Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg om elektrisk og elektronisk udstyr
Besvar
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Ohøj!

Jeg var så letsindig at købe S4'eren uden sædevarme - det overlever jeg ikke en hel vinter uden. Derfor er jeg nu gået i gang med at kigge stumper. Jeg får blandt andet brug for et nyt klimapanel, der har knapper til sædevarmen.

Problemet er, at der findes mindst 4 varianter af panelet til 1-zones klima med sædevarme,
8T1 820 043 AA
8T1 820 043 AH
8T1 820 043 AN
8T1 820 043 J

Jeg kan ikke se nogen forskel på knapperne, og jeg har ikke kunnet finde nogen steder, hvor der er nogen forklaring. Har brugt mindst en time på 7zap, men jeg kan stadig ikke finde ud af, hvor de gemmer klimapanelet.

Er der nogen, der har et bud på, hvordan jeg kan afgøre, hvilket der passer til min bil? Det gamle klimapanel uden sædevarme hedder 8T1 820 043 AM
Allanxx
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 96
Tilmeldt: 1/04/2009 04:04
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Klimapanel - hvad skal man vælge

Indlæg af Allanxx »

Lidt reservedelsnumre fra Etka.
Og alle skulle kunne bruges da de bliver erstattet efter nedenstående.
8T1 820 043 J udgået 2007 > 8T1 820 043 P udgået 2008 >
8T1 820 043 AA udgået 1/8 2009 > 8T1 820 043 AN udgået 1/9 2009 >
8T1 820 043 AH Udgået i 2013 > 8T1 820 043 AS aktuel
A6 4G FL.
Dansk VCDS
Vagtacho V2.5
vag k can
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Klimapanel - hvad skal man vælge

Indlæg af jorlund »

Fedt! Nu har jeg bestilt en AH'er på ebay :) Så mangler jeg bare ledningssæt og varmelegemer og en sadelmager og et audiværksted, der kan fjerne komponentbeskyttelsen :)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Klimapanel - hvad skal man vælge

Indlæg af jorlund »

Lige en lille opdatering på projektet.

Jeg skrev til et firma for at få en pris på eftermonteringen - de regnede med, det ville koste 12-14.000, afhængigt af, om BCM-modulet skulle opgraderes, og hvad et brugt klimapanel kunde findes til. Synes det var lidt over, hvad jeg havde lyst til at bruge, så nu har jeg taget sagen i egen hånd.

Indtil videre har jeg fået styr på
Klimapanel - ca. 100 euro fra ebay.de
Varmeelementer - ca. 3500 via vores rabataftale hos AZF
Ledningsnet - ca 75 euro fra Kufatec.de
Montering - den lokale sadelmager ville montere varmeelementerne for 1750 kroner for begge sæder, hvis jeg selv skruer dem ud af bilen.

Så mangler jeg bare fjernelse af komponentbeskyttelse. Indtil videre står projektet mig i knap 6500, så der er da lidt at spare, hvis ikke der går noget helt galt.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Sidenote om BCM/Board Control Module/Centralelektrik modulet:
Ifølge beskrivelserne skal modulet være et "highline" modul for at understøtte sædevarme. I min har det serienummer 8K0 907 063 N, hvilket så vidt jeg kunne google andre steder, skulle opfylde betingelserne. Det er vist noget om, at highline modulet også er en forudsætning for Xenon-lygter.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Så fik jeg pillet sæderne ud og afleveret dem ved sadelmageren. Jeg havde tænkt mig at smide dem på traileren og spænde den efter Kirstens Ibiza. Men hun skulle bruge bilen til arbejde (nu havde man lige vænnet sig til hjemmearbejde), og så måtte jeg læsse dem i TT'en i stedet. Dejligt med en stor og praktisk bil :)

Nu har jeg lige været ved at kigge lidt på kabelsættet. Jeg frygter lidt at jeg kommer til at splitte hele kabinen ad for at få trukket kablerne. Stikkene skal føres ind i plastikrammen i bunden af bilen nedefra, og den er skruet i med en bolt, som sidder helt umuligt - så jeg skal i hvert fald have løftet tæppet. Kablet skal vist trækkes igennem midterkonsollen for at føres over til passagersædet, så den bliver jeg nok nødt til at splitte ad. Det griber om sig, det skidt!
Vedhæftede filer
DSC_0881.JPG
DSC_0881.JPG (63.44 KiB) Vist 7558 gange
DSC_0878.JPG
DSC_0878.JPG (71.94 KiB) Vist 7558 gange
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Fik hentet sæderne ved sadelmageren i dag - så nu er der ingen vej udenom. Brugte eftermiddagen på at splitte kabinen ad.

Fandt en artikel her med billeder af, hvordan man afmonterer midterkonsollen: https://www.audiworld.com/forums/s4-b8- ... e-2795900/

Bagenden sad ret godt fast - det er altid lidt angstprovokerende at flå i et stykke plastik og håbe at det løser sig fra sine clips uden de helt store følgeskader. Det lykkedes heldigvis nogenlunde. Fik midterkonsollen ud, og fik trukket kablet under tæppet - det er rimelig stramt! Nu mangler jeg bare at montere stikkene i BCM-modulet, som sidder godt gemt oppe under instrumentbordet i førersiden. Klimapanelet er afmonteret, så det nye kan komme i, når jeg samler tingene igen.

Mens midterkonsollen er skilt ad, påtænker jeg at udskifte skiftekulissen med et short shift kit fra JHM motorsport, som har fået gode anmeldelser. Håber det gør skifte-oplevelsen lidt lækrere - den gør lidt modstand, når den skal i de små gear.
Vedhæftede filer
DSC_0885.JPG
Brugeravatar
SteenTP
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 3281
Tilmeldt: 21/06/2005 20:59
Geografisk sted: Roskilde

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af SteenTP »

Jezuz du er en modig mand :D

For mit vedkommende er alt, der er mere kompliceret end at skifte en sikring = en tur til mekkeren.

Så dyb respekt herfra! (y)
Audi A4 2,0 TFSI 211, Brilliantsort '10

Audi A4 1,8T '98 Vulcanschwartz Metallic med perleeffekt - SOLGT

"Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots.
So far, the Universe is winning...." - Rich Cook
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af Høy »

den gør lidt modstand, når den skal i de små gear
Den gør modstand, fordi synkroniseringen og/eller gearolien er slidt. Hvis forbindelsen til skiftemekanismen skulle løse problemet, burde du også kunne få det indstillet rigtigt med de eksisterende mekanismer.

På min B5'er, som har en Getrag-gearkasse, kan man indstille gearstangens vinkel til siden og fremad/bagud, hvilket er ret afgørende for at få bilen i første og andet gear, men her er problemet, at den ikke ret gerne vil over i sporet til første og andet gear, hvis gearstangen ikke sidder rigtigt på skiftearmen. Jeg er ikke sikker på, at det er det samme med en ZF-gearkasse.

Hvis det ikke hjælper at ombygge gearstangen, og hvis problemet bliver værre, efterhånden som det hele bliver varmt, kan du med sikkerhed afhjælpe det med en bedre gearolie. Castrol Syntrans Transaxle (tidligere TAF-X) har et additiv, som gør at olien ikke bliver for "fedtet", når den bliver varm, dvs. den kan smøre og køle gearkassen tilstrækkeligt og samtidig forbedre synkroniseringsegenskaberne.

Du skal bare tjekke, at normen på dåsen med 100% sikkerhed er acceptabel til din gearkasse. Det må stå i instruktionsbogen et sted. Castrol selv siger (y)

https://applications.castrol.com/oilsel ... 2009-2012)

Jeg har brugt det i alle mine biler (undtagen en enkelt med automatgear og moooooomeeeeeeentooooooomfoooooormeeeeer zzzzz). Da jeg købte min første Audi, en 100 S4, kunne man stort set ikke skifte ned i 3. og 2. (hvis man tvinger bilen i 1. gear, mens den bevæger sig, er man selv skyld i elendigheden), og efter skift til Castrol TAF-X (som det hed dengang) var det aldrig nødvendigt at gøre mere ved det. Jeg så bilen nogle år senere med mange flere km på, og gearkassen var stadig den samme. Mekanikeren havde ikke hørt noget om, at nogen havde beklaget sig over gearskiftet, så det var formodentlig stadig i orden.

Hvis du skal betale væsentligt mere end 100 kr. pr. liter for det, er der en eller anden form for Apple-skat på det i DK. Her fås det for omkring 35 EUR for 3 liter. Desværre ofte i pakker à 3 liter, som ikke helt rækker til din bil.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Nu er skidtet købt hjem, og så skal det også monteres :)

Der står godt nok at både gearkasseolie og differentialeolie skulle være lifetime, men bilen har kørt 130.000 og er 11 år gammel, så det er nok ikke nogen skade til at få det skiftet.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af Høy »

Kan man se, at de har haft betrækket taget af?

Tænk på, at Castrol-olien er et specialprodukt. En kammerat havde prøvet at skifte gearolie på en A2, men det blev først helt godt med den her olie fra Castrol. Man mærker det med det samme, men et eller andet skal muligvis brænde sig ind i de synkroniserende overflader, for efter nogen tid bliver det helt godt. Jeg har ingen interesser i Castrol, men det her er bestemt ikke "Snake Oil". Det er bare en bedre gearolie.

Dengang var det endda noget, som Audi/VW (ZF) uofficielt anbefalede til træge gearkasser.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Jeg synes ikke der er noget at bemærke - det ser rimelig meget ud som før, bortset fra et ekstra stik til sædevarmen :)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Så blev jeg færdig med det hårde arbejde - sort of. Fik ikke taget nogen billeder undervejs.

Fik monteret min short shifter - det har hjulpet markant på gearskiftet. I den gamle mekanisme sidder der en plastikkugle inde i en plastikbøsning. Den gror fast og glider ikke særlig nemt. Eneste minus var at der var en lille stump, der hoppede af og gled ned bag varmeskjoldet, så jeg måtte have bilen løftet op, så jeg kunne hjælpe den ud nedefra.

Nu har jeg skiftet det hele. Klimapanelet står og blinker "off" - som forventet, da der er komponentbeskyttelse på det.

Men! Når jeg prøver at slå sædevarmen til i centralelektronik modulet, får jeg en fejlkode "31 / request out of range". Kan jeg have gjort andet galt, eller lugter det mere af, at BCM-modulet ikke understøtter sædevarme?

Jeg har læst at BCM-modulet skal være et highline, men kan ikke finde en pålidelig kilde for, hvilke det måtte være. Modulet har partnummer 8K0 907 063 N. Det her link siger, at det muligvis skal slutte på AH, AJ, DF, DH i stedet: https://www.audizine.com/forum/showthre ... Swap/page2
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Nu har jeg endelig fået BCM-modulet hjem, efter de flinke mennesker i Litauen i første omgang havde sendt mig et stykke ukendt elektronik fra en Nissan Pathfinder.

Jeg har været ved at undersøge, hvem jeg skal have til at fjerne komponentbeskyttelsen. Sidst prøvede jeg Bilernes Hus i Silkeborg, hvor deres mekaniker allerede havde lært sig den der forfærdelige Audi-arrogange, så der kommer jeg helst ikke igen.

Jeg prøvede at skrive til Audi Aarhus, efter de først havde smidt mig ud af telefonkøen:
Hej Jørgen.

Tak for din henvendelse.

Vi kan ikke give en fast pris på det forespurgte stykke arbejde, da vi ikke på forhånd kan fortælle hvor langtid opgaven tager.
Vi afregner det derfor efter forbrugt tid i henhold til vores gældende timeløn.

Jeg vil tro opgaven tager cirka 1 time, hvorved regningen vil være på cirka 1.750,-kr. alt inkl., dog kan jeg ikke ligge hovedet på blokken for dette.
Hvorfor f...... ved de ikke, hvor længe det tager at sætte to flueben i et stykke software? Og hvordan kan man forlange 1750 kroner i timen, når man ikke engang kan estimere en så simpel opgave på forhånd?

Anyway, er der nogen, der kan anbefale et kompetent og venligt værksted i Jylland med adgang til at fjerne komponentbeskyttelse? Jeg kører gerne lidt længere for ikke at være til grin for mine egne penge.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Mit første forsøg på at skifte BCM-modulet fejlede. Jeg havde købt et 8K0 907 063 D - men to af stikkene passede slet ikke i. Så jeg måtte på den igen. Har købt 8K0 907 063 P i stedet.

For at fjerne komponentbeskyttelsen endte jeg med at køre til cartrends.dk i Hjallerup. Det gik fint nok med BCM-modulet, men klimapanelet kunne ikke aktiveres, da det var meldt stjålet :( nu har jeg bestilt et nyt på autoparts24.dk - så må vi se, om jeg har mere held med det.
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Så fik jeg et nyt klimapanel hjem. Det gik rigtig fint med autoparts24.dk

Jeg fik fjernet komponentbeskyttelsen hos en gut i Horsens, https://www.facebook.com/vagservicedk . Han tog kun 200 kroner for det, hvilket jeg syntes var så rørende billigt at jeg gav ham 250 - stadig 1500 kroner billigere end hos Audi Aarhus.

Jeg har skrevet til sælger af det stjålne panel på ebay, men da jeg ikke har hørt noget efter de 72 timer, melder jeg sagen til ebay og prøver at få mine penge igen den vej.

Nu mangler jeg bare lige et afsluttende billede for at dokumentere at projektet er færdigt :)
Yak93
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 17
Tilmeldt: 11/09/2020 01:32

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af Yak93 »

Meget spændende projekt og emne for den sagsskyld. Jeg har samme problem med min Audi B8 uden sædevarme, og havde samme ide om at få monteret sædevarme org. men kan se at det er en dyre affære, og en besværlig installation. Jeg har talt med min sadelmagere, og han vil reparer slidtage(læder), og montere sædevarme for mig for en pris på 2000kr. Hvis andre finder det interessant må de gerne kontakte mig, og derved kan jeg henvise andre med samme problem. Vi kommer jo snart vinteren til møde ;(
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Eftermontering af sædevarme i S4 B8/8K

Indlæg af jorlund »

Det har været lidt af en rutsjebanetur med en ekstraregning til et BCM modul - og et ekstra BCM-modul fordi jeg havde købt et forkert, og et klimapanel som viste sig at være stjålet.

Jeg ville gerne sige, at næste gang køber jeg en bil, der har det rigtige udstyr fra starten - men den kommer som regel ikke i gul, så jeg ender nok her igen. Det har i hvert fald været lærerigt og i perioder også ret hyggeligt.
Besvar

Tilbage til "Elektrisk udstyr"