Side 1 af 1

Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 22/02/2020 09:44
af Knolden
Hej,

Min A5 skal meget snart have skiftet klodser og skiver både foran og bag - den har kørt knap 130.000 km på de eksisterende, som snart er helt nedslidte.

Hvis jeg skal have dem skiftet hos Audi, så koster det omkring 9.000,-
Hvis jeg skal havde dem skiftet på et ikke autoriseret værksted, så koster der omkring 6.000,-

Er der nogen som helst idé i at få det skiftet hos Audi?
Kan der være forskel på de dele der bruges?
Hvad får jeg mon for de 3.000,- ekstra det koster hos Audi?
Er filosofien, at bremser er bremser, og så er det hip som hap, om de skiftes hos Audi eller et andet sted?

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 22/02/2020 10:50
af Bjørn T
Der er stor forskel på metallegeringer. I f.eks Kina og Indien osv. hælder de hvad son helst i smeltediglen. Bremseskiver skal kunne tåle store temperatursvingninger, kan de ikke det, bliver de skæve og bilen vil ryste ved nedbremsning.
Få bare monteret på uautoiriseret værksted, men forlang kendte mærker som f.eks Brembo, Ate eller Zimmermann.
PS. Opgaver som den, klarer jeg selv hjemme i carporten. ;)

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 22/02/2020 11:53
af Blenster
Timelønnen har vel også en effekt på prisen :D

Skiftede også selv det hele sidst på min. Mangler dog stadigvæk en lille split på håndbremse kablet .. den fløj langt væk .. fandt den aldrig

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 22/02/2020 14:13
af Knolden
Ja - tænker også timelønnen har ret stor indflydelse på prisen.

Prisen fra Audi er der dog ikke udspecificeret, ud over prisen foran og bag - så det er lidt svært at sammenligne.

Jeg har desværre 10 tommelfingre, så skift af bremser er ikke noget jeg skal begive mig ud i - konsekvenserne af fejlmontering kan jo være relativt store o.O

Jeg prøver at finde ud af, hvilket mærke det uautoriserede værksted bruger - takker.

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 23/02/2020 14:27
af JensNo
Nu kan bremseskiver sikkert være lige så meget religion her på Audiclub dk som olie kan være på div. Citroën fora hvor jeg også er, men for mere end 25 år siden bed jeg fast i en bemærkning fra min lokale automekaniker hjemme, at skiverne var ikke det væsentlige m.h.t kvalitet og fabrikat, men derimod bremseklodserne, der måtte man ikke spare og den bemærkning har jeg holdt fast i lige siden :)

Jeg har kørt Citroën i mere end 25 år og samtlige modeller jeg gennem årene har kørt i, har alle været med parkeringsbremsen på forhjulene hvilket jo kan netop være et oplagt emne til skæve skiver ved at forlade bilen med varme skiver og trukket håndbremse til dagen efter, som jeg altid har gjort men jeg har til dato og med mit køremønster aldrig haft skæve skiver på nogen af mine biler ;)

/Jens

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 24/02/2020 21:44
af ManU_4ever
Du kan evt selv købe skiver og klodser og medbringe dem til uautoriseret mekaniker.

Jeg stemmer for ATE bremseskiver pg ATE keramiske klodser, de sviner nemlig ikke med bremsestøv.

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 25/02/2020 10:16
af Knolden
Bremser de keramiske klodser lige så godt som alm. klodser?
Er levetiden ca. den samme?

Kan godt lide idéen med selv at købe, me det er en jungle at finde ud af, hvis man selv skal købe - der er med og uden slidadvarselskontakt, med eller uden caliperskruer, med eller uden tilbehør, karboniseret eller ej, ventileret eller ej, forskellig tykkelse på skiverne, forskellig diameter på skiverne, powerdisc eller ej..... Og det er kun lige de forskellige dele jeg lige hurtigt kunne finde

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 25/02/2020 19:04
af ManU_4ever
Knolden skrev:Bremser de keramiske klodser lige så godt som alm. klodser?
Er levetiden ca. den samme?

Kan godt lide idéen med selv at købe, me det er en jungle at finde ud af, hvis man selv skal købe - der er med og uden slidadvarselskontakt, med eller uden caliperskruer, med eller uden tilbehør, karboniseret eller ej, ventileret eller ej, forskellig tykkelse på skiverne, forskellig diameter på skiverne, powerdisc eller ej..... Og det er kun lige de forskellige dele jeg lige hurtigt kunne finde
Hehe, der er jo en grund til det tager 4 år at blive mekaniker.

Sidst jeg havde ATE (på min forhenværende A4) havde jeg Powerdisc og Keramiske klodser. Jeg syntes de bremsede ganske fint.

Du skal selvfølgelig vide hvilken diameter dine skiver er, og d skal vide om der er slidindikator på.

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 26/02/2020 08:50
af JBJ-A6
Jeg har kørt med keramiske klodser foran de sidste ca. 25 tkm, synes de bremser fint, og har derfor skiftet til keramisk bag på også. Har ikke rigtig erfaring med holdbarhed endnu. Har et sæt fejl købte klodser til at ligge.

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 26/04/2020 23:01
af bullerbum
Knolden skrev:Hej,

Min A5 skal meget snart have skiftet klodser og skiver både foran og bag - den har kørt knap 130.000 km på de eksisterende, som snart er helt nedslidte.

Hvis jeg skal have dem skiftet hos Audi, så koster det omkring 9.000,-
Hvis jeg skal havde dem skiftet på et ikke autoriseret værksted, så koster der omkring 6.000,-

Er der nogen som helst idé i at få det skiftet hos Audi?
Kan der være forskel på de dele der bruges?
Hvad får jeg mon for de 3.000,- ekstra det koster hos Audi?
Er filosofien, at bremser er bremser, og så er det hip som hap, om de skiftes hos Audi eller et andet sted?
lige et indspark har kørt VW i mange år nu Audi hihi
hos vw har man originale skiver mm men også noget der hedder alternative skiver og klodser de er til halv pris af hvad de koster dem der står vw på og den samme kvalitet og brug aut værksted hvis du skal have andre til at lave din bil de andre værksteder er ikke meget billiger kun længe om det (y)

Re: Skift af klodser og skiver hele vejen rundt

: 27/04/2020 20:49
af Bjørn T
Har lige købt ATE skiver og klodser hele vejen rundt. kr 2450,- hos tysk forhandler. :D