v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af morten00 »

MOW skrev: 10/04/2022 13:13 ....men den 3dje dag kom lortet tilbage med den forhøjede tomgang og mellemgas ;( :cry:
Gad nok vide om du har en løs forbindelse i en ledning eller et stik?

Prøv at give stikkene lidt massage på de 2 følere som blev skiftet. Altså kølevand og lufttemp.
Af og på med stikkene nogle gange, se hvad der sker.

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Hej Morten

Det er måske en mulighed med dårlige forbindelser.
Men jeg er gået helt tilbage til den forhøjede tomgang første gang opstod, nemlig da jeg fik skiftet tomgangsregulator. Nu har jeg bedt min mekaniker om at få fat i en Audi-original type fra Airpax (US) så jeg venter bare på at han har fået en sådan hjem. Jeg håber at originalerne kan fås for firmaet Airpax eksisterer fortsat... bob bob. Hvis jeg får fat i en koster den nok kassen, men so be it. Alternativt vil jeg prøve at finde en brugt... :-
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af JensNo »

MOW skrev: 20/04/2022 17:29 Hej Morten

Det er måske en mulighed med dårlige forbindelser.
Men jeg er gået helt tilbage til den forhøjede tomgang første gang opstod, nemlig da jeg fik skiftet tomgangsregulator. Nu har jeg bedt min mekaniker om at få fat i en Audi-original type fra Airpax (US) så jeg venter bare på at han har fået en sådan hjem. Jeg håber at originalerne kan fås for firmaet Airpax eksisterer fortsat... bob bob. Hvis jeg får fat i en koster den nok kassen, men so be it. Alternativt vil jeg prøve at finde en brugt... :-
Fik du undersøgt om der er vakuum i tanken når du letter på benzinlåget?
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Ja jeg har ikke fundet at det har været vakuum på tanken, men jeg har bedt min mekaniker om at købe hjem en ny magnetventil som håndterer aktivkul ifm tankudluftningen og checke tankudluftningen...

Desværre ser det ud til at Airpax tomgangsregulator som er original Audi-del ikke længere laves, men jeg har fundet en fra Meat&Doria som jeg måske køber hjem fordi den ligner til forveksling originalen - altså hvis ikke gennemgangen af tankudluftningen fører til noget.
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Fandt Airpax original Audi brugt på ebay til 45 Eur inkl. fragt - så får vi se - den skal i allefald være tested af sælger. :-
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af JensNo »

MOW skrev: 27/04/2022 09:24 Ja jeg har ikke fundet at det har været vakuum på tanken, men jeg har bedt min mekaniker om at købe hjem en ny magnetventil som håndterer aktivkul ifm tankudluftningen og checke tankudluftningen...

Desværre ser det ud til at Airpax tomgangsregulator som er original Audi-del ikke længere laves, men jeg har fundet en fra Meat&Doria som jeg måske køber hjem fordi den ligner til forveksling originalen - altså hvis ikke gennemgangen af tankudluftningen fører til noget.
Nåh, det var jo lidt en skam, det kunne godt have været en sikker vinder på netop dit tomgangs- og hængende omdr. problem.

Du kan jo prøve og køre en længere tur med tanklåget på klem, hvis du har muligheden.

Uden at kende din motor, formoder jeg at den har et gasspjældshus i stil med billedet, det potentiometer øverst kan begynde og have slidte kobberbaner indvendig og som også kan give lign. symptomer.

Skærmbillede 2022-05-01 151407.png
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Nu efter 4 dages vellykket test tør jeg skrive at: Problemet er (nok) løst! (y)

Følgende er sket: Fik hjem en brugt Airpax original tomgangsregulator på ebay og fik den installeret. Umiddelbart gik den fint og med et enkelt undtag hvor den hang lidt højt på tomgang og skulle lige "vækkes" så har den opført sig fornuftigt.
Så en gang imellem ser det ud til at de originale dele ikke nødvendigvis kan erstattes af replika. o.O

Jeg har ikke fået checket tankudluftning, men hvis problemet genopstår, ja så vil jeg starte der, :-

TAK til ALLE som har skrevet med gode råd her - det er meget værdsat (y)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Hej igen

Nu er det gået godt i lang tid med tomgangen, men nu da det blev lidt koldere så kom det gamle problem med forhøjet tomgang tilbage. Jeg begyndte at kigge efter nok en tomgangsregulator på ebay, men der var ingen... Så begyndte jeg at læse denne her tråd igen og faldt over een metode som jeg ikke havde forsøgt tidligere, nemlig den som Alex Høy beskrev således:
Sæt tænningen på og lad den stå på i 10 min - dernæst tænd for motor og lad den gå 5 min på tomgang.
Dette gjorde jeg i går og i dag tidligt med kold motor var problemet tilsyneladende væk igen 8)

Så, Alex, du havde ikke selv den store tillid til at dette ville fjerne problemet ved på den måde at nulstille alle systemer, men det ser unægtelig ud til at virke (y)

Jeg håber ikke den får tilbagefald (igen igen), men får den det, vil jeg uanset bare gentage denne procedure om så er, flere gange.

Så STOR TAK Alex - jeg beklager og undskylder at jeg ikke fulgte din opskrift tidligere. Det havde (nok) sparet mig for både tid og penge! :/[]

venlig hilsen
Martin
PS: problemet med møllerne skyldtes manglende gennemstrømning i radiator (kalk pga brugt postevand og skidt) - ny radiator fra Tyskland fikset det problem.
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af morten00 »

Tak for tilbagemeldingen (y)
Vi krydser fingre for at tomgangsproblemet er løst og godt med en ny køler når den gamle er fyldt med snask.

Mvh
Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Ny opdatering:

Ved en fejl blev vandtempføler ikke skiftet tidligere (mekaniker havde fået en forkert) og det viste sig at den var synderen nu for den svigtede især når det blev køligt i vejret. Nu er den skiftet og der er ingen tegn på at motoren ikke går helt som den skal både som kold og varm er tomgangen helt som den skal.

God weekend fra en glad Audi-ejer 8)

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"