
Almindeligvis tilspændes Audi fælge (iflg. ElsaWin) med 110NM, dog tilspændes S/RS modeller typisk med 130NM.
Kun en doven mekaniker tilspænder/løsner hjulbolte med lufthammeren alene - det ødelægger gevindet!
Jeg har et par gange været nede hos mekanikeren for at få skåret et gevind op efter han har banket en bolt med "bøjet" gevind i med lufthammeren.
Tørt - gevind får lidt kobberfedt, men aldrig anlægsfladen.
Jeg tilspænder med momentnøgle til 120 Nm. Men armene bliver tyndere og tyndere med alderen og er ved at være træt af de flere arbejdsgange med at løsne med hjul på jorden, op på donkraft og afmontere m.v. med en luftnøgle er det bare op på donkraft og af og på og ned på jorden igen og efterspænding med momentnøgle.
Har flere gange set på værksteder at de bruger momenttoppen til både af- og påmontering. Det med at løsne også, tror jeg ikke er sundt for momentoppen, og gad vide hvilket moment den efterhånden tilspænder med
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Aboje skrev:SorenR skrev:Tørt eller vådt moment ??
Inden du spørger ... Er boltene fedtet helt ind i kobberfedt når du spænder dem til?
Et normalt tilspændingsmoment er altid opgivet som tørt med mindre andet er angivet.
F.eks. hjulbolte hvor du KUN kommer fedt på gevindet er svære at knække/overspænde. Hvis du også kommer fedt på anlægsfladen kan du knække/overspænde bolten med en almindelig manuel momentnøgle uden problemer. Der er også større risiko for at bolte løsner sig under kørsel hvis de er sejlet ind i fedt!
Almindeligvis tilspændes Audi fælge (iflg. ElsaWin) med 110NM, dog tilspændes S/RS modeller typisk med 130NM.
Kun en doven mekaniker tilspænder/løsner hjulbolte med lufthammeren alene - det ødelægger gevindet!
Jeg har et par gange været nede hos mekanikeren for at få skåret et gevind op efter han har banket en bolt med "bøjet" gevind i med lufthammeren.
Tørt - gevind får lidt kobberfedt, men aldrig anlægsfladen.
Jeg tilspænder med momentnøgle til 120 Nm. Men armene bliver tyndere og tyndere med alderen og er ved at være træt af de flere arbejdsgange med at løsne med hjul på jorden, op på donkraft og afmontere m.v. med en luftnøgle er det bare op på donkraft og af og på og ned på jorden igen og efterspænding med momentnøgle.
Har flere gange set på værksteder at de bruger momenttoppen til både af- og påmontering. Det med at løsne også, tror jeg ikke er sundt for momentoppen, og gad vide hvilket moment den efterhånden tilspænder med
Der er ofte 4 niveauer man kan stille trykluftnøglens moment i. Så start tilspæning med stilling 1 som måske svarer til 80Nm og brug momentnøglen for resten. Løsning: de er ofte groet fast fordi alu-fælgene giver sig så løsning kan sagtens være over 400Nm som luftnøglen ofte ikke kan klare.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
audi_claus skrev:Der er ofte 4 niveauer man kan stille trykluftnøglens moment i. Så start tilspæning med stilling 1 som måske svarer til 80Nm og brug momentnøglen for resten. Løsning: de er ofte groet fast fordi alu-fælgene giver sig så løsning kan sagtens være over 400Nm som luftnøglen ofte ikke kan klare.
Ja - det er også den procedure jeg holde mig til
De billige trykluftnøgler fra Harald / Bauhaus / U name it er ofte ikke på mere end i bedste fald 300 Nm. Har haft lånt et par stykker, og de er totalt ubrugelige til at løsne noget som helst med.
Allan Bojesen
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
4 cylindre er 2 for lidt til bil og 2 for meget til mc
2001 - Audi A4 3,0 V6 Avant quattro
2001 - Audi A3 1,9 TDI 130 5 dørs
2001 - Honda VTR1000 Sp1
Original VCDS fra Netech
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
Min batteri boremaskine har heldigvis endnu ikke revet mig eller bilen med rundt endnu .
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
SorenR skrev:Tørt eller vådt moment ??
Inden du spørger ... Er boltene fedtet helt ind i kobberfedt når du spænder dem til?
Et normalt tilspændingsmoment er altid opgivet som tørt med mindre andet er angivet.
F.eks. hjulbolte hvor du KUN kommer fedt på gevindet er svære at knække/overspænde. Hvis du også kommer fedt på anlægsfladen kan du knække/overspænde bolten med en almindelig manuel momentnøgle uden problemer.
Der er også større risiko for at bolte løsner sig under kørsel hvis de er sejlet ind i fedt!
Almindeligvis tilspændes Audi fælge (iflg. ElsaWin) med 110NM, dog tilspændes S/RS modeller typisk med 130NM.
Kun en doven mekaniker tilspænder/løsner hjulbolte med lufthammeren alene - det ødelægger gevindet!
Jeg har et par gange været nede hos mekanikeren for at få skåret et gevind op efter han har banket en bolt med "bøjet" gevind i med lufthammeren.
Jeg kan ikke finde nogle hjul der skal spændes med 110Nm
De fleste skal spændes med 120Nm
Modell Typ Anzugsdrehmoment
A1, A1 quattro 8X 120 Nm
A3 / S3 / RS- 3 8V 120 Nm
A3 Limousine 8V 120 Nm
A3 Cabrio 8V 120 Nm
A4 / S4 / RS- 4 B8 Reihe 8K 120 Nm
A4 allroad 8KH 120 Nm
A4 B9- Reihe 8W 120 Nm
A5 Coupé / S5 Coupé 8T 120 Nm
RS- 5 8T 120 Nm
A5 Sportback / S5 Sportback 8T 120 Nm
A5 Cabrio / S5 Cabrio 8F 120 Nm
A6 / S6 / RS-6 4G 120 Nm
A6 allroad 4G 120 Nm
A7 / S7 / RS-7 4G 120 Nm
A8 / S8 4H 120 NM
TT TT-S FV 120 Nm
R8 42 120 Nm
R8 4S 120 Nm
Q3 / S-Q3 8U 140 Nm
Q5 / SQ- 5 8R 140 Nm
Q7 4M 160 Nm
Pax- Räder A6 4G 120 Nm
Pax- Räder A8 4H 140 Nm
A 6(Security) 4G 120 Nm
A 8 (Security) 4H 140 Nm
Angående fedt:
Werden leicht korrodierte Radschrauben wieder verwendet, so müssen Sie diese im Bereich der Kalotte und des Gewindes reinigen und an den Gleitflächen die Paste Optimol TA -G 052 109 A2-, wie folgt auftragen (alle Fahrzeuge außer RS 2 und RS 4, Typ 8D):
A - Einteilige Radschraube. Gewindebereich-2- und Kalotte -1- dünn fetten.
B - Zweiteilige Radschraube. Gewindebereich -3- sowie Zwischen Schraubenkopfauflagefläche -6- und Kalottenring -5- dünn fetten. Die Kalottenauflagefläche -4- zum Rad (Felge) darf nicht gefettet werden.
ACHTUNG!
Zum Einschrauben der Radschrauben keinen Schlagschrauber verwenden.
- Vedhæftede filer
-
- A44-0147.png (5.56 KiB) Vist 32141 gange
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
G 052 109 A2 er ikke fedt i den forstand men derimod pasta beregnet til at fastholde uden at "gro fast".
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/104BC52BC4CE1D06802577960030186B/$File/453856_XI_en.pdf
Jeg ved ikke hvor du har dine momenangivelser fra... Jeg har fundet mine i ELSAWin i sin tid.
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/104BC52BC4CE1D06802577960030186B/$File/453856_XI_en.pdf
Jeg ved ikke hvor du har dine momenangivelser fra... Jeg har fundet mine i ELSAWin i sin tid.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- audi_claus
- Audi club DK Adjudant
- Indlæg: 1829
- Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
- Geografisk sted: Ebeltoft
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
SorenR skrev:G 052 109 A2 er ikke fedt i den forstand men derimod pasta beregnet til at fastholde uden at "gro fast".
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/104BC52BC4CE1D06802577960030186B/$File/453856_XI_en.pdf
Jeg ved ikke hvor du har dine momenangivelser fra... Jeg har fundet mine i ELSAWin i sin tid.
Plejer at bruge 116 Nm men med en slidt nøgle (der går til ca 180 svjh) er der nok lidt usikkerhed.
For snart mange mange år siden, spurgte jeg en mekanikker - og han sagde 10 - 11
og jeg gik ud og købte en momentnøgle, der var nøjagtig i området 8 - 25 Nm.
Efter nogle dage føltes det som om der var gået et hjulleje - men det var hjulene, der var ved at dratte af efter at have været spændt med 10 Nm. Han mente Kgm så man bliver heldigvis klogere ----
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Re: Hvilket moment for at løsne hjulbolte?
SorenR skrev:G 052 109 A2 er ikke fedt i den forstand men derimod pasta beregnet til at fastholde uden at "gro fast".
http://msdspds.castrol.com/bpglis/FusionPDS.nsf/Files/104BC52BC4CE1D06802577960030186B/$File/453856_XI_en.pdf
Jeg ved ikke hvor du har dine momenangivelser fra... Jeg har fundet mine i ELSAWin i sin tid.
De er fra Elsawin
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere