Startproblem ved varm motor

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Hej Jeg har nylig købt en Audi A6 Avant fra 1997 med en 1.8 liter ADR motor og 343.000 km på tælleren.

Den starter som regel fint ved kold motor - ja, idag næsten for godt, da den startede med at køre op i omdrejninger, før den lidt efter faldt ned igen.

Lod den køre lidt, hvorefter jeg slukkede den - og så gør den ca. det samme, når man vil starte den igen: der sker stort set ikke noget ud over enkelte prut og man kan ligesågodt lade den stå nogen timer, før den vil starte igen.

Jeg har skiftet indsugningstemperaturføleren, da andre har anbefalet dette ved samme problem - men det har absolut ikke hjulpet - og den gamle så heller ikke ud til at fejle noget. Tændrør har jeg også skiftet - men satte nu de gamle i igen, da de var med 3 poler.

Det eneste jeg sådan kan finde - er at den har lidt lav kompression (60 - 80), men det siger de kloge ikke behøver have nogen betydning - og den starter også fint første gang, når bare den er kold. Ingen fejlkoder og forureningen burde også være i orden, da den er nysynet.

Håber der er nogen, der har oplevet samme problem og kan fortælle mig, hvori det ligger.
bnjw
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 375
Tilmeldt: 15/08/2007 19:33
Geografisk sted: Køge

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af bnjw »

Hvis den af og til går ujævnt når du kører, kan det evt.være din kølevandtemperatursensor den er gal med.

Mener det er block 001 eller 004 i motorstyring du skal se værdierne på, hvor du kan se temperatur der bliver målt.
Fejlen giver ikke nødvendigvis en fejlkode.
Audi S6 Avant 5.2 2006
Audi A4 Avant 2.6ABC Automatik 1996, org.Bose, kørecomputer, læder sportssæder
Aud A2 3L 2001, helt skrabet for alt udstyr, men billig i drift :D

Tidligere biler:
Audi A6 Avant 2.4 Multitronic 2003
Audi 100 Sedan, 2.6E ABC, 5 speed manuel, 1993
Audi 80 B3 Sedan 1.8E, 1987

Vores datter fortsætter i Audi med:
Audi A2 1.4TDI 2002, Klima (Har aldrig selv prøvet at køre så langt på literen før :D )
Audi A3 1.6 Attraction 1998 (Solgt)
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af morten00 »

Ole Benz skrev: 21/03/2021 00:19 Hej Jeg har nylig købt en Audi A6 Avant fra 1997 med en 1.8 liter ADR motor og 343.000 km på tælleren.
.....
Håber der er nogen, der har oplevet samme problem og kan fortælle mig, hvori det ligger.
Måske din 1,8 har samme problem som 2,8 - det er ca samme årgang og de har begge 5 ventiler pr cylinder - prøv at se her https://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=19&t=9187

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Stadig ikke nogen med en god løsning?

Når den er kold starter den næsten for godt og kører så noget op i omdrejninger, før den falder ned igen. Slukker man den så efter 2 min, er den nærmest umulig at starte igen og man må vente en halv dag, hvorefter den igen starter som en mis.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Høy »

Tag stikket af vandtemperaturføleren, når du forsøger at varmstarte den. Der er en slags nødkarakteristik, som sætter den i stand til at starte uden sensoren i tilfælde af kabelbrud, og svjh. går den ud fra en temperatur på 20 grader. Det er ikke sikkert, at den skønnede temperatur er rigtig, men den kan være bedre og/eller tættere på end den målte temperatur. Hvis den så starter lettere, bytter du vandtemperaturføleren. Den koster en hund.

Der kan være to kredse i den, så selv om uret i kabinen viser rigtigt, kan kredsen til motorcomputeren være forkert. Sensoren er en variabel modstand, så hele måleintervallet kan forskubbe sig med tiden på grund af korrosion.

Hvis stikket er meget irret, kan det også være grunden.

Du kan se den ved siden af det løse blå stik på det andet billede fra venstre ved denne artikel (der går 4 ledninger ind i den):

https://www.ebay.de/itm/264976962842?ch ... gLJ0fD_BwE

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Hej Alex,

Mange tak for dit bud, men det hjalp nu ingenting og jeg forsøgte også at afmontere nogle af de andre kontakter jeg lige kunne komme til og se om det gav nogen ændring eller om det hjalp at motionere dem lidt, selvom de alle så fine ud - så jeg må søge videre eller håbe andre har bedre bud?
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Sjovt nok, når den er kold og man vil starte den - så kommer den så hurtigt op i omdrejninger at starteren ikke altid kan nå at koble ud.
Brugeravatar
jape
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 569
Tilmeldt: 27/11/2003 17:21
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af jape »

Hej

Det kan være batteriet der er dårlig. Hvis spændingen bliver for lave i start tidspunktet går den i nød program.
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Jeg har sat et ekstra godt batteri på den og haft den ladet fuldt op, når jeg har forsøgt at starte den - og den starter også fint, når den er kold, men slukker man efter 5 min, er den umulig at starte igen, selv med startkabler og et ekstra batteri. En dag ville min nabo køre en kort tur i den, kørte fast, da han ville vende og fik den til at gå ud. Selv med startkabler til en anden bil kunne vi ikke få liv i den og måtte slæbe den derfra og et stykke hen ad vejen før den endelig kom.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af morten00 »

Når du kører med starteren og den ikke vil starte - siger den som den plejer eller virker det som om motoren drejer meget let rundt?

Den situation hvor I skulle trække den i gang - hvordan går den så når den endelig kommer i gang?

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Den tørner som normalt, men den er som oftest nærmest død - kun enkelte gang vil den evt. prutte lidt - ellers sker der ikke ret meget - kun hvis man bliver ved og kan man have held af at få den startet, hvis batteriet ikke drænes forinden eller starteren brænder af.

Efter at have slæbt den igang, kørte den udmærket - det gør den altid, hvis den kommer igang.

Jeg har bestilt nogle flere sensorer til den som jeg vil skifte og se om det kan have noget med dem at gøre.
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af JensNo »

Det lyder næsten som om den ikke får noget og leve af.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Ja, men hvorfor opstår det først, når den har været startet et stykke tid og man så vil den starte igen? Den kører jo fint, bare man ikke får den til at gå i stå eller man slukker den.

Jeg har haft en Peugeot 206 diesel, som gjorde det samme pga. et lille hul i brændstofslangen bag topstykket, så dieselen løb tilbage i tanken. Gik den i stå lige efter man havde startet den - så var den næsten umulig at starte igen - men på Audien mener jeg, der sidder en pumpe i tanken og hvis den ikke lavede fortryk nok, ville bilen knapt kunne starte eller køre over 100 km/t.
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af JensNo »

Ole Benz skrev: 4/04/2021 23:24 Ja, men hvorfor opstår det først, når den har været startet et stykke tid og man så vil den starte igen? Den kører jo fint, bare man ikke får den til at gå i stå eller man slukker den.

Jeg har haft en Peugeot 206 diesel, som gjorde det samme pga. et lille hul i brændstofslangen bag topstykket, så dieselen løb tilbage i tanken. Gik den i stå lige efter man havde startet den - så var den næsten umulig at starte igen - men på Audien mener jeg, der sidder en pumpe i tanken og hvis den ikke lavede fortryk nok, ville bilen knapt kunne starte eller køre over 100 km/t.
Det var også bare en tanke, der skal jo gnist og benzin til for og starte, jeg havde også engang et lignende tilfælde på min Citroen Activa og det var benzinpumpen i tanken der svigtede periodisk.

Kan du høre om benzinpumpen lige snurrer med 2-4 sek. når du forsøger at starte bilen efter at den har været igang første gang?

En defekt krumtap føler kan også forårsage lignende symptomer, hvis den har sådan en.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Høy »

Det er ikke alle de ældre modeller, der kører med benzinpumpen på den måde (dvs. ved tænding til). I mange tilfælde skal der omdrejningstal til, for at benzinpumpen kører, og det sker kun med starteren, som får spændingen til at falde, så pumpen får lavere spænding... og det hele går i bæ, hvis pumpen faktisk er ringe.

Hvis du kan finde benzinpumperelæet, kan du prøve at pille låget af og klemme kontakten sammen. Hvis du kan gøre det et par gange og så få bilen til at starte, må der være luft i systemet - formodentlig fordi trykregulatoren er utæt, eller fordi suppen løber tilbage gennem pumpen). Dette er dog usandsynligt, da bilen starter, når den er kold.

Krumtapføleren er nok i orden (af samme grund).

Hvis du har prøvet at starte, uden at vandtemperaturføleren var sluttet til, er der ikke så mange muligheder tilbage.

Hvis luftmassemåleren ikke er den rigtige til bilen, kan det her også ske (kan også testes ved at trække stikket af og se, om den så kan starte).

Brændstoftrykket skal stemme. Trykregulatoren kan være defekt (tjek også vakuumslangen til trykregulatoren).

Det har været en del tråde med "damplommer i benzinen". Jeg kan ikke helt forstå, hvad der skulle gå i stykker og forårsage dette (det har jo ikke været sådan hele tiden, så et eller andet må forårsage det, og der skal være en utæthed et sted i systemet, så gassen kan komme til at fortrænge benzin - ellers stiger trykket bare, medmindre trykregulatoren har en maks. trykholdeværdi :-k )

Jeg vil tro, at trykregulatoren ikke længere regulerer - dvs. trykket er så højt, som pumpen kan få det til at være. Hvis motoren er kold, skal der bruges enorme mængder benzin, og det hele kan fungere med for højt tryk (bilen drejer op i forsøget på at undgå at gå ud og det kan den fordi der reelt er for meget benzin). Når motoren er varm, er trykket stadig højt, men mængden bliver for stor, og den drukner med det samme.

Det er ikke til at teste trykregulatoren, og det kan ikke betale sig. Inden du skifter den, er det en god ide at starte motoren og så trække sikringen til benzinpumpen ud (eller tage ledningen af pumpen, hvis sikringen er delt med dyserne). På den måde bliver benzinen i systemet brugt op på et øjeblik, så der ikke længere er tryk på, når du tager trykregulatoren ud. PAS PÅ, BRANDFARE!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

OK - hvor sidder trykregulatoren og/eller hvordan ser den ud?
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Høy »

DETTE ER IKKE NOGEN PROFESSIONEL VEJLEDNING - JEG HAR GJORT DET PÅ DENNE MÅDE, MEN ANDRE MENER NOK, AT NOGET ANDET ER RIGTIGT.

Du må selv vurdere, om du kan bruge nedenstående. Der er altid brandfare ved åbning af brændstofsystemet, så fortsæt PÅ EGET ANSVAR!

Trykregulatoren er den lille lodrette cylinder, der sidder i enden af det samme benzinrør, som dyserne sidder i.

Den sidder modsat tandremmen, dvs. ind mod forruden, og den holdes bare på plads med en hesteskoformet låseclips af fjederstål. Tjek først vakuumslangen, der sidder på den. Måske er slangen bare rådden og skal skiftes.

Sluk alting, tag nøglen ud osv. Hvis du føler dig sikrere ved det, og du har radiokoden, er det udmærket at afmontere stelkablet fra batteriet. Læg en tyk gulvklud under regulatoren, inden du forsøger at tage den af, og brug sikkerhedsbriller, eller fold kluden hen over den, når du har fået fat i clipsen, men inden du trækker clipsen ud. Hvis du trykker let nedad på regulatoren, er det meget nemt at få låseclipsen ud. Det samme gælder, når clipsen skal i igen.

Der kommer ikke voldsomme mængder ud, hvis det hele er slukket (tænding naturligvis slået fra), heller ikke selv om du ikke har kørt den tør som beskrevet ovenfor, men der er 3-4 bar tryk på (mere, hvis den er defekt), så det kan flyve langt omkring. Hvis du ikke har sikkerhedsbriller, er det en god idé at kigge og tage fat og så vende hovedet væk, inden du trækker clipsen ud og/eller løfter regulatoren op af koppen. På den måde får du i det mindste ikke noget i øjnene.

Hvis du er usikker, skal du ikke gøre det alene. Hvis bilen er kold, og strømmen er afbrudt, er der ikke den store risiko, men hvis der først går ild, skal der reageres hurtigt. Skub bilen væk fra huset og andre brændbare ting, inden du begynder, og hav en ildslukker parat.

Det samme gælder, når du har sat den nye i... indtil du er sikker på, at den er tæt.

PAS PÅ!

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Ole Benz
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19/03/2021 14:35

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Ole Benz »

Nå den - men den har jeg haft adskilt og den så umiddelbart ikke ud til at fejle noget - benzin er altså ikke så farligt og kan faktisk ikke brænde - kun benzindampe!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af Høy »

Klart, men allerede nu er det varmt nok til, at det kan fordampe udendørs (især hvis der er tryk bag). Hvis det løber ned på en del, som er over antændelsestemperaturen, eller du kommer til at kortslutte noget, så der dannes gnister, sker der ting og sager.

Tænk på, at så snart du kan lugte det, er der også dampe til stede, selv om koncentrationen ikke nødvendigvis er antændelsesfarlig. Du hælder jo ikke væsken ind i næsen.

Uanset hvad: Når du spørger, hvad benzintrykregulatoren er, virker det passende at advare. Det er umuligt at kende folks forudsætninger på internettet, og hvis der først er ild i lortet, er det altid nogens skyld.

Jeg tvivler på, at man kan se, om regulatoren er defekt eller ej. En ny eller en brugt fra skrotten koster næsten ingenting. Trykket står præget ind i den, og du skal bare have en med samme værdi.

Hvis der slet ikke er noget i vejen med bilen, bør den også kunne starte. Benzinpumpen, måske, men den bør bare også være dårlig ved koldstart.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Startproblem ved varm motor

Indlæg af JensNo »

Jeg ville måske have forsøgt meget forsigtigt med startgas når bilen er i den tilstand hvor den ikke vil starte.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"