Manglende olietryk på 2.0 TDI BRE motor

05-02-2012

Kørende med 130 km/t på en Sønderjysk motorvej, oplevede jeg pludselig, at se det røde symbol i FIS med oliekanden begynde at blinke og kombiinstrumentet hylede. En oplevelse jeg godt kunne have været foruden.

Stoppede motoren med det samme og trak ind i nødsporet. Kontrollerede oliestand og visuel inspektion af motorrummet, men intet unormalt at se. Prøvede at starte motoren igen og nu var der ingen advarsel for manglende olietryk. Hmmm, jeg begyndte forsigtigt at køre igen, men glæden blev kort. Efter nålen til omdrejningstælleren passerede 1200-1300 RPM, kom advarslen igen. Suk. Ind til siden igen. Jeg listede til den nærmeste afkørsel med 1200 RPM, uden at olieadvarslen kom.

Bilen blev herefter fragtet hjem til min garage og den efterfølgende weekend begyndte jeg at adskille motoren fra bunden. Jeg havde på forhånd købt en ny "blyant", i håb om at det kun var den der fejlede. Jeg havde ligeledes mistanke om at oliesien til oliepumpen kunne være stoppet, men den var ren som en ny.

Oliepumpen sidder på balanceakselmodulet, som sidder i bunden af motoren. For at afmontere bundkarret skal motoren holdes fast i position, da de to motorophæng i siderne skal afmonteres. Jeg lånte en "giraf" som kunne udføre opgaven uden problemer.

De to alubeslag som motorophængene er monteret på afmonteres og to forreste bolte til forbroen afmonteres. Derefter kan forbroen sænkes ca. 10 cm, hvilket er nok til at man kan komme til at afmontere bundkarret. Med bundkarret afmonteret kan oliepumpe og balanceakselmodul ses.

Klik på billederne for forstørrelse.



"Blyanten" kan afmonteres ved af fjerne den låsering der sidder i enden af oliepumpen og skrue en 3 mm bolt ind i "blyanten". Nu kan "blyanten" trækkes ud og efter at have aftørret den for olie, kunne jeg straks se at den havde tydelige slidspor på kanterne. Aha, tænkte jeg, så kan jeg måske nøjes med at montere en ny "blyant". Jeg afmonterede oliepumpen for at inspicere lidt nærmere.



Blyanten som trækker oliepumpen trækkes af balanceakselmodulet. Længden af blyanten er 77 mm. Det sekskantede hul i den ene af akslerne på balanceakselmodulet ville jeg teste for slid. Dette gjorde jeg ved at stikke den gamle blyant ind i akslen og prøve at dreje blyanten rundt med fingrene. Det kunne lade sig gøre at dreje den rundt uden den store kraft, så den var god nok. Den var dårlig!

Jeg testede igen med den nye blyant, som jeg ikke kunne dreje rundt med fingrene. Godt nok, men jeg syntes alligevel, at der var lidt rigeligt med frigang, så jeg besluttede at afmontere balanceakselmodulet.



Blyanten går ca. 20 mm ind i balanceakselmodulet og resten er inde i oliepumpen, bortset fra ca. 5 mm afstand mellem oliepumpe og balanceakselmodul.

Et nyt balanceakselmodul blev bestilt ved AZF og jeg havde det dagen efter. Det nye modul bliver leveret med oliepumpe og blyant. Samlet og klar til montering. Det kan kun fås samlet.



Af ren nysgerrighed afmonterede jeg den nye blyant for at se om der var lavet ændringer. Det nye modul har nemlig ikke samme reservedelsnummer som det gamle. Blyanten i det nye modul er 100 mm lang og dermed går der ca. 50 mm ind i balanceakselmodulet i forhold til 20 mm i det gamle modul! Det er en væsentlig forbedring og dermed tror jeg ikke, at det nogensinde sker igen, at akslen bliver slidt så meget at den kan glide rundt i balanceakselmodulet.

Når jeg kigger i ETKA kan jeg se at dette forbedrede balanceakselmodul først bliver indført i produktionen engang i 2009, så selv nyere 2.0 TDI motorer kører altså stadig rundt med en 77 mm lang blyant.

Ved montering skal balanceakselmodulets aksler fastholdes i en forudbestemt position mens det forbindes via mellemhjulet til krumtappens tandhjul. Dette skal det naturligvis for at kunne udbalancere rystelserne fra motoren. Krumtappen skal ligeledes fastholdes i en fast position med et specielt holdeværktøj. Tandremshjulet på krumtappen på BRE motoren er ovalt og det skal derfor være det rigtige værktøj der anvendes.

Det nye balanceakselmodul er en lille smule højere i det ene hjørne og dermed skal bundkarret også skiftes til en nyere model.



Med det hele samlet, var jeg spændt på at starte motoren. Da den blev startet kunne jeg høre en grim mislyd fra turboen og jeg måtte afmontere den. Det viste sig at akslen i turboen var knækket! Den har nok ikke haft nok olietryk under min sidste kørsel med lave RPM. Jeg fandt en renoveret på eBay for 3500,-kr. og efter montering af den kører Audi'en nu igen som før.

Nu med opdateret træk til oliepumpen.



Pris i alt for reservedele:
Balanceakselmodul 6450,-kr. 03G 103 295 AL
Bundkar 950,-kr. 03G 103 603 AH
Turbo 3500,-kr.
Diverse skruer 100,-kr.

Med venlig hilsen

Poul Erik Bech