Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
boelsmand1993
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13/11/2021 12:38

Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

Indlæg af boelsmand1993 »

Hej. Står med en lidt underlig fejl på min Audi a6 2.0 s-tronic fra 2015.
Den har 3 ting den gør som jeg kobler sammen til samme fejl.

1 er at den ikke vil trække i de lave omd , men så snart den rammer 1800 omd så trækker den meget kontant og laver hjulspin eftersom man jo har giver den en del gas inden den begynder og trække.
2 er når bilen skifter gear især fra 2 til 3 gear og lander under 1800 omd så dør trækker fuldstændig og efter 1 sekund trækker den igen men igen meget hårdt ligesom der er noget der sidder og holder igen.
3 er når jeg køre ud af landevejen og holder samme fart gerne ved 1300 omd så stopper den med og trække i 5 sekunder hvorefter trækket kommer igen.
Håber i kan hjælpe mig og bilen melder ingen fejl.
Pft.
Hilsen nicklas
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

Indlæg af jorlund »

Er det et nyt problem, der er opstået? Eller har du købt den med den adfærd?

Det lyder umiddelbart som om turboen er lidt tid om at spole op, hvilket giver en forsinkelse i trykket. Hvis bilen har fået en større turbo, vil den skulle have flere omdrejninger for at lave noget tryk.
boelsmand1993
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13/11/2021 12:38

Re: Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

Indlæg af boelsmand1993 »

Den har gjort det fra da jeg købte bilen, og syns jeg lægger rigtig meget mærke til det nu, med hensyn til turbo tryk så kan jeg se med tester når jeg køre at trykket ikke falder når den dør, det er som om der er noget elektronik der sidder holder trækket igen for når den begynder og trække efter igen så kan man mærke det er med fuld ladetryk.
Hilsen Nicklas
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

Indlæg af Høy »

Er der olie på gearkassen? Olien bør skiftes relativt ofte (60.000 km vil jeg tro), og der skal være den rigtige mængde. Hvis olien er gammel eller brændt (fordi der har været for lidt, og en kobling ikke har kunnet lukke helt), har den ikke længere den rigtige friktion og/eller vil muligvis skumme.

Det lyder, som om der ikke er olietryk nok i gearkassen til at lukke en kobling, før du kommer op på et vist omdrejningstal. Jeg tror ikke, det har noget med ladetrykket at gøre.

Hvis du bruger en almindelig tester, kan der ofte kun udlæses fejl, som vedrører motoren og enkelte komfortting. Gearkasse og ABS osv. kræver en rigtig tester, fordi almindelige OBD2-testere slet ikke har den protokol, som disse komponenter kommunikerer med.

Den der form for slag i drivlinjen bør bestemt sætte en fejl et eller andet sted.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
boelsmand1993
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13/11/2021 12:38

Re: Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

Indlæg af boelsmand1993 »

Hej Alex.

Den har fået skiftet olie regelmæssig hver 60.000 på gearkassen, me ja du kan jo godt have ret i at der måske kunne være for lidt olie på.

Har en tester launch der kan se alle data på alle komponenter og den melder ingen fejl, har os haft en vcds tester på uden held.
Men det kan da godt være jeg skal prøve og tjekke olie i første omgang.
Hvad tænker du hvis den nu har ødelagt en koblingplade, så er det jo ikke nok og skifte olien.

Har faktisk lige fået udskift fra digital servicebog om alt service der er blevet lavet på bilen, og der kan jeg se den har været utæt for gearkasse olie og har derfor næsten lige inden jeg købte den fået skiftet olie på gearkasse. Men der kan den jo så godt have taget skade efter mangel på gearolie.

Tak for hurtigt svar. Og godt nytår
Nicklas
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi a6 2.0 190 hk trækker ikke i lave omd.

Indlæg af Høy »

Hvis du kan komme til olien, så prøv at tjekke, om den lugter brændt.

Ellers kan du måske finde måleværdiblokke for koblingernes slæbepunkt og olietemperaturen og logge dem, mens du kører. Det er ikke til at se på det, mens man kører, og der er formodentlig også forbudt - eller burde være det. Få en anden til at køre, mens du kigger på det.

Hvis en kobling har slæbt, kan der være slitagepartikler, som spærrer for magnetventiler i gearkassehydraulikken. Mange har med held skyllet gearkassen, mens andre advarer imod det. Det er vist lidt et religionsspørgsmål.

Inden du begynder at bytte koblingspakker, skal du tjekke, om der er software til gearkassen, og om koblingerne overhovedet kan være et problem i din gearkasse. Hvis du kigger på PR-sedlen i din reservehjulsbalje eller i servicehæftet, kan du se, hvilken gearkasse, du har. Det gør det lettere at google, hvad der eventuelt kan være galt med den.

Jeg kan ikke huske, hvornår det skete, men på et tidspunkt forsvandt momentomformeren fra alle (undtagen RS6) og blev erstattet af dobbeltkobling. Svjv. er der våde koblinger i alle med motoren på langs, mens de andre kan have lidt af hvert.

Selv om en gearkasse har momentomformer, har den stadig en slags hydrauliske koblinger, bremsebånd osv., som kan forårsage ryk, hvis de ikke er i orden.

Hvis gearkassen skal repareres, er det et spørgsmål om at finde den rigtige mekaniker. Det er ikke nemt, men sort magi er det absolut heller ikke. Jeg vil mene, at det største problem er at få den taget ud af bilen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"