Baglygte problemer

Alt om lys og lygter
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
twchristensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5/10/2017 08:07

Baglygte problemer

Indlæg af twchristensen »

Hej
Efter at have kørt med trailer, knalder den sikringen på venstre baglygte kreds(som også er nummerpladelys) Sætter jeg en ny sikring i, er blinklyset tændt konstant og baglygtepæren lyser svagt. Det MÅ være ledningsnettet til trækket som driller. Bremselyset og blinklys virker fint hvis jeg undlader at sætte sikringen i. Det er nr 6 i sikringsrækkefølgen. Så, da jeg havde kørt med trailer at der sad en 25a selvom det skal være en 5a.

Nu er spørgsmålet. Hvor ender ledningen fra trækket henne? Jeg vil gerne afmontere det, for at se om fejlen ligger i det nemlig. Kan se at ledningen går op over tanken, men så kan jeg heller ikke se mere.

Alternativt skal jeg trække lyset fra højre baglygte i stedet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Baglygte problemer

Indlæg af Ivan »

Hejsa - hvis du skriver hvilken Audi, du har, kan de "flinke" Audi-nørder nemmere hjælpe... :)

En 25A (25 * 12 = 300 WATT!!!) - næsten som sølvpapir i stedet for sikring - skulle nok få det til at ulme og måske brænde ved kortslutning!

Skynd dig at montere de korrekte sikringer. Alternative ledningstræk ville jeg først vælge ved konsultation af diagramtil ledningsnet.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
twchristensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5/10/2017 08:07

Re: Baglygte problemer

Indlæg af twchristensen »

Hej
Der er tale om en Audi A6 2.6 V6 fra 1996.

Jeg har fjernet sikringen helt jo[FACE WITH TEARS OF JOY] Den var også smeltet den anden. Men sætter jeg en ny i, feks den originale 5a så lyser blink som sagt konstant. Så den er gal et sted. Hvor ender trækket?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Blenster
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 455
Tilmeldt: 28/06/2013 22:17
Geografisk sted: København

Re: Baglygte problemer

Indlæg af Blenster »

Hej,

Ender ledningerne fra trækket ikke ved en af baglygterne? Måske den i venstre side?
Mvh Peter Blenster

Nuværende: Audi A6 2.4 V6 BDV 125 KW 4B Avant 2003 - Multitronic og beige læder kabine. Farve LZ9W, med 209.000 km på bagen.

Tidligere: Audi A6 2,4 V6 30V AGA 121KW 4B Avant 1998 - lige kørt til med 268.XXX km ish. Solgt

Solgt: Audi 80 2.0E B4 Avant 1995 gået 278.000 km. i fin form.

Drømme bil: RS6 Avant gerne helt ny ..
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Baglygte problemer

Indlæg af Høy »

Er det et originalt træk?

Pil alt overflødigt lort ud af bagagerummet, og tag bunden af bagsædet ud (2 skruer). Batteriet sidder under bagsædet, og der må være en indgang til ledningen et sted. Hvis det ikke er originalt, og ledningen går op over tanken, kunne det tænkes, at ledningen kommer ind samme sted som ledningen til tankgiveren :-k Er det ikke bare en reservehjulsbalje, du kan se? Tanken er ellers over bagakslen - i hvert fald på en quattro.

Tag et multimeter, og kontrollér, om et eller flere stikben har gennemgang til stel (kortslutning). Mindst ét af dem er stelledningen, og det skal naturligvis have gennemgang til stel.

Vær meget omhyggelig med afdækninger over pluspolen, når du sætter bagsædet på plads igen. Der er et gitter under sædehynden, og det kan komme til at røre begge poler og forårsage brand/ekstrem sædevarme :( .

Ledningerne kan sagtens være sat i den ene baglygte (i min bil er der endda kabelspader i lygtehuset, som formodentlig er til den slags), men hvis der er 2 x 21 W bremselys på traileren, er belastningen måske lidt voldsom, når du bremser (ekstra relæ), og hvis sideblinkene bare er koblet på der, vil relæet formodentlig blinke meget langsomt, fordi det selv er en forbruger i kredsløbet (der fås lastuafhængige relæer).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
twchristensen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 20
Tilmeldt: 5/10/2017 08:07

Re: Baglygte problemer

Indlæg af twchristensen »

Det er mig der tager fejl. Det er selvfølgelig hjulbaljen som ledningen går ind over. Men går ledningen så kun ind til batteriet? Er det så ikke bare at afmontere og så bør den ikke knalde sikringen mere?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Baglygte problemer

Indlæg af Høy »

Nej, lygterne skal jo reagere på noget. Hvis de bare sad på batteriet, ville de lyse/blinke hele tiden.

Derfor tager man signaler i baglygterne, men det kan være en god idé at lave ekstra strøm fra batteriet (husk sikring tæt på batteriet) og arbejde med relæer.

Baglyset er typisk 5 watt, mens bremselyset er 21 watt, og blinklysene er 21 eller 10 W.

Hvis du tager en blinklyspære ud af bilen, vil du sandsynligvis opdage, at de andre blinker meget hurtigt. Omvendt kommer den til at blinke langsommere, hvis der er flere pærer i kredsen. Dette kan dog være i orden alligevel, hvis takten er kortere end 1 sekund (så vidt jeg husker). Derfor kan man tage strømmen til blinklysene fra baglygternes fatninger til sideblinkene. Hvis den blinker meget langsomt, kan man eventuelt købe et lastuafhængigt relæ eller bruge LED-pærer med mindre forbrug og samme lysudbytte.

Baglyset er kun 2 x 5 W, men der sidder formodentlig 2 hvide forlygter lygter på samme kreds også og 2 hvide 5 W nummerpladepærer, og derfor har man sat en stor sikring i. Det burde dog række med sikringen på 5 A, for normalt er der kun positionslyset i venstre side (dvs. 2 x 5 W) på den sikring, dvs. 40 W (2,9-3,3 A) i alt med anhængeren i værste fald. Forbruget har dog tilsyneladende fået ledningerne til at smelte, så 2 plusledninger rører hinanden eller noget i den retning.

Bremselyset er endnu kraftigere med 21 watt pr. pære, men det er afsikret med 10 A, så selv om du har 2 pærer mere, bør det være nok.

Du er nødt til at finde frem til ledningen og prøve at pille den af. Hvis det så hjælper, er det bare at trække en ny ledning.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"