4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Brugeravatar
Rene_Chr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31/03/2015 11:05
Geografisk sted: Horsens

4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af Rene_Chr »

Hej,

Har identisk opslag på vagcars uden respons og Audi er ikke vendt tilbage, skal have fulgt op i næste uge. Kom i tanke om dette forum jeg benyttede tidligere så håber der er nogen her der har lidt erfaring der kan deles.

jeg går pt og venter på en S6 Avant model 2016 ankommer. Har søgt lidt på udfordringer på bil/motor og er faldet over de mest omkostningstunge.

En der springer i øjnene er en oliesi/checkventil der stopper og derved forhindre olie flow til begge turboer med permanent skade til følge.

Der er ikke meget skriv om dette i danske fora, men har fundet en del opslag på udenlandske.

Problemet rammer bredt s6-8/rs6-7.

Audi har frigivet en Technical Service Bulletin på problemet hvor de udbedre inden for en given tidsperiode/km, hvilket Min bil er ud over. Så den er blot til info om hvad der skal gøres/skiftes i tilfælde af haveri.

Nogen herinde der har erfaring / kender til problemet?

Bilen jeg får hjem har gået 130k km, så overvejer om en forebyggende service med adskillelse og udskiftning til den nye udgave af oliesi/check ventil er givet godt ud. Stumperne koster stortest ingenting, men der er en del timer i det.

Har kontaktet min lokale Audi service partner for historik på bilen, om den er bygget med ny/gammel oliesi/check ventil eller om de senere er udskiftet. Afventer svar…

Måske det blot er en storm i et glas vand? Min gamle A4 2.0TDI havde også et kendt problem med trækaksel (blyanten) til olie pumpe og turbo død dom konsekvens, her skete ikke noget (solgte bilen ved ~240k km)
A4 Avant 2.0TDI, 2010
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: 4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af jorlund »

Jeg ville få det fikset! Hvis den har været serviceret hos Audi, kunne man måske prøve dådyr-øjnene for at se om de vil udbedre det. Og hvis ikke de vil, og du ikke selv har mulighed/lyst/evner, ville jeg nok finde et værksted med en lidt mere favorabel timepris end de autoriserede :)
Brugeravatar
Rene_Chr
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31/03/2015 11:05
Geografisk sted: Horsens

Re: 4.0tfsi - oliesi udfordring - storm i et glas vand?

Indlæg af Rene_Chr »

Kan forsøge men kan læse mig frem til på flere amerikanske fora at Audi er meget afvisende for at gøre noget. De hjælper kun hvis man står med døde turboer inden for den udvidede garanti periode udstukket i deres TSB. Forebyggende vedligehold står folk selv for.

Kan se en tendens at problemet stort set kun omtales i Amerika, og flere fora peger på en forskel i den olie der anvendes. I Amerika køres der med vw 502 hvor i EU er det vw 504. Nogle løsningsforslag er at skifte filter og efterfølgende køre med vw504 olie.

Der er flere YouTube guides på nettet til hvad der skal klares og hænderne hænger fint fast, så adskillelse/samling sku ikke være et problem. Men er mere bekymret for “genstart” af motoren efter på fylding af kølervæske/olie. Tænker noget udluftning er nødvendig så specielt turbo ikke starter tørt? Syntes dog ikke jeg kan se nogen mulighed ud fra den måde systemet er opbygget da det blot er faste rør der sættes ned på plads.
A4 Avant 2.0TDI, 2010
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"