FDM: Bilens dæk skal passe på familien i ferien

09-06-2017

Når familiens bil skal tilbagelægge tusinder af kilometer ned gennem Europa, er der ofte mere fokus på tagboks og underholdning til bagsædet end på bilens dæk. Der er dog mange gode grunde til, at have ekstra fokus på dækkene op til ferien.

Slidte eller halvflade dæk forringer både familiens og bilens sikkerhed.

”Jeg tror, at de færreste i hverdagen tænker over, hvor meget belastning, der ligger på bilens dæk, og hvor stor betydning dækkene har for hele bilens sikkerhed. Hvis bilens dæk ikke fungerer optimalt, er der en række sikkerhedssystemer, der heller ikke gør det. Bilens anti-udskridning eller ABS-bremser er eksempler på sikkerhedssystemer, der er afhængige af, at dækkene er i orden,” siger Jørgen Jørgensen, seniortekniker i FDM og fortsætter:

”Vi ser desværre en del eksempler på, at familiebiler kører med forkert dæktryk, når vi er på dækrazzia med politiet. Det er heller ikke usædvanligt at se biler med dæk, der er ved at være nedslidte. Og skal bilen ud på store strabadser, som en tur til Frankrig eller Italien, kan det have konsekvenser for sikkerheden, hvis dækkene ikke er i orden.

Når det kommer til feriebilens dæk, er der særligt tre punkter, som kan øge sikkerheden på bilen inden ferien.

Stand

Der er ikke et lovkrav om alder på dæk. Er man i tvivl om dækkets alder, kan det aflæses på siden af dækket. Der er kvalitetsforskel på dæk, men når dækket nærmer sig seks år, bør man holde ekstra øje med dets stand. Er der begyndende revner, eller ser dækkene ud til at mørne, så bør man få en dækekspert til at vurdere, om dækkene bør udskiftning før kør selv-ferien. – også selv om dækkenes slidmønster ikke er i bund. Efterse også dækkene for skader fra fx påkørsel af en kantsten eller rester fra en sten eller andet, der har sat sig fast. Et mørnet eller skadet dæk kan enten punktere eller eksplodere pludseligt under kørslen.

Dækmønster

Dækkene slides på den lange ferietur. Så er dækkene allerede ved at være slidt til minimum, er det faktisk en god investering, at få de nye dæk på inden ferien i stedet for at vælge, at køre de gamle dæk i bund på turen. Der er risiko for, at et slidt dæk ikke bremser optimalt på våd vej. Lovens minimumskrav til dækmønster på sommerdæk er 1,6 mm i hele EU – FDM anbefaler minimum tre mm.

Dæktryk

Selv om nogle biler i dag har automatisk dæktrykkontrol (TPMS), så skal langt de fleste biler i den danske vognpark, have tjekket dæktryk manuelt. Dæktrykket har stor betydning for, hvor stabilt bilen ligger på vejen. Det har især betydning i situationer, hvor man skal undvige eller bremse, og hvor man risikerer at komme i slinger med bilen. Dæktrykket skal justeres, så det passer til en tungtlastet feriebil. Dæktrykket har også en betydning for, hvor langt bilen kører på brændstoffet.