Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Videregiv et godt råd eller find måske selv et godt råd.
Besvar
Brugeravatar
OPB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 28/08/2010 23:45
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af OPB »

Hej!

Jeg ved der mange der oplever problemer med deres central lås i deres Audi a4 b5, så jeg har valgt at lave en lille guide til fejlfinding af dette problem.
Jeg bruger billeder fra: http://forums.audiworld.com/showthread.php?t=1630042

Der er grundlæggende 3 ting der kan være galt:
    - Det mest normale er at det grafit hjul der er i selve pumpen er ødelagt, det er det problem jeg primært vil behandle i denne guide
    - Det andet er problemer i tryklangerne der går ud fra centrallåsen. Dette er specielt et stort problem på avant modellerne hvor det tit går istykker i bagklappen. Symptomerne her vil være at man kan høre pumpen køre i lang tid. Selve rørene koster ikke mange penge ved SMC så det kan godt være en ide at skifte en af dem hvis man er i tvivl om det kan være det der laver problemet.
    - Det sidste problem er kabler, dette kan enten være udenfor boksen eller i selve boksen. Her vil symptomerne typisk være at loftlyset ikke virker. Løsningen på dette er at måle kablerne og boksen igennem.

Hvis vi antager at problemet er disken i selve pumpen kan man løse dette på forskellige måder.
    - Man kan købe en ny boks med samme nummer som den man har og udskifte hele enheden. Hvis man køber denne fra et dansk autoophug, er prisen typisk 800-1000 + moms
    - Man kan købe en udbytningspumpe fra Ebay (jeg anbefaler den tyske) pumpen kan købes fra alle VW, Seat og audi modeller, de kan alle bruges man skal dog være opmærksom på hvilken studs som denne har.
    - Den sidste løsning er at købe en anden boks og tage pumpen derfra . Dette er i mange tilfælde den billigste løsning eftersom pumpen i centrallåsenheden fra en golf3 passer lige over i den boks der sidder i vores Audier.
    Følgende modeller er testet:
      - 4a0862257
      - 8L0862257
      - 3A0962257
      - 443862257
      - 1H0962257

Fremgangsmåde.
I dette link behandles hvordan man kommer til boksen http://www.audiworld.com/tech/elec131.shtml
Først åbnes boksen ved at clampe den op i siderne
Billede

Motoren tages ud og åbnes, hvor man så kan konstatere hvis den disk jeg omtaler er ødelagt.
Billede

En ny centralåsenhed åbnes og selve motoren der fra tages ud:
Billede
Herefter loddes motoren til den samme farve kabler som i den defekte boks. Vupti så har man en centrallås der fungere igen for 200 kr.
Billede
Audi A4 1,8T 1996 180Hk
VCDS tester, ETKA 7.3, Elsawin
Brugeravatar
FinnK
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1259
Tilmeldt: 25/08/2010 19:38
Geografisk sted: Brønderslev

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af FinnK »

Super (y) . Jeg synes det er rigtig godt at du gider bruge tid på at lave en nem og forståelig guide til fejlfinding . Tak for det. :D
Hilsen Finn
Audi A4 B8 2,0 TDI 136 HK ULTRA 2015 S LINE SORT
Peugeot 107 Active 1,0 2013 Sølv

Kvaliteten af beslutninger afhænger af evnen til at overskue konsekvensen
Tidligere luftkaptajn, Stefan G Rasmussen.
Brugeravatar
OPB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 28/08/2010 23:45
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af OPB »

FinnK skrev:Super (y) . Jeg synes det er rigtig godt at du gider bruge tid på at lave en nem og forståelig guide til fejlfinding . Tak for det. :D


Det var skam så lidt. Jeg prøver så vidt muligt at lave guides når jeg løser problemer som jeg ikke selv har kunne finde svaret på :)
Billede
Audi A4 1,8T 1996 180Hk
VCDS tester, ETKA 7.3, Elsawin
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Gio »

OPB skrev:Det var skam så lidt. Jeg prøver så vidt muligt at lave guides når jeg løser problemer som jeg ikke selv har kunne finde svaret på :)
Thumbs-up for en dansk version, for dem der ikke er så gode til de eksisterende engelske af slagsen.
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
OPB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 28/08/2010 23:45
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af OPB »

Gio skrev:
OPB skrev:Det var skam så lidt. Jeg prøver så vidt muligt at lave guides når jeg løser problemer som jeg ikke selv har kunne finde svaret på :)
Thumbs-up for en dansk version, for dem der ikke er så gode til de eksisterende engelske af slagsen.

Tak, jeg regner med at lave flere som jeg laver projekter :-k
Overvejer lidt at uplodade en komplet guide til hvordan man montere upgrade speedometer til sådan en model som min. Artiklen på vores side har guidet mig, men der manglede lidt billeder :)
Billede
Audi A4 1,8T 1996 180Hk
VCDS tester, ETKA 7.3, Elsawin
Brugeravatar
bthojgaard
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 294
Tilmeldt: 7/09/2006 18:42
Geografisk sted: Ålsgårde, Nordsjælland.

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af bthojgaard »

OPB skrev:
Gio skrev:
OPB skrev:Det var skam så lidt. Jeg prøver så vidt muligt at lave guides når jeg løser problemer som jeg ikke selv har kunne finde svaret på :)
Thumbs-up for en dansk version, for dem der ikke er så gode til de eksisterende engelske af slagsen.

Tak, jeg regner med at lave flere som jeg laver projekter :-k
Overvejer lidt at uplodade en komplet guide til hvordan man montere upgrade speedometer til sådan en model som min. Artiklen på vores side har guidet mig, men der manglede lidt billeder :)


Det kunne godt være interessant! Jeg har i lang tid overvejet netop det (y)
Mvh. Benjamin Toft Højgaard..
______________________________________________
Audi A4 (B5) 1,8T APU quattro '00 - Ebonyschwartz SOLGT! (øv)
Opel Zafira B 1,9 CDTI Cosmo '06 - Saphirschwartz[/b]

Billede
Brugeravatar
OPB
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 238
Tilmeldt: 28/08/2010 23:45
Geografisk sted: Nordjylland
Kontakt:

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af OPB »

bthojgaard skrev:
OPB skrev:
Gio skrev:
OPB skrev:Det var skam så lidt. Jeg prøver så vidt muligt at lave guides når jeg løser problemer som jeg ikke selv har kunne finde svaret på :)
Thumbs-up for en dansk version, for dem der ikke er så gode til de eksisterende engelske af slagsen.

Tak, jeg regner med at lave flere som jeg laver projekter :-k
Overvejer lidt at uplodade en komplet guide til hvordan man montere upgrade speedometer til sådan en model som min. Artiklen på vores side har guidet mig, men der manglede lidt billeder :)


Det kunne godt være interessant! Jeg har i lang tid overvejet netop det (y)


Skriv endelig for tips og tricks, jeg endte med at lave en ny styrring fra viskerarmen, eftersom man som studerende ikke altid har råd til at skifte komponenter ud ;)
Billede
Audi A4 1,8T 1996 180Hk
VCDS tester, ETKA 7.3, Elsawin
Soulbrother
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 136
Tilmeldt: 7/04/2012 17:57

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Soulbrother »

Hejsa,

Lækker lille guide du har lavet her :)

Jeg ved jeg kommer lidt sent ind fra sidelinjen her, men jeg har i en måneds tid døjet med at centrallåsen i min A4 Avant B5 fra 1996 ikke vil låse dørene op, og det er jo bare et irritationsmoment ud over alle grænser :evil: ;(

Jeg kan se på lygterne og alarm-dioden i bilen, at systemet reagerer og slår alarmen fra når jeg trykker på knappen. Fra jeg trykker på knappen til dørene låser op, kan der godt gå et minut eller to. Nogle gange skal jeg låse op og låse flere gange inden den låser bilen op.

Der er ikke nogen af el-motorerne der bare kører uden der sker noget. Det virker simpelthen bare som om låsene lige skal have et minut til at overveje om de overhovedet gider at åbne for mig :P

Hvad vil I foreslå jeg skal starte med at kigge på/udskifte/skille ad?


Med venlig hilsen
--
Peter Andersen
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Høy »

Der er ikke nogen af el-motorerne der bare kører uden der sker noget.


Det hænger muligvis sammen med, at der ikke er nogen :-k . Systemet arbejder med tryk og undertryk. Låsene forsynes af den pumpe, som trådforfatteren har repareret.

Hvis systemet er længe om at reagere, er der formodentlig en utæthed i en slange et sted (trådforfatteren beskriver et typisk problem i bagklappen). Du kan evt. prøve at klemme slangen til bagklappen af så tæt på pumpen som muligt. Hvis systemet så virker, er slangen til bagklaplåsen dårlig osv.

Hvis en slangeforgrening er utæt, vil det påvirke hele systemet.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Soulbrother
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 136
Tilmeldt: 7/04/2012 17:57

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Soulbrother »

Høy skrev:
Der er ikke nogen af el-motorerne der bare kører uden der sker noget.


Det hænger muligvis sammen med, at der ikke er nogen :-k . Systemet arbejder med tryk og undertryk. Låsene forsynes af den pumpe, som trådforfatteren har repareret.

Hvis systemet er længe om at reagere, er der formodentlig en utæthed i en slange et sted (trådforfatteren beskriver et typisk problem i bagklappen). Du kan evt. prøve at klemme slangen til bagklappen af så tæt på pumpen som muligt. Hvis systemet så virker, er slangen til bagklaplåsen dårlig osv.

Hvis en slangeforgrening er utæt, vil det påvirke hele systemet.

\Alex



Haha Alex...ja det kunne måske godt være grunden til at el-motorerne ikke kører uden der sker noget :roll: Men hvad forstand har bønder på agurkesalat :P

Jeg prøver at klemme slangen til bagklappen af så tæt på pumpen som muligt, og teste om systemt spiller.

Tak for din tilbagemelding.

/Peter
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af audi_claus »

Hvis vi går lidt længere tilbage i tiden - Ur-quattro/80/100/200 op til omkring 1988, blev der benyttet en simplere pumpe med kun 3 ben til centrallåsen. Og et meget enkelt kredsløb. Det får her strøm fra kreds 30 (batt+) via sikring S19, der betjener både centrallås og el-spejle. Dørlåsen i føre-siden skifter enkelt mellem at sætte + på det ene ben eller plus på det andet ben og så må et indbygget timerkredsløb eller overtrykskontakten i motoren stoppe den.
For et halvt års tid siden, virkede min pludsdeligt i en uges tid - og nu søger jeg så efter fejl.
De ovennævnte terminaler får spænding 12V som de skal (og midterklemmen er på stel) men motoren starter ikke med mindre, man manuelt trykker på eet af de 2 åbne relæer i enheden. De virker som et ringeklokkerelæ/gl benzinpumpe. De kan også startes ved en kortvarig 12V tilslutning på den modsatte terminal.
Mit spørgsmål går således på, om denne adfærd for pumpen er en fejl, eller indeholder dør-lås-kontakten en sluttepol til modsat side, når man drejer den lidt forbi sin hvilestilling? Så fejlen ligger i dørlåsen. Palen, der går op og ned må jo sørge for at skifte mellem åben og låst, hvilket den gør.
Har overvejet at luse en 2kOhm modstand over polerne, for at se, om det får den til at starte.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Høy »

Sikring 19?

Billede

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af audi_claus »

Ja nr S 19 som vist, der går til låsekontakt F59. Men diagrammet er til en nyere pumpe med flere ben end min (3 stk) og fungerer åbenbart anderledes. Der er sikkert ikke kontakt i "beifahrer seite" i min, da den kun har 3 ben.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Høy »

Sikring 19 var bare en mulighed iht. denne mærkelige historie:

http://forum.group44.de/viewtopic.php?f=6&t=138456

Virker alt andet?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af audi_claus »

Høy skrev:Sikring 19 var bare en mulighed iht. denne mærkelige historie:

http://forum.group44.de/viewtopic.php?f=6&t=138456

Virker alt andet?

\Alex

Ja der er spænding fra S19, som også betjener sidespejle og der er 12V på de to rigtige klemmer afhængig af, om døren er låst eller låst op. Jeg må nok have dørbeklædningen af og se, om der gemmer sig en ekstra kontakt i forbindelse med låsecylinderen ud over omskifterfunktionen, der følger låsepalen op/ned. Som nævnt kører pumpen, hvis den får en start-impuls.
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2665
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af Høy »

Måske er problemet det, der er beskrevet nederst her...

http://audi100.selbst-doku.de/Main/ZentralverriegelungPumpeUnzuverl%e4ssigOderDefekt

Prøv at fjerne sikring 19 og sætte den i igen... der sidder en IC i centrallåselogikken, som eventuelt ikke kan finde ud af, om døren er låst eller ikke. Er den registrerede tilstand den modsatte af den faktiske, reagerer systemet ikke. Hvis man tager strømmen af den kortvarigt, kan den bringes til at fungere igen (muligvis kun kortvarigt).

Det ville i hvert fald forklare, at det pludselig virkede og derefter holdt op. Du har muligvis haft batteriet afbrudt på det tidspunkt, og så kom den til at virke igen kortvarigt, fordi den pågældende kreds blev afbrudt?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
jannpedersen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 21
Tilmeldt: 15/10/2010 22:29
Geografisk sted: Præstø

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af jannpedersen »

Fed guide, gode beskrivelser af problemsøgning, såvel som løsningsforslag...og MED BILLEDER - fantastisk!... :D

Jeg ved godt, at det nok er lidt sent at "deltage" i denne tråd - jeg forsøger nu alligevel, med mit lille problem:

En A6 Avant, 4A, registreret 1. gang i 1995, uden fjernbetjening af lås, ingen alarm. Den laver periodisk og sporadisk problemer med centrallås OG kabinebelysning!

Det kommer i perioder, og fejlene på centrallås og kabinelys følges gerne ad. Hvis jeg har haft bilen i mit opvarmede værksted i et par dage, virker alt perfekt - når den er blevet tørret godt igennem. I sommertiden optræder fejlene sjældent (men, dog alligevel), i vinterperioden er det dagligt...

Beskrivelse af symptomer:

Bilen er låst, jeg låser op med nøglen i døren = ingen problemer!...

Bilen er låst op, jeg låser med nøglen i døren, dén dør jeg står ved låser (mekanisk) - men ingen reaktion på de øvrige døre! (Samme resultat, uanset hvilken dør/bagklap jeg prøver).
Der kommer ingen lyd fra pumpen, jeg tænker at den overhovedet ikke får strøm.

Når jeg så prøver en 7-8 gange, kan jeg være heldig at pumpen pludselig går i gang, og den låser straks alle døre som den skal.
Jeg kan også være heldig, hvis jeg lader (f.eks førerdøren) være låst et stykke tid, kan den finde på lige pludselig (efter et par minutter) at starte pumpen - og alle døre låses...

Jeg har forsøgt følgende:

ALLE kontakter i ALLE døre + bagklap har jeg haft afkoblet (adskilt stikkene til dem), uden at dét har haft indflydelse på noget. Slanger er kontrolleret, og fundet tætte.
Alle sikringer har været afmonteret, og målt igennem. Jeg har også pillet dem ud og stukket dem i et par gange hver, for at sikre mig imod ir på kontaktfladerne.

Mit eget umiddelbare gæt (når nu centrallås- og kabinelysproblemer følges rimeligt ad) er, at det måske kan være en fælles stelforbindelse ét eller andet råddent sted der kan være årsagen??? ...Men, hvor?...
____________
Jann Pedersen

Audi 80 1,8s 1991
Audi 80 1,8s 1989
Audi A6 2,0E Avant 1996
Audi 100 2,6E Avant 1993


If you can't explain it simply, you don't understand it well enough. (Albert Einstein)
KimC
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 141
Tilmeldt: 25/02/2007 15:13
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af KimC »

Har nøjagtig samme problem som dig, men det er dog ikke en avant, men er lige med på en lytter.
Mvh. KimC

Audi A4 - 2,8 - 174 HK - AAH - 1995
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af morten00 »

jannpedersen skrev:...Mit eget umiddelbare gæt (når nu centrallås- og kabinelysproblemer følges rimeligt ad) er, at det måske kan være en fælles stelforbindelse ét eller andet råddent sted der kan være årsagen??? ...Men, hvor?...
Jeg tror du skal kigge i den gummimuffe der er imellem førerdøren og karossen. De ledninger der er derinde er bukket mange gange og er sikkert knækket. Prøv at se her viewtopic.php?p=38665#p38665

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Brugeravatar
SIRI
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 622
Tilmeldt: 8/03/2004 20:55
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Hvis din central lås ikke virker så læs her!

Indlæg af SIRI »

Nøj hvor i skriver :roll: :roll: :roll: men ellers en lækker bil du har i den A4 og fedt med guides.
Hilsen Erik
Husk "rigtige" biler kan være også være fjernstyret.
Audi 100 2,8 V6 årgang 94 mit alles(næsten), VulcanSchwartz mit Perleeffekt
Audi RS4 DTM trim-RC 1/5, nu opgraderet til 29,5ccm og max 20.000 rpm.
HPI Baja 5B 1/5 Desert Buggy 29,5ccm med baghjulstræk, nu opgraderet til Sanwa 2,4Ghz digital fjernstyring.
Audi sportsquattro 1/10 brushless Elmotor 9T/4300kv med 4hjulstræk
Besvar

Tilbage til "Tips & gode råd"