Jeg overvejer at få foretaget dette samt evt. skylning af diff. på min Audi S6 V10.
Henviser lige til et (i tråden) off-topic indlæg fra bnjw, som fortæller lidt om pris og hans udfordringer her i indlæg #14... http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=249685#p249685
Det er som sådan ikke fordi jeg har problemer eller får fejl, men mere præventivt.
Jeg ved tidligere ejer, som importerede den til DK med 12.000km på tælleren, har passet rigtig godt på bilen (fornøjelsen kostede ham over 2 mille) og efter sigende har fået skiftet olie og filter 2-3 gange i hans ejertid, men om den nogensinde er blevet skyllet igennem vidste han ikke og diff. var han ret sikker på aldrig var rørt ved.
Jeg har derfor (inden ovenstående tråd) forespurgt hos et (efter sigende) velrenomeret firma i Jylland (nævnt flere gange herinde) med speciale i gearkasser om hvad skylning ville koste.
Knap 8k for begge "kasser" med arbejdsløn...
Det kunne jeg i og for sig godt leve med.
De har skylleanlæg, men anvender det aldrig, da det er spild af penge. De lader bilen stå natten over hvorved 90-95% af olien løber af.
De kan åbenbart gøre det hele på 1,2 effektiv arbejdstime.
Ja, jeg skal da ikke brokke mig over timeforbruget, for olien er jo dyr nok, men er det realistisk?
Hvis jeg antager de får samme problemer som med bnjw's S6, så lander vi i omegnen af 14.000 ... det er alligevel en del... eller?
Nogen der har erfaringer med priser/service/værksteder??
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
--------------------‐-------------------------------------
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
Diff og torsen har samme olie og påfyldning/aftapning. Det er standard 75/90 gearolie. Det samme har bagtøjet, så dem behøver du ikke, at spilde skyldning på. Den med, at alt olie løber ud, hvis bare man venter længe nok, tør jeg ikke svare på. Hvis du kan få dem til, at samle op i en dunk, kan du jo ved selvsyn se hvormeget olie der er løbet af. Påfyldningsmængden må være til at finde på nettet, så har du svaret på om det hele er rendt ud.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
Nu er jeg ikke gearkasse expert, men mig bekendt så bliver der en del olie (læst op til 30-40procent) stående i converter og rør på en tiptronic, så skyller man ikke disse kasser, så er det spild af tid og olie at skifte.
På en multitronic kan man derimod nøjes med aftapning - men der vil mange firmaer gerne sælge en dyr og helt unødvendig skylning til kunderne.
Jeg fik skyllet min tidligere A6 med tiptronic.
Det kostede mellem 3000 og 3500 i 2018.
Efterfølgende har jeg læst enkelte historer om problemer med tiptronic kasser efter skylning - så måske man bør vælge et værksted der også tager kundepleje alvorligt efter dankortet er kørt igennem.
Slutteligt er det vel værd, at bemærke, at Audi slet ikke foreskriver at olien skal skiftes, da den er til bilens levetid (hvor længe det så ellers lige er) mens producenten ZF anbefaler skifte for hver 160.000 km -
Så vidt jeg husker.
På en multitronic kan man derimod nøjes med aftapning - men der vil mange firmaer gerne sælge en dyr og helt unødvendig skylning til kunderne.
Jeg fik skyllet min tidligere A6 med tiptronic.
Det kostede mellem 3000 og 3500 i 2018.
Efterfølgende har jeg læst enkelte historer om problemer med tiptronic kasser efter skylning - så måske man bør vælge et værksted der også tager kundepleje alvorligt efter dankortet er kørt igennem.
Slutteligt er det vel værd, at bemærke, at Audi slet ikke foreskriver at olien skal skiftes, da den er til bilens levetid (hvor længe det så ellers lige er) mens producenten ZF anbefaler skifte for hver 160.000 km -
Så vidt jeg husker.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
Gode indspark. Takker
Fandt også selv lidt info fra ZF:
https://youtu.be/ZRrgmfM8VlQ
Lidt reklame
https://youtu.be/XbcUrDws0aE
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
--------------------‐-------------------------------------
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Fandt også selv lidt info fra ZF:
https://youtu.be/ZRrgmfM8VlQ
Lidt reklame
https://youtu.be/XbcUrDws0aE
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
--------------------‐-------------------------------------
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Re: Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
Nu ved jeg ikke på så moderne maskiner men på min gamle V8 og S6 og min C 250 har jeg brugt følgende:
Ved olieskift har jeg tappet 4 liter olie af gearkassen og hældt 4 liter på igen.
Det har jeg så gjort ved hver 2 skift af motorolie.
Filter på gearkassen har jeg skiftede ved hver 4 skifte af motorolie.
Ved olieskift har jeg tappet 4 liter olie af gearkassen og hældt 4 liter på igen.
Det har jeg så gjort ved hver 2 skift af motorolie.
Filter på gearkassen har jeg skiftede ved hver 4 skifte af motorolie.
Hilsen Jan Møller.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
https://www.bilgalleri.dk/galleri/28874-audi_a6_avant_quattro
https://www.bilgalleri.dk/galleri/9947-mercedes_benz_c_250_st__cdi
Jeg er ikke doven. Jeg er energi bevidst.
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Skylning af Tiptronic gearkasse (og diff.)
Lyder som en mulig plan, men ...
Måske jeg blot skulle holde mig til at foretage det ved hver 100-120.000km
Hvis tidligere ejer har fået gjort det mindst 2 gange skal jeg have det gjort senest ved 300.000km og den skifter stadig meget "blødt".
Det er kun de første knap 2min. ved koldstart den tager lidt hårdt ved ellers mærker man knap nok skiftene
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
--------------------‐-------------------------------------
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
... bliver måske i overkanten en del af udstødningssystemet skal afmonteres for at kunne afmontere bundkaret til gearkassen og da jeg ikke har tænkt mig at køre longlife olieskifte, men ved hver 15.000km maks.Jan-DK skrev:...Filter på gearkassen har jeg skiftede ved hver 4 skifte af motorolie.
Måske jeg blot skulle holde mig til at foretage det ved hver 100-120.000km
Hvis tidligere ejer har fået gjort det mindst 2 gange skal jeg have det gjort senest ved 300.000km og den skifter stadig meget "blødt".
Det er kun de første knap 2min. ved koldstart den tager lidt hårdt ved ellers mærker man knap nok skiftene
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
--------------------‐-------------------------------------
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter