skifte kørelys/positionslys pære A2

Alt om lys og lygter
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af OleS »

For en gangs skyld så har jeg lige et spørgsmål...

kan det virkelig passe at man er nødt til at skulle have hele lygten ud af en a2 for at kunne skifte pære?

jeg syns ikke rigtigt at jeg kan få det plastik dæksel af der sidder over lygten. Skal man måske pille stikket af til den først, det kan jeg se ville give (lidt) ekstra plads at arbejde med

nogen der har en fin lille tegning af hvad man gør?
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af Reno »

Ved ikke hvor du bor, men du kan kigge forbi Amager, så vil jeg meget gerne hjælp til :)

Du behøver ikke at pille hele lygten ud :)
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
jesperb
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2/09/2010 18:55
Geografisk sted: Sjælland

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af jesperb »

OleS skrev:For en gangs skyld så har jeg lige et spørgsmål...

kan det virkelig passe at man er nødt til at skulle have hele lygten ud af en a2 for at kunne skifte pære?

jeg syns ikke rigtigt at jeg kan få det plastik dæksel af der sidder over lygten. Skal man måske pille stikket af til den først, det kan jeg se ville give (lidt) ekstra plads at arbejde med

nogen der har en fin lille tegning af hvad man gør?


Jeps - med mindre du har barnehænder skal lygtehuset ud. Det sidder til gengæld med 2xT30 torx så det tager 10 minutter at skifte pære første gang og 5 minutter 2. gang osvosv. har sendt dig en PM med en PDF med billeder som forhåbentlig hjælper, ellers kom forbi derude på Amager.
Senest rettet af jesperb 28/06/2011 09:19, rettet i alt 1 gang.
Audi A2 1.2 TDI 02/2002, servo, klima, 3.6l/100km, 232.000km
Brugeravatar
Reno
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1465
Tilmeldt: 10/07/2004 12:52
Geografisk sted: Amager

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af Reno »

Har nu skiftet 3-4 gange pære på den lille og det er i begge sider, og nej jeg har ikke barnehænder, måske de bare er smidige, så det kan lade sig gøre, uden at pille lygten ud 8)

Men hvis det bare er 2 skruer, så måske skal du gøre det på den måde, ellers kom forbi :)
Ama`r
A2 1.2 TDI Aut. 2005-260.000km
A6 2.0 Avant Aut. 2004-109.000km
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af OleS »

Takker for svarene, jeg havde luret at det nok kun var de 2 torx der skulle af, så det tror jeg bare at jeg gør når jeg kommer til Jylland i weekenden, men skal da have skaffet en tx30 så jeg selv kan rode med det, undrer mig i øvrigt over at lygten tilsyneladende kan drejes, der virker lidt sært...
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
jesperb
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 52
Tilmeldt: 2/09/2010 18:55
Geografisk sted: Sjælland

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af jesperb »

OleS skrev:Takker for svarene, jeg havde luret at det nok kun var de 2 torx der skulle af, så det tror jeg bare at jeg gør når jeg kommer til Jylland i weekenden, men skal da have skaffet en tx30 så jeg selv kan rode med det, undrer mig i øvrigt over at lygten tilsyneladende kan drejes, der virker lidt sært...


Ja, du skal lige mærke T30 skruernes position op med en tuschpen, så du kan bringe lygterne nogenlunde tilbage til "normal position" bagefter.
Ellers kan du køre bilen op til en mur eller port og markere lyskeglerne med kridt/tape og justere ind efter det.
Måske en smule sloppy, men jeg har brugt tusch + gefühl og så ellers holdt øje med, om modkørende trafikanter har givet mig det "lange lys" og brugt det som en rettesnor 8)
Audi A2 1.2 TDI 02/2002, servo, klima, 3.6l/100km, 232.000km
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af OleS »

jesperb skrev:
Ja, du skal lige mærke T30 skruernes position op med en tuschpen, så du kan bringe lygterne nogenlunde tilbage til "normal position" bagefter.
Ellers kan du køre bilen op til en mur eller port og markere lyskeglerne med kridt/tape og justere ind efter det.
Måske en smule sloppy, men jeg har brugt tusch + gefühl og så ellers holdt øje med, om modkørende trafikanter har givet mig det "lange lys" og brugt det som en rettesnor 8)


Måske jeg lige skal specificere at det er når lygten sidder fast at den kan drejes...
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
OleS
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 94
Tilmeldt: 15/03/2011 08:43
Geografisk sted: København

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af OleS »

Så fik jeg skiftet pære :) den der sad i var blå, så den blev skiftet ud til en almindelig H7 i begge sider, og så lige tågelygten i den ene side havde en brændt pære, så den blev også skiftet.

og den lygte der ikke sad helt fast sidder nu fint igen.
Audi A2 3L, 2001
Klima, Fartpilot, Sædevarme (uden knapper, med ledning til cigartænder... d'oh) og med en ny gearkasse monteret
ccc19155
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 4/03/2014 07:32

Re: skifte kørelys/positionslys pære A2

Indlæg af ccc19155 »

Jeg kan ikke få lygten af ;( Den nederste torx30 der hvor justerbøsset sidder - den kører bare rundt og rundt og rundt.
Den skal da normalt kunne skures ud formoder jeg.

Nogen der kender et trick - det virker som om der er en indstøbt skrue der kører rundt :roll:
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"