v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Hej oooo venner!

Min 2.6 v6 (gået 295000) har fået en kedelig vane og det er at den periodisk sætter ud i stedet for at gå til de ca 800 omdrejninger på tomgang. Når det sker (sker både når den er varm og især når den er kold), så skal den have masser af gas for at starte igen. Og jeg skal holde den på højt turtal indtil den af en eller anden grund finder sig selv igen. Den har også en tendens til at tøve/hakke ved gaspådrag især fra bunden.

Den har lige været på værksted og fået et nyt ventildækselpakningssæt på den ene side fordi der var en utæthed så der løb olie ud. Lige de første dage efter skiftet, virkede som den havde fået det bedre og den trak bedre ved acceleration uden tøven/hakken. Men nu efter ca 2 uger er problemet tilbage hvor den sætter ud og turtallet går for lavt ned. :cry:

Nu tænker jeg lidt på om det kan være tændrørskabler eller lamdasonden... eller? :-k
Jeg tænker mest det er lamdasonden da den jo kun holder 160000 og mig vidende ikke er blevet skiftet ... bob bob

Hvad siger I?

venlig hilsen
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af Blenster »

Hvad med Luftmassemåler? Benzin filter?
Min forrige A6 C5 havde samme problem med utæt pakninger i ventildæksel som gav de samme symptomer med hakkende træk pga olie i tændrør.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af Blenster »

PS. På min holdte det godt 6 måneder fordi de første gang undlod at lime pakningerne og glemte to pak dåser/låg på bagsiden af motor.. Så det holdte ikke længe.
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af morten00 »

En 2,6V6 ABC motor er følsom overfor hvilket fabrikat tændrør du giver den - er det kommet efter skift af tændrør?
Har du checket de vacuum slanger der er omkring gasspjældet, de kan blive møre og utætte - det giver urolig tomgang.

Du skal ikke lede efter luftmassemåleren, sådan en er der ikke på en 2,6V6 ABC motor.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Hej igen
Jeg har fået skiftet en del vacuumslanger som du Morten refererer til og den gik altså meget godt lige de første 14 dage efter pakningsskiftet.
Jeg bliver nødt til at få checket op med mekanikeren om der fortsat er utætheder som Bienster oplevede...

Men kan (også) det have noget med lamdasonden at gøre eller andre ting??

venlig hilsen
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af Blenster »

Du kan selv tjekke om det er olie problem ved at trække tændrørshætterne op .. Er de smurt ind i olie så er der også olie nede omkring tændrørstop..
Beklager ideen med Luftmassemåler :) men godt den så er helt udelukket
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Hej igen
Jeg har ikke så meget lyst til at åbne op hvor mekanikeren jo lige har været. Jeg vil spørge ham om der var olie der, men jeg tror altså ikke det er noget nu.
Jeg har nemlig også testet lidt mere og den hakkende gange er tilsyneladende igen væk, men den stopper en gang i mellem lige efter opstart uanset kold eller halvkold motor; f.eks. når jeg bakker ud fra carporten og skifter til 1 gear har den stoppet nogle gange i det sidste. Jeg kan se at turtælleren bevæger sig ned langt under de 800 omdr og kommer altså ikke altid op igen.
Jeg kører generelt med aircon til og ved jo at den kræver lidt ekstra motorkraft så nu har jeg testet opstart hvor jeg slår aircon fra de første 1-2 km. Foreløbig resultat (selv om det ikke drejer sig om mange tests) er at motoren henter sig op til de 800 omdr og den er endnu ikke stoppet.
Giver dette nogle af jer et klarere billede af hvad som kan være problemet? Motorstyringen fejler eller har den Lamdasonde måske en betydning? :-k

Hvis problemet kun dukker op med aircon på, så kan jeg sagtens leve med det, men ville jo være rart at slippe. :-

venlig hilsen
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af Høy »

N71 tomgangsreguleringsventil.

Se den på side 5, 6 og 16, 17 her http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_130.PDF

Afmonter de tre skruer, tag regulatoren af, og gør den ren indvendigt med terpentin eller bremserens. Smør den lidt bagefter med krybeolie.

Eller køb en brugt på skrotten eller Ebay.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

tomgangsregulatorventil, lige pludseligt oplagt at fejlen ligger der... 8)

Jeg bestilte en helt ny fra Tyskland (dansk homepage) - prisen var fin og jeg sørgede for at jeg har fuld returret (man ved jo aldrig om ting virker).

Tak, Alex! (y)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

I dag modtog jeg den nye ventil, men jeg har svært ved at finde ud af hvor den skal sidde. Min motor er en 2.6 ABC, men den ligner altså ikke helt på den beskrevne 2.8 som du Alex sendte over - ref. side 16. :-k
Findes der en anden beskrivelse som passer helt til min 2.6er?? :-


venlig hilsen
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af jape »

Hej
Når du har en ABC motor er denne side god http://www.12v.org/
Du kan udlæse fejl fra motoren, det vil hjælpe med fejlsøgningen. Fejlen kan være alt fra et dårligt batteri eller benzinpumpe til en defekt sensor.
Du skal være opmærksom på at der er forskel på en 2,6 og en 2,8 motor.
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Hej igen
Tak for ovenstående (y) - jeg er helt med på at der kan være andre årsager og den skal nok udlæses for om der er andre fejl såfremt skiftet af ventil ikke afhjælper problemet. Måske lidt omvendt måde at gøre det på, men sådan er det når man tænker at det lød bare helt rigtigt da Alex skrev at tomgangsregulatoren var nok synderen.. 8) :shock: :lol:

PS: jeg kan fortsat ikke se den N71 som vises på skitsen http://www.12v.org/engine/index.php?sec ... &view=rear
vedlægger foto af ventilen jeg har købt...
Skal der fjernes et dæksel e.lign. for at komme til den?? (jeg har fjernet det store plastdæksel, men ikke andet bagtil... )

venlig hilsen
Martin
Vedhæftede filer
Her er den ventil jeg har købt som skulle gerne være til 2.6 ABC..
Her er den ventil jeg har købt som skulle gerne være til 2.6 ABC..
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af jape »

Hej

Prøv at se dette side 11 http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_150.PDF
og side 18
Mvh. Jan
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Jan, det er bare top service! 8) :/[] (y)
Jeg kigger på det i morgen for de tegninger af tomgangsventil ligner jo meget på min indkøbte så mon ikke jeg finder ud af at skifte den når jeg får taget plastikskjoldet af. :-

TAK dog til ALLE som har bidraget.

Fortsat god weekend.

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Vel nu har I nok siddet og ventet spændt på om diagnosen var korrekt eller helt forkert?
Først må jeg desværre indrømme at jeg mistede modet og lod min mekaniker skifte tomgangsventilen. Dette sket i onsdags og bilen blev en helt anden at køre fordi den gik pludseligt meget højt på tomgang ( ca 1200 )... :shock:

Mekanikeren sagde at den (måske) skulle have et par dage på sig for at den blev lidt mere normal... og det ser ud til at ske nu. Senest nu for en time siden var jeg ude og teste den - den kørte helt som den skulle dvs. faldt til 800 omdr etc. Ingen hakken i acceleration etc. Den kørte bare helt som den skulle. :- :/[] (y)
Måske kører den fortsat lidt højt på tomgang når den er kold, men det er det kun min kone som har testet så mon ikke den del også nok skal falde på plads snart.
Jeg mistænker at den skal køres til fordi den får 100 oktan med 5% bioetanol og ikke 95 oktan med 10% bioetanol..
Nogen som har synspunkter på den teori??

God weekend!

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af JensNo »

MOW skrev: 24/09/2021 17:23 Vel nu har I nok siddet og ventet spændt på om diagnosen var korrekt eller helt forkert?
Først må jeg desværre indrømme at jeg mistede modet og lod min mekaniker skifte tomgangsventilen. Dette sket i onsdags og bilen blev en helt anden at køre fordi den gik pludseligt meget højt på tomgang ( ca 1200 )... :shock:

Mekanikeren sagde at den (måske) skulle have et par dage på sig for at den blev lidt mere normal... og det ser ud til at ske nu. Senest nu for en time siden var jeg ude og teste den - den kørte helt som den skulle dvs. faldt til 800 omdr etc. Ingen hakken i acceleration etc. Den kørte bare helt som den skulle. :- :/[] (y)
Måske kører den fortsat lidt højt på tomgang når den er kold, men det er det kun min kone som har testet så mon ikke den del også nok skal falde på plads snart.
Jeg mistænker at den skal køres til fordi den får 100 oktan med 5% bioetanol og ikke 95 oktan med 10% bioetanol..
Nogen som har synspunkter på den teori??

God weekend!

/martin
Prøv at tage minuspolen af batteriet i 5 min. ;)
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af Høy »

Flere af bilens systemer skal nulstilles, men den lærer det muligvis med tiden...

https://www.audi-cabrio-club.info/forum ... p?tid=7237

En anden bruger skriver, at du kan gøre følgende (jeg er lidt skeptisk med hensyn til det der tryllenummer, men man ved aldrig):

Tænding på i 10 minutter uden at starte motoren.

Start motoren, og lad den køre i 5 minutter uden overhovedet at røre ved speederen.

Din bil aner næppe en skid om, hvad 100 oktan er (højst 98 oktan). Den styrer den slags med bankesensorerne, og det går lynhurtigt. Der vil kun være forskel på 95 og 100 oktan omkring det område, hvor drejningsmomentet er bedst, og kun, hvis du giver fuld gas der. Ved normal bykørsel kan du køre på gæret æblemost fra :-# (som I vel efterhånden er nødt til at nøjes med), uden at den mærker væsentlig forskel. Etanolen kan angribe visse dele af messing og andre metaller, men derudover er oktantallet faktisk bedre end normal 95. Der skal bruges en lille andel mere, når man kører på E10, men dyserne er normalt dimensioneret, så det ikke er noget, man mærker, dvs. der er rigelig kapacitet til den ekstra mængde.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Nu har jeg taget kablet fra på negativpolen på batteriet i de 5 min som Jens foreslog over og jeg kan registrere følgende (bortset fra at uret lige skulle stilles lidt frem bagefter :D ):
Opstart: 1.400 omdr. - faldt efter ca 20-30 sek til ca 1.100 og dernæst til ca 1.050 omdr - hvorefter jeg satte bilen i gear og kørte en tur på ca 5 km. Motoren var halvkold da jeg startede den, men nålen lå nede i venstre hjørne.
Efter ca 4 km faldt turtallet til ca 900 -950 omdr på tomgang med klimaanlæg tændt.
Slukket for klimaanlæg og turtallet faldt til de ønskede 800 omdr. (y) :-

Noget tyder på at den er blevet ok,ik ? 8)

Fortsat god weekend!

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af MOW »

Ny test:
Nedslående resultat - den ser ud til at den efter nogle hundrede meter lige pludselig hænger på ca 1400 omdrejninger og falder ikke ned på de 8-900 som den skal. Snarere så øges omdrejningerne altså. ;(
Den faldt dog ned når jeg kørte ind til siden og stoppede og genstartede motoren. :?

Bør jeg skifte til en original tomgangsventil (og betale prisen) eller kan det være noget andet....? :-&
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: v6 2.6 Motor hakker ved acceleration og sætter ud - periodisk

Indlæg af Høy »

Jeg prøver igen...

Flere af bilens systemer skal nulstilles...

https://www.audi-cabrio-club.info/forum ... p?tid=7237

Det er ikke sikkert, at du kan få en original længere.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"