Audi 2.4 BDW Har ALLE ejere problemer med kæde?

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Eran74
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24/06/2019 19:57
Geografisk sted: Horsens

Audi 2.4 BDW Har ALLE ejere problemer med kæde?

Indlæg af Eran74 »

Har haft ovenstående model årgang 2004/5 siden sommer med 220.000 km på tælleren. Har normalt ikke mislyde fra motor men når udetemperatur er under 0 grader så har jeg oplevet 2 gange at jeg kan høre kæberaslen i 1 sek efter start. Jeg har fornyelig monteret fyr i bilen og sørger altid for at starte fyret så motoren ikke er helt kold. Har også studeret kædeproblemer på diverse forum. Har fundet ud af kæderne bliver længere med tiden (som man kender fra sin cykel) og er der er kædestrammere som skal optage denne ændringer. Problemet er at der sætter sig sod i olien som gør at kædestrammerne sætter sig fast. Har dog ikke lige fundet forklaringen på hvorfor problemet er størst når motoren er kold. Er det olietryk som virker i kædestrammeren?
Hvis der er sod i olien som er synderen så må det have stor betydning hvordan bilen er vedligeholdt med olieskift, typen af olie og om der er brugt service-rens i forbindelse med olieskift.
Man hører jo også kun om folk der har problemer men ikke om dem som ikke har problemer.
Er der nogen her på forum som ikke har haft problemer med kæderne i denne motor?
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Audi 2.4 BDW Har ALLE ejere problemer med kæde?

Indlæg af kimenemark »

Jeg har jo som bekendt (stadig) denne vidunderlige bil (motor) i min besiddelse og har ikke kædeproblemer.
Det skal dog siges, at ved godt og vel 200.000km blev kæderne (jfr. sælger, Globus biler i Silkeborg) skiftet.
Vores har p.t gået knap 540.000km med fuld service, men de sidste 140.000km er der maks. kørt 15.000km mellem olieskift.
Jeg er 100% overbevist om, at det har haft en endog meget positiv effekt. Jeg tror longlife serviceinterval er årsagen til bl.a. kædeproblemer (større sodaflejringer).
Jeg er også gået fra at have et olieforbrug på ca. 0,75l pr. 1000km til ca. 0,5l pr. 1000km.
Desuden har jeg foretaget Bell Add behandling af motoren ved hhv. 400.000km og 460.000km, hvilket jeg tænker også har haft en positiv effekt.

Kædestrammerne er hydraulisk påvirkede hvorfor man kan høre et meget kortvarigt "klir" ved kold motorstart (har ikke motorvarmer), men det har vores nu altid gjort, så tænker det er normalt. Det har ikke ændret sig de godt 300.000km vi har tilbagelagt i bilen. Skal dog siges den hovedsageligt har kørt lange km.

Jeg har forsøgt at finde info om hvilke måleblokke man evt. kunne overvåge med hvilke værdier i VCDS specifikt ifm. kæderne, men uden den store succes.

Vil mene du skal holde øje med det, men ikke hysterisk ;-)
Hvis du får tomgangsudsving og ikke kan henfører til andet samt "klir"-lyden forværres er det måske tiden?!?

Håber du får lige så meget glæde af din, som vi indtil videre har haft af vores :-)

Sendt fra min Note8 med Tapatalk
--------------------‐-------------------------------------
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
JensNo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 228
Tilmeldt: 10/05/2016 21:23
Geografisk sted: Hønefoss Norge

Re: Audi 2.4 BDW Har ALLE ejere problemer med kæde?

Indlæg af JensNo »

Her er lidt omkring samme emne; viewtopic.php?f=23&t=33835

Men efter det scenarie jeg var igennem sidste efterår med sprungen kæde for oliepumpe/balancemodul dog er det en BLB; viewtopic.php?f=147&t=39243, ville jeg være ekstra OBS på de lyde.

Jeg formoder at oliepumpen også er kædetrukken på BDW, og om det er separat kæde ved jeg ikke men jeg kunne tænke mig at det er vanskeligt og lokalisere hvor lyden kommer fra, det var det i hvert fald for mig.
"I have often noticed that people who believe in a sixth sense is rather weak on the other five"
- Victor Lewis-Smith

Hyundai Tucson
1.6 CRDi 4WD DCT Panorama Hybrid
VCDS og Lexia V5.29
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"