Problemer med nye dæk på A6 3,0 TDI quattro 2007

Det siger vist sig selv.
Besvar
Bredsdorff
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 12
Tilmeldt: 2/11/2007 18:31
Geografisk sted: Sjælland

Problemer med nye dæk på A6 3,0 TDI quattro 2007

Indlæg af Bredsdorff »

Efter en hel del problemer med mine nye dæk, vil jeg høre her om nogen kan hjælpe med råd.

I 2015 købte jeg 4 nye dæk, Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 245/40 R18 97Y XL med fælgbeskyttelse (MFS) (So), hos Daekonline. De blev leveret ret hurtigt og på deres hjemmeside anbefalede de forskellige værksteder til montering. Jeg valgte et der lå tæt på min bopæl i Søborg. De fik hurtigt sat dækkene på, og jeg kørte derfra glad. Det viste sig dog at der var nogle rystelser, så jeg vendte tilbage for at få dem afbalanceret igen. Jeg spurgte hvorfor, de ikke havde afbalanceret dem ordentligt i første omgang, og han fortale mig at de sagtens kunne ændre sig, ved blot at blive drejet i en garage uden at køre!?!? Og det havde jeg gjort. Men afbalanceringen viste sig ikke at udbedre problemet. Det var så starten til en masse udgifter.
Jeg ringede ned til værkstedet, og han mente at hjulene skulle spores, da det nok var problemet. Da værkstedet ikke havde maskinerne til sporing, fik jeg aftalt en tid hos det gamle AGL på Frederikssundsvej. Der fortalte de mig at Audi'er kunne give problemer med at udbedre fejl i forbindelse med en sporing, da delene nogle gange var meget svære at løse, da de rustede. Efter 10 min kom han dog tilbage og fortalte at der ikke var noget galt, og jeg fik en regning på kr. 695.- Det undrede mig noget at efter hans forklaring at det kun tog 10 min., men da jeg ikke har megen kendskab til bil mekanik, måtte jeg blot betale. Derefter kørte jeg med dækkene og blev mere og mere irriteret, da jeg kunne mærke rystelserne, som ikke var der med de gamle Michelin dæk.
Jeg ringede rundt til forskellige værksteder og fik tilsidst fat i Skan X i Rødovre. Der fortalte de mig, at de sikkert kunne hjælpe mig, da de havde en maskine, de målte vejtrykket. Og et for højt vejtryk kunne give mig de problemer, jeg fortalte dem om. Jeg fik en aftale med det samme ( om sommeren) og kørte derud. 2 af dækkene have ingen problemer, men de 2 sidste havde en værdi på over 12, (og maksimum værdien må være på 9 fortalte de). Det ene dæk fik de kørt rundt på fælden, så vejtrykket kom ned på 8,5, så det var i orden og de sidste dæk kunne de ikke få ned under 12. Så udstyret med et billede af deres udlæsning skrev jeg til Daekonline for at få et nyt dæk. Det var imidlertid ikke noget problem, Jeg skulle blot skrive under på en tysk erklæring!! Jeg kan godt tale tysk, men det stødte mig, og jeg overstregede en del felter og skrev under. 2 dage senere kom et nyt dæk, og det blev monteret og sat å bilen, men problemet var ikke løst. Jeg kørte med det i 2 uger og vendte tilbage til SkanX. De målte dækkene igen og fandt et nyt dæk med en for høj værdi, og jeg skrev endnu engang til Daekonline og fik igen et nyt dæk. Det blev sat på bilen og jeg kunne mærke en forbedring, men der var stadig et problem.
Så skrev jeg til Goodyear i USA for at høre om de havde produktionsproblemer med deres dæk, da jeg nu havde haft 2 dæk, der var skiftet og stadig et problem. De henviste mig til salgschefen i Danmark, der ringede til mig 2 dage senere. Han var ked af at høre. at jeg havde problemer, men da han hørte at dækkene var købt hos Daekonline i Tyskland, var det Tysklands problem. Jeg fortale ham, at jeg havde fået hjælp hos Skan X og så sagde han at så ville han gerne hjælpe, da det var en af deres store kunder. :D . Det var nu i slutningen af oktober, og der kom 2 nye dæk. Skan X målte igen 2 dæk med en for høj værdi og satte de 2 nye dæk på. Og da værdierne på alle dækkene nu var under ni, besluttede jeg mig for at skifte til vinterdæk uden at have kørt på de nye dæk. Og det var en fornøjelse at komme på vinterdæk, da de ikke havde problemet.
I starten af maj i år fik jeg så sommerdækkene på igen. Og og og, der var stadig problemer. Så de blev afbalanceret alle dækkene igen med små gram udsving. Og der var stadig
rystelser. Så Skan X fortalte mig at de ville få en ny tromle i løbet af sen sommeren og når den var i hus skulle jeg komme tilbage og få målt vejtrykket. Det blev dog september før den nye tromle kom, og igen blev der ændret på gram'ne på forhjulene. Men stadig ikke en stor ændring. Så igen tilbød Skan X mig at komme igen, da de havde købt en hel ny maskine, som kom i midten af oktober. I mellemtiden fik jeg Goodyears salgschef til at stille et nyt dæk til rådighed i tilfælde at for højt vejtryk i et af dækkene. Men målingen viste ikke for højt dæktryk, men blot at der igen skulle ændres på gram'ne, men til gengæld stillede denne maskine andre krav til luften i dækkene. og det er det eneste jeg ikke selv har checket. Og med mere luft i dækkene blev rystelserne næsten elimineret.
Men efter at have kørt med disse rystelser (ikke store men som en form for ekslet hjul) i lang tid er jeg sikkert oversensitiv, og kan stadig mærke noget, så efter en meget lang forklaring vil jeg høre her i dette forum om der kan være andre ting, der forårsager problemet? (jeg var til service i Audi i Flensborg og de kunne ikke se noget) Er det fordi 18" dæk giver mere "tilbagemelding" om vejens beskaffenhed? Det sker ikke med mine 17" vinterdæk.
A6 3,0 TDI quattro Tipt 2007
Brugeravatar
Jan-DK
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 3/03/2004 21:41
Geografisk sted: Sjælland

Re: Problemer med nye dæk på A6 3,0 TDI quattro 2007

Indlæg af Jan-DK »

To ting:

Du skriver ikke noget om hvad for fælge du mont. de 18" på. Org eller uorg.
Og lufttryk. Hvor meget er de i dem. Den str. sommerdæk vil jeg trykke op til min: 3, bar.

Og en 18" giver jo mere besked tilbage end et 17".
Besvar

Tilbage til "Dæk & fælge"