Lyd (forkert) fra motor

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
CJV
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/01/2018 10:07

Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af CJV »

Hej
Håber på noget hjælp fra eksperterne herinde...
Jeg har netop haft min Audi til service. Fået lavet alm. service, samt skriftet bærearme (foran) samt udskiftet stelmotor til AC. Den kører som sædvanlig som en drøm - balladen er blot, at der nu kommer en lyd (lyder som en trabant ;( ) fra motoren når jeg træder på speederen. Lyden sker ved 2.000-3.000 omdrejninger - og kun der.......og når bilen står i tomgang, så er lyden væk. Er der nogen herinde der har oplevet det før eller ved hvad problemet evt. kan være? Der fremkom ingen fejl da den var på liften hos mekanikeren ved jeg. Blev desværre først opmærksom på "problemet" dagen efter da jeg ikke hørte radio.

Kørerglæden er sq helt væk.....tænker kun på "trabant-lyden" nu - ØV ;(

Audi A6, 2.4 Avant, 2007 - kørt 168.000 km.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af morten00 »

CJV skrev:Hej
Håber på noget hjælp fra eksperterne herinde...
Jeg har netop haft min Audi til service. Fået lavet alm. service, samt skriftet bærearme (foran) samt udskiftet stelmotor til AC. Den kører som sædvanlig som en drøm - balladen er blot, at der nu kommer en lyd (lyder som en trabant ;( ) fra motoren når jeg træder på speederen. Lyden sker ved 2.000-3.000 omdrejninger - og kun der.......og når bilen står i tomgang, så er lyden væk. Er der nogen herinde der har oplevet det før eller ved hvad problemet evt. kan være? Der fremkom ingen fejl da den var på liften hos mekanikeren ved jeg. Blev desværre først opmærksom på "problemet" dagen efter da jeg ikke hørte radio.

Kørerglæden er sq helt væk.....tænker kun på "trabant-lyden" nu - ØV ;(

Audi A6, 2.4 Avant, 2007 - kørt 168.000 km.
Du bliver nødt til at køre forbi dit værksted igen og sige det som det er - at du kan høre en mærkelig lyd og gerne vil have en mekaniker med ud at køre en tur.

Alt andet vil være rent gætteri og det kan jo godt blive dyrere at udbedre desto længere du kører med det. Så afsted med dig :-)

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
CJV
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/01/2018 10:07

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af CJV »

morten00 skrev:
CJV skrev:Hej
Håber på noget hjælp fra eksperterne herinde...
Jeg har netop haft min Audi til service. Fået lavet alm. service, samt skriftet bærearme (foran) samt udskiftet stelmotor til AC. Den kører som sædvanlig som en drøm - balladen er blot, at der nu kommer en lyd (lyder som en trabant ;( ) fra motoren når jeg træder på speederen. Lyden sker ved 2.000-3.000 omdrejninger - og kun der.......og når bilen står i tomgang, så er lyden væk. Er der nogen herinde der har oplevet det før eller ved hvad problemet evt. kan være? Der fremkom ingen fejl da den var på liften hos mekanikeren ved jeg. Blev desværre først opmærksom på "problemet" dagen efter da jeg ikke hørte radio.

Kørerglæden er sq helt væk.....tænker kun på "trabant-lyden" nu - ØV ;(

Audi A6, 2.4 Avant, 2007 - kørt 168.000 km.
Du bliver nødt til at køre forbi dit værksted igen og sige det som det er - at du kan høre en mærkelig lyd og gerne vil have en mekaniker med ud at køre en tur.

Alt andet vil være rent gætteri og det kan jo godt blive dyrere at udbedre desto længere du kører med det. Så afsted med dig :-)

Mvh Morten


Hej Morten
Tak for dit svar. Er selvfølgelig også planen ville blot hører om der var andre herinde som havde været "udsat" for lignende lyd.....Tænkte jo blot om det var ventilerne, pakninger eller andet der kunne være årsagen. Jeg mister på ingen måde motorkraft når der bliver trykket på speederen - kun (trabant) lyden der kommer til udtryk ved 2.000-3.000 omdrejninger......ellers ikke.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af jorlund »

Min gamle seat ibiza lød som en traktor. Det var udstødningen, der var rustet - kan ikke huske om det var udstødningsmanifolden eller det forreste rør. Men når man gav gas, flyttede motoren sig, og så åbnede hullet sig, så luften fes ud den vej.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af Høy »

De har muligvis ikke sat luftfilterkassen rigtigt sammen eller glemt et motorskjold. Hvis den har variabel indsugning, sker der ting og sager med resonans, når de korte indsugningsveje åbnes.

Hvis der opstår lyde eller problemer efter et vækstedsbesøg, er det altid mest sandsynligt, at det har noget at gøre med ting, som har været åbnet/pillet fra hinanden under arbejdet.

Hvad mener du med Trabant-lyd? Hvis den lyder som en totakter og oser, er en eller flere tændspoler kaput (eller du har fået en diesel tilbage i stedet for din egen).

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
CJV
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/01/2018 10:07

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af CJV »

Høy skrev:De har muligvis ikke sat luftfilterkassen rigtigt sammen eller glemt et motorskjold. Hvis den har variabel indsugning, sker der ting og sager med resonans, når de korte indsugningsveje åbnes.

Hvis der opstår lyde eller problemer efter et vækstedsbesøg, er det altid mest sandsynligt, at det har noget at gøre med ting, som har været åbnet/pillet fra hinanden under arbejdet.

Hvad mener du med Trabant-lyd? Hvis den lyder som en totakter og oser, er en eller flere tændspoler kaput (eller du har fået en diesel tilbage i stedet for din egen).

\Alex


Hej Alex
Tak for dit indspark.
Jeg tænker fuldstændig det samme som du skriver - nemlig, at der er blevet taget ting af og så er det muligvis ikke blevet sat helt korrekt sammen igen. Jeg gider bare ikke stå og føle mig som en idiot når mekanikeren får bilen retur igen og siger der intet galt er.....Jeg tænker, kan computeren måle hvis der er fejl på hhv. "luftfilterkassen" eller "indsugning ift. resonans, når de korte indsugningsveje åbnes" - som du skriver?
Det jeg mener med Trabant-lyd er, at når jeg trykker på speedern - mellem 2.000-3.000 omdrejninger - så plejer bilen at lyde dejlig voldsom med sin V6-lyd. V6-lyden er der til dels stadigvæk, men bliver overskygget af "Trabant-lyden" når man kun kører mellem de angivende 2.000-3.000 omdrejninger. Når man ved hvordan en V6-SKAL lyde, så er det helt til månen og bliver overskygget på det skammeligste af "Trabant-lyden" ......og som du selv skriver så lyder den som en 2-takter - bare uden røg og deslign. Bilen kører som den skal - ingen problemer. Det er kun lyden mellem de angivende omdrejninger... ;(
Tak for din tid endnu engang.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af Høy »

Er det en raslelyd? Hvorfor lige en Trabant? Det typiske ved en Trabant er dens motorlyd :-k



Computeren kan ikke tage ansvaret for noget som helst, og der er ingen grund til at den skal kunne analysere ting, som man selv kan se ved at kigge på dem. Den kan muligvis fortælle om mager blanding, hvis der er en utæt slange, men det er alt. Denne motor har ingen luftmassemåler, så der skal nok en del til, før den opdager uregelmæssigheder. Desuden kan utætheder være foran det sted, hvor luftmassemåleren ellers ville sidde.

Op med motorhjelmen.

De pågældende dele er alle sammen relativt store og grove, og de kan sagtens holde til, at du rykker i dem eller skubber til dem.

Plasticskjoldet over motoren med ringene på, spænderne på luftfilterkassen (typisk 4 bøjler, der minder om lukningerne på henkogningsglas), den firkantede plasticsnabel fra luftfilterkassen og frem til kølergitteret (sidder typisk med 2 skruer i forkanten). Den tykke gummiliste, der holder afdækningen over vandkassen (foran forruden) er måske ikke sat ordentligt på, så afdækningen klaprer.

Få en medhjælper til at give lidt gas, og lyt efter imens. Det er dog ikke sikkert, at lyden er der, når motoren ikke skal "flytte" bilen.

Du kan også sætte din mobil på video og optage en længere køretur. På et eller andet tidspunkt må lyden komme med på videoen, og du er fri for at forklare en masse teorier over for mekanikeren. DET der lyder ringe, reparer det!

Få en passager til at optage, eller sæt telefonen ordentligt fast et sted.

Videoen vil vi også gerne se.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
CJV
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 12/01/2018 10:07

Re: Lyd (forkert) fra motor

Indlæg af CJV »

Hej Alex og i andre......kan se min postning ikke er lagt herud på site ;(

Anyway, som jeg skrev - efter dine gode råd (Alex):
Har kigge under taget motorhjelmen og det eneste som jeg reelt kunne se var, at afdækningen over vandkassen ikke sad specielt godt fast......, men tænker det næppe kan være det eftersom, at lyde burde komme hele tiden hvis det var det som var problemet. 2-takts-/trabantlyden kommer stadigvæk kun mellem 2.000-3.000 omdrejninger ellers ikke......og kun når bilen er i fremdrift. Jeg er desværre bange for at ødelægge mere end hvad jeg godt hvis jeg river for meget rundt i slangerne, pakninger og deslign, så det holder jeg mig fra. Må sq bare have den retur til mekaniker. Havde selvfølgelig bare været rart hvis jeg vidste (selv) hvad der var galt inden han fik den retur. Balladen er jo hvis motor eller andet skal ud/op så kunne det måske godt gå hen og blive en dyre affære ;(
Tak for Jeres input - vender tilbage med "dommen" :-)
Jeg kan ikke få lov til at lægge video jeg har taget af lyden op - var vist også derfor, at mit oplæg ikke kom op tidligere.........ved ikke om administrator af siden har oplevet det før?
/C
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"