Har skiftet fjederen i den ene side da den knækkede.
Men den er nu lidt højere nu, skal den bar køres lidt til ..?
skal fjederen sætte sig..?
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Sv: skal fjederen sætte sig..?
audimaan skrev:Har skiftet fjederen i den ene side da den knækkede.
Men den er nu lidt højere nu, skal den bar køres lidt til ..?
Det er meget normalt. På gevindundervogne plejer man gerne at stille den lidt højere, for så at lave den endelige justering efter et par uger... med mindre man skal over 5-10 stillevejsbump hver dag
Teknikken bag er noget med fjederstål og blivende deformationer...
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: skal fjederen sætte sig..?
Normalt skifter man fjedre parvis og er således fri for problemet med forskellig højde.
Poul Erik Bech (PEB)
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
Audi e-tron GT quattro
Polo 1.2 TSI
PEB's RV-12iS Blog
Udlæsning af fejl
Justering af Km-tæller
A mile of road gets you one mile, but a mile of runway gets you anywhere
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Sv: skal fjederen sætte sig..?
PEB skrev:Normalt skifter man fjedre parvis og er således fri for problemet med forskellig højde.
... og forklaringen på hvorfor finder man i motorsportsverden... Cornervejning.
Vi er ude i de små maginaler, som har stor indflydelse når man "lever på grænsen"
Præcis som en sporing/4-hjulsmåling sikrer den korrekte geometri, sikrer vægten på hvert hjul at der er perfekt vejgreb i hvert hjul. Min gamle S4 blev cornervejet så vægtfordelen på hvert hjul var optimal, med en gevind undervogn er det let, med faste fjedre kan men ikke gøre noget. Det kan sammenlignes med at lægge skiver under bordben indtil bordet ikke vipper længere, dvs. vægten hvert ben har på gulvet er ens... Vægten er selvfølgelig ikke den samme på alle 4 hjul, der ligger jo en tung motor foran men man justerer så vægtfordelingen er ens mellem for- og baghjul i hver side, så er det OK at der ikke er den samme vægt mellem højre og venstre side. Der var lige over 50 kg forskel højre/venstre i min gamle S4.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V