Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Alt der vedrører bremser.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Jeg har problemer med min bremseforstærker efter jeg skiftede kaliber bag på urq'en.
Ved en fejl fik jeg pumpet forkert ved udluftningen og pedalen gik godt i bund. Måtte derfor lufte alle fire bremser ud. Nu når det hele er samlet, luftet osv, så virker forstærkeren kun "halvt". Dvs jeg kan pumpe en lille smugle og pedalen synker meget lidt, når man tænder motoren bagefter. Og når der kommer tænding på lyser advarselslampen i nogle sekunder...
Har haft hovedcylinderen af efterfølgende, da andre "kilder" mente at stemplet måske havde sat sig... Det var ikke tilfældet og der er nu også luftet ud oppe ved den...
Min håndbremse bremser iøvrigt også skævt..

Håber nogen her inde kan være behjælpelig... Er lidt presset på tiden, da jeg gerne skulle på trackday d.28.maj :(
kasper@mojoe.info
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

Gonza skrev:Jeg har problemer med min bremseforstærker efter jeg skiftede kaliber bag på urq'en.
Ved en fejl fik jeg pumpet forkert ved udluftningen og pedalen gik godt i bund. Måtte derfor lufte alle fire bremser ud. Nu når det hele er samlet, luftet osv, så virker forstærkeren kun "halvt". Dvs jeg kan pumpe en lille smugle og pedalen synker meget lidt, når man tænder motoren bagefter. Og når der kommer tænding på lyser advarselslampen i nogle sekunder...
Har haft hovedcylinderen af efterfølgende, da andre "kilder" mente at stemplet måske havde sat sig... Det var ikke tilfældet og der er nu også luftet ud oppe ved den...
Min håndbremse bremser iøvrigt også skævt..

Håber nogen her inde kan være behjælpelig... Er lidt presset på tiden, da jeg gerne skulle på trackday d.28.maj :(

WR, MB eller RR... Med eller uden ABS...

Hmm... Det er nok en MB eller RR når du nævner "advarselslampe"... Det må være ABS'en der brokker sig...

Bremsesystemet er jo lidt anderledes på en URQuattro idet det ikke er vacum styret men styret af servopumpen. Der er en gas kugle der holder tryk hvis motoren stoppes og der skulle gerne være tryk nok til 5-8 opbremsninger... Hvor meget synker pedalen, hvis du starter motoren efter at have trådt pedalen i bund 10 gange ???
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af audi_claus »

Du skriver ikke, hvilken årgang det er. Om det er en model med abs? Er det med vacumforstærker eller med hydrauliske forstærker sammen med servostyringen?
Er der belastningsafhængig bremsning af baghjulene, eller er det en fast fjederventil, der sidder i motorrummet fælles for baghjulene (den kan nemlig også udluftes)
Jeg havde på er tidspunkt opgraderet baghjulsbremserne og udskiftet 10mm skiverne med V8 20mm og calipre fra 200 20V. Desværre hvade jeg vendt de nyinstallerede calipre forkert og udluftning var umulig. Startede også med ny hovedcylinder; men det var ikke problemet.
Du skriver heller ikke, hvilke ændringer du i øvrigt har lavet ved dine ny bagcalipre.
I mit nævnte tilfælde, skal kabelforbindelsen udskiftes med den, der hører til 200 20V.
Hvis du ikke får stroppet kablerne rigtigt op, kan de smelte på udstødningsrøret og deraf give problemer med håndbremsen.
Så at give gode (eller mangelfulde) råd er ikke nemt ud fra din beskrivelse.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

audi_claus skrev:Er det med vacumforstærker eller med hydrauliske forstærker sammen med servostyringen?

Alle URQuattro incl. Sport quattro har hydrauliske bremseforstærkere. Coupe quattro (B2) har vacum bremseforstærker...

EDIT... Lidt detektivarbejde... Det drejer sig om en 20V fra 1991 (RR).

EDIT 2... Man kan teste sin bremseforstærker på følgende måde..

- Slukket motor
- Et forhjul afmonteres
- Udluftningsskruen afmonteres
- VW 1310 manometer tilsluttes i stedet for udluftningsskruen og luftes ud
1)
- Bremsepedalen forspændes til manometeret viser 50 bar
- Over 45 sekunder må trykket ikke falde med mere end 4 bar, ellers er hovedcylinderen defekt.
2)
- Bremsepedalen forspændes til manometeret viser 6 bar
- Over 3 minutter må trykket ikke falde med mere end 1 bar, ellers er hovedcylinderen defekt.

Justering af håndbremse
- Justeringsmøtrikken på håndbremsen løsnes så begge arme (på caliberne) hviler på anslag
- Med stoppet motor trædes med moderat kraft 40 gange på bremsepedalen
- Test at begge baghjul stadig kan rotere frit
- Om nødvendigt løsnes justeringsmøtrikken yderligere
- Træk håndbremsen og slæk håndbremsen igen
- Test at begge baghjul stadig kan rotere frit
- justeringsmøtrikken spændes indtil armen lige akkurat forlader anslag
- Justeringsmøtrikken drejes to (2) omgange tilbage
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Jeg underskylder min for hurtigt skrevende problemstilling.... Var vist lidt for træt da jeg skrev det på den forkerte side af midnat. Det er selvfølgelig nemmere at få svar, når informationerne er iorden.

Bil info
Urq 1991 20v motor, ABS
Bremsesystemet er hydraulisk og forstærket via servostyringen (som iøvrigt virker, så det er ikke servopumpe, som er stået af)
Ang håndbremsen, så hang fjeder-tilbagetrækket på den gamle kaliber i den ene side. Havde forstillet mig, at det var problemet, men det er ikke tilfældet. Så det er nok noget med kabeltrækket, som hænger et eller andet sted som audi_claus nævner.

Kaliberne er fra NK (Oprindeligt Girling, som de gamle) og 99% identiske med dem som sad på. (den sidste 1% er kosmetisk)
De passer uden problemer direkte på den eksisterende holder. Bremsekabel og håndbremse kabel har bare været taget af og derefter monteret på den nye kaliber.

Jeg ikke mekaniker, men vil mene den har det, som audi_claus kalder fast fjederventil, som sidder ude foran, sammen med bremsevæskebeholderen. Efter fejlen opstod og der har været luftet ud hele vejen rundt ved hjulene, så har cylinder-enheden været ude og gennemgået... Stemplet har dog ikke været taget ud af cylinderen. Efter samling er der luftet ud på de to ventiler, som sidder ved cylinderen.

Søren_R
Pedalen er en kende slap første del af vandringen, når man træder... Når den så er blevet pumpet bliver den aldrig rigtig fast/hård. Og synker efterfølgende med tænding på, noget der minder om få centimeter... Så der er en smugle tryk.

Min mekker (som ellers er rimelig skarp) Mente at det måske kunne være gaskuglen (eller bomben, som nogen kalder den) som var defekt og dermed ikke holdte på trykket... Kan sådan en overhovedet blive defekt og kan/bør man evt også lufte den ud???

Håber I fik klarlagt lidt mere info....
Tager jeres svar med i rygsækken, så må vi se hvad det ender med.

Indtil videre tak for hurtig udrykning :)
kasper@mojoe.info
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

Gonza skrev:Søren_R
Pedalen er en kende slap første del af vandringen, når man træder... Når den så er blevet pumpet bliver den aldrig rigtig fast/hård. Og synker efterfølgende med tænding på, noget der minder om få centimeter... Så der er en smugle tryk.

Min mekker (som ellers er rimelig skarp) Mente at det måske kunne være gaskuglen (eller bomben, som nogen kalder den) som var defekt og dermed ikke holdte på trykket... Kan sådan en overhovedet blive defekt og kan/bør man evt også lufte den ud???

Håber I fik klarlagt lidt mere info....
Tager jeres svar med i rygsækken, så må vi se hvad det ender med.

Indtil videre tak for hurtig udrykning :)

En blød pedal kan f.eks. være gamle bremseslanger. Min S4 kunne godt have en tendens til lidt svampet tråd indtil jeg skiftede bremseslangerne til slanger med stålnet (Goodridge braided hoses).

Bomben kan sagtens være defekt, enten er membranen punkteret eller gassen er lækket ud gennem ventilen...
Billede

Referencer:
http://www.20v.org/brakprob.htm
http://www.isham-research.co.uk/quattro/brake_assist_mb.html

Phil's side er desuden en guldgrube af information... Du kan evt skrive til ham på phil@isham-research.co.uk eller kigge ind til os på http://www.quattroforum.com

FYI.. Affjedringen på bl.a. Citroen CX og Rolls Royce er lavet med samme type gaskugler (5 stk. i alt) og jeg kan fortælle at sådan en CX er IKKE vildt behagelig hvis en af kuglerne punkterer :(
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af audi_claus »

Ja et hydraulik tryklager kan godt blive utæt - indvendigt, så der ikke er en halvdel med luft (nitrogen) til sammenpresning/fjedring og den anden til hydraulikvæsken. Adskildt med en gummimembran.
På den ældre WR hvor det er en lodret monteret "bomp" viser det sig ved, at pedalen bliver sten-hård.
Den skal holde til 60 bar i følge pumpen. Din model ser ud til at bruge pentosin og er nok en 160 bars som på 200 20V, der er samme årgang. 3B motoren her og RR er faktisk identiske.
Den skal og kan ikke udluftes. Den skal nok fornys, hvis det er det (se Sørens indlæg)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af audi_claus »

Søren - du taster lige 1 minut (eller 10) hurtigere end jeg o.O
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Mmmmh what to do....!? :-k

Det er jo åndsvagt at skifte bomben, hvis det er slangerne den er gal med og omvendt....(eller noget hel 3.)
Men umiddelbart, synes jeg det virker sært at slangerne skulle være et problem... Falder de samme eller lign?
Kan man på en behagelig måde teste bomben?

Kender godt de 2 nævnte sider. Og skal lige straks til at læse på det i håb om nyttig viden.
kasper@mojoe.info
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

Gonza skrev:Kan man på en behagelig måde teste bomben?

Det står på Phil's side...

Run the engine for a few minutes and then turn it off.
Start pressing the brake pedal, looking for the brake servo switch to close again - the pedal will also go hard at this point.
1 - 3 pumps; the system is potentially dangerous and the brake accumulator probably needs to be replaced.
4 - 10 pumps; check the system again every 5,000 miles. Replace the brake pressure accumulator if planning to drive in mountainous country
11 - 30 pumps; the system is in order
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Sidder nu og læser lidt på det...
Hvis jeg til at starte med har pumpet pedalen uhensigtsmæssigt, så forestiller jeg mig at bomben godt kan blive utæt...
Phil skriver at sådanne typisk holder omkring 7 år... Og hvis min vogn har rundet de 20, så kan den vel godt være lidt træt. Og blevet utæt, da jeg pressede den.

"looking for the brake servo switch to close again"
Hvad menes der her??
kasper@mojoe.info
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

Gonza skrev:"looking for the brake servo switch to close again"
Hvad menes der her??

"Check valve" på tegningen... Når den lukker (fjederbelastet) kommer der ikke længere hjælp fra bremseakumulatoren og pedalen bliver hård - fordi du ikke kan trykke så hårdt selv uden at bøje ting og sager ;-)

Jeg ved ikke hvor gammel min er, bilen har stået stille siden 2005 og det kan meget vel være den originale fra 1982 :oops:

Er din "bombe" rund eller bombe-formet (-halefinner ;-) ) deraf øgenavnet...

Der er en ny på eBay... Hvis man da tør handle med en der bor i Plattling... :lol:
Jeg er ikke 100% på at det er samme type som din, der står ikke noget partnummer...

http://www.ebay.de/itm/Audi-Urquattro-10-V-Bremsdruckspeicher-Ur-quattro-/260761375179?pt=DE_Autoteile&hash=item3cb696d1cb#ht_994wt_698
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Så giver det mere mening ;)
Læste det som, at jeg skulle "checke" eller "kontrollere" som det jo hedder en switch - altså en kontakt og ikke en ventil... Dooh.!

Mener jeg så et glimt af bomben igår og mindes at den bare var kugle-formet/rund (som en tegnefilm bombe)

18min senere

Sidder og skimmer tekserne fra phil... Begynder mere og mere at tro på at bomben er "sprunget"
Gad vide hvad sådan beløber sig på...
kasper@mojoe.info
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

Gonza skrev:Sidder og skimmer tekserne fra phil... Begynder mere og mere at tro på at bomben er "sprunget"
Gad vide hvad sådan beløber sig på...

857 612 085 A ... 244 euro hos Audi i Tyskland. Samme som sidder på A8/S8 (1999 - 2003)

Alternativt: BMW 34 33 1 162 054 eller 34 33 1 157 210
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Aycaramba...!!
Tæt på 2000kr.... Så skal det først lige konstateres at det ER den...
Har lavet et fejlkøb... Det gør jeg helst ikke igen.
kasper@mojoe.info
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Fandt et andet nummer på nettet (da bilen ikke lige var ved hånden)
Bombe typen skifter omkring ´89 og hedder derefter 4A0 612 061D

Har været forbi Audi Gladsaxe i dag og forhøre mig... Sådan en bandit koster 3700, spurgte ikke videre indtil den, men det er sikkert uden moms. Den var ikke udgået, men var også i restordre i Tyskland, så han kunne sige hvornår han kunne have sådan en hjemme.

Talte derefter med en mekker på deres værksted. Som mente at der stadig var luft i systemet.
Min egen mekker mener at der så måske kan være kommet luft i ABS blokken - Hvilket var noget lort for den var ikke lige umiddelbart til at lufte ud uden noget special grej.
I den forbindelse vil jeg høre om I har kendskab til andre udluftningspunkter end de 2 ved hovedcylinderen og dem ved hjulene?
kasper@mojoe.info
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af GertH »

Hej. Når jeg har haft problemer med svampet bremser, har jeg sat slange fra udluftningsskrue og op til bremsevæskebeholder(som skal være fyldt helt op) og så ellers pumpet pedal i længere tid. Jeg har altid imod gode råd trådt pedal i bund og der er nu aldrig sket noget ved det. Det kræver at der er nyt bremsevæske i alle rør, men det er der vel også.
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af audi_claus »

GertH skrev:Hej. Når jeg har haft problemer med svampet bremser, har jeg sat slange fra udluftningsskrue og op til bremsevæskebeholder(som skal være fyldt helt op) og så ellers pumpet pedal i længere tid. Jeg har altid imod gode råd trådt pedal i bund og der er nu aldrig sket noget ved det. Det kræver at der er nyt bremsevæske i alle rør, men det er der vel også.


Det lyder som en smart ide' især hvis man er alene om det.
Tryk via væskebeholderen kræver et låg, der passer og kan holde og vacum ved niplerne giver det problem, at der suges en masse små luftbobler ind via det løsnede gevind, så det er vanskeligt at se, om man er færdig. Desuden kan væsken - selv om den ellers er ren - ikke genbruges gr. al luften.
Jeg plejer at have en lang klar plasticslange gående op til en beholder over bilen, og så træde forsigtigt ned - og holde pedalen med et støvsugerrør el. lignende mens jeg spænder og så igen og igen.
Din løsning lyder særdeles fornuftig (y)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af SorenR »

Gonza skrev:Fandt et andet nummer på nettet (da bilen ikke lige var ved hånden)
Bombe typen skifter omkring ´89 og hedder derefter 4A0 612 061D

Hov... Det er også rigtigt... Det er næste side i reservedelskataloget :oops: Det plejer jeg ellers nok at fange :??

Fandt lige denne i gemmerne...

Kapitel 7 til 12 (bremser m. m.)
http://www.lolle.org/images/quattro/Heft-12.pdf
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Gonza
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 44
Tilmeldt: 17/06/2006 16:56
Geografisk sted: København (Vanløse)

Re: Bremseforstærker på Urquattro virker halvt??

Indlæg af Gonza »

Endnu engang tak for meldingerne... Må indrømme at jeg er ved at blive langhåret af situationen.
Men tror jeg sammen med min mekker vil prøve at skylle hele systemet igennem med frisk væske.
Han har desværre ikke noget grej til at presse væsken og dermed også luften ud af systemet.
Har læst mig til, at man skal bruge minerals bremsevæske (såvit jeg husker :-k )... Er der noget, som kan anbefales?
kasper@mojoe.info
Besvar

Tilbage til "Bremser"