Jeg har en Audi A4 sedan 1,8 fra 99, der nogle gange ikke starter. Starteren virker helt fint, men bilen når blot ikke at starte.
Når ovenstående sker, efter man har prøvet og starte et par gange, er det som om motoren "død starter".
Så vidt jeg lige kan fornemme, sker fejlen kun når moteren er varm. Typisk starter bilen når den er blevet kølet lidt ned.
En mekaniker har prøvet og læse fejlkoder og skiftet følgende:
- Benzinpumpe
- Ræle
- Impulsmodul
men fejlen er der stadig. Nogen der måske har oplevet samme?
Dbh. Simon
Audi A4 starter ikke
-
- Forumbruger
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 15/03/2013 13:38
- Geografisk sted: Røvodvre, København
- Kontakt:
Audi A4 starter ikke
Audi A4 1,6 manuel gear, årg. 1996 (296000 km)
Re: Audi A4 starter ikke
Prøv at tage stikket af temperatursensoren, næste gang den ikke vil starte. Motorstyringen har nogle såkaldte nødkarakteristikker, som den benytter med defekte temperatursensorer, men den skal først finde ud af, at sensoren er defekt. Dvs. hvis sensoren giver forkerte værdier, bliver det vanskeligt at starte, men der skal en afbrydelse, kortslutning til stel/plus eller uoverensstemmelse imellem lufttemperatur og vandtemperatur til, for at bilen kan opdage det.
Når du trækker stikket af, opdager bilen afbrydelsen, fordi der ikke længere er gennemgang i sensorledningen, og bilen "gætter" på en temperaturværdi, som ikke nødvendigvis er optimal, men hvis reaktionen bliver anderledes, ved du, at den pågældende sensor er defekt. Vandtemperatursensoren sidder på bagenden af motoren i et sort vandrør, og toppen af den er blå eller grøn.
Du kan prøve det samme med luftmassemåleren og lufttemperatursensoren (hvis bilen har sådan en).
En anden sandsynlig ting er benzintrykregulatoren og vakuumslangen til den. Den kræver lidt forsigtighed at skifte (der løber benzin ud, men ikke meget (sikkerhedsbriller og pulverslukker)), men den er til gengæld ikke ret dyr.
\Alex
Når du trækker stikket af, opdager bilen afbrydelsen, fordi der ikke længere er gennemgang i sensorledningen, og bilen "gætter" på en temperaturværdi, som ikke nødvendigvis er optimal, men hvis reaktionen bliver anderledes, ved du, at den pågældende sensor er defekt. Vandtemperatursensoren sidder på bagenden af motoren i et sort vandrør, og toppen af den er blå eller grøn.
Du kan prøve det samme med luftmassemåleren og lufttemperatursensoren (hvis bilen har sådan en).
En anden sandsynlig ting er benzintrykregulatoren og vakuumslangen til den. Den kræver lidt forsigtighed at skifte (der løber benzin ud, men ikke meget (sikkerhedsbriller og pulverslukker)), men den er til gengæld ikke ret dyr.
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
-
- Forumbruger
- Indlæg: 35
- Tilmeldt: 15/03/2013 13:38
- Geografisk sted: Røvodvre, København
- Kontakt:
Re: Audi A4 starter ikke
Høy skrev:Prøv at tage stikket af temperatursensoren, næste gang den ikke vil starte. Motorstyringen har nogle såkaldte nødkarakteristikker, som den benytter med defekte temperatursensorer, men den skal først finde ud af, at sensoren er defekt. Dvs. hvis sensoren giver forkerte værdier, bliver det vanskeligt at starte, men der skal en afbrydelse, kortslutning til stel/plus eller uoverensstemmelse imellem lufttemperatur og vandtemperatur til, for at bilen kan opdage det.
Når du trækker stikket af, opdager bilen afbrydelsen, fordi der ikke længere er gennemgang i sensorledningen, og bilen "gætter" på en temperaturværdi, som ikke nødvendigvis er optimal, men hvis reaktionen bliver anderledes, ved du, at den pågældende sensor er defekt. Vandtemperatursensoren sidder på bagenden af motoren i et sort vandrør, og toppen af den er blå eller grøn.
Du kan prøve det samme med luftmassemåleren og lufttemperatursensoren (hvis bilen har sådan en).
En anden sandsynlig ting er benzintrykregulatoren og vakuumslangen til den. Den kræver lidt forsigtighed at skifte (der løber benzin ud, men ikke meget (sikkerhedsbriller og pulverslukker)), men den er til gengæld ikke ret dyr.
\Alex
Hej Alex.
Rigtig mange tak for alle dine gode råd .
Jeg tror faktisk, den største sandsynlighed kunne være vakumslangen til benzintrykregulatoren, da min mekaniker fortalte "der var nogle fejlkoder på noget vakum", så det vil jeg prøve at gå efter .
Fortsat god dag.
Mvh. Simon
Audi A4 1,6 manuel gear, årg. 1996 (296000 km)