Workaround for lygtefejl på baglygterne

Alt om lys og lygter
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Workaround for lygtefejl på baglygterne

Indlæg af jorlund »

Det gule lyn bryder sig ikke om det fugtige, danske klima. Når det bliver lidt vådt i vejret melder den ofte fejl, enten på en baglygte, eller på det bagerste blinklys. Det er til at blive tosset af. Problemet opstår, fordi der er lidt modstand i stelforbindelsen. Benet bliver lidt irret, og så går det galt. Jeg har fået skiftet stikket i både højre og venstre baglygte, og poleret jord-benet, men problemet er dukket op igen alligevel.

På det engelske TT-forum, er der nogen, der har opfundet en løsning: Man borer et lille hul i lygtehuset, så man "rammer" jordforbindelsen, og så trækker man et kabel herfra til en stelforbindelse.

lygtehus indvendig
lygtehus indvendig
TT baglys.jpg (34.68 KiB) Vist 13751 gange


Det gælder om at finde det rigtige sted at placere hullet- når man studerer stikket, kan man relativt nemt se, hvilket af de 6 ben, der er jord (det korroderede ben, hvor plastikket er smeltet omkring), og så er det bare at følge det om på den anden side af huset

lygtehus udvendig
lygtehus udvendig
IMG_3336.JPG (58.67 KiB) Vist 13751 gange


En bolt går igennem, og så skal der bare fabrikeres et kabel, der kan nå stellet. Den guide jeg havde fundet havde dog ikke skrevet noget om længden på de bolte - mine 5x40mm bolte var alt for lange, så jeg måtte en tur i Bauhaus efter nogle korte. Jeg købte 5x20 og 5x30, samt et par vingemøtrikker. De var dog begge for lange, så jeg måtte nøjes med almindelige møtrikker. Jeg skulle nok have købt 5x16mm, men nu er jeg for doven til at lave det om.

tilslutning af stelforbindelse
tilslutning af stelforbindelse


Endelig skulle der findes et sted at tilslutte kablet. Guiden foreslog nogle bolte på undersiden af bilen, men da jeg kiggede efter indså jeg, at alle disse boltre var smurt godt ind i rustbeskyttelse, så jeg måtte finde alternativer. Der sad en enkelt i hver side, som holdt bagkofangeren på plads - så selvom bolten var lakeret, var det mit bedste bud. Efterfølgende målte jeg modstanden med mit nyerhvervede multimeter. 1.1 ohm i den ene side fra lygtehus-bolt til minus på batteriet, og 1.2 ohm i den anden side - samme modstand som fra stik til batteri.

Hvis der er to muligheder for stel, burde der kun løbe halvt så meget strøm igennem flaskehalsen, så jeg satser på, det er en mere holdbar løsning - det vil tiden vise.

Den største udfordring i projektet var i øvrigt kablet. Jeg havde satset på, at man kunne købe sig til det hele i Harald Nyborg - men de havde kun sådan noget installationskabel. Det er forfærdeligt at arbejde med, så nu har jeg 99 meter brunt installationskabel i overskud! Jeg måtte en tur i THansen og købe en rulle med 5m autoledning (2,5mm) og nogle passende kabelsko.
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"