Vibrationer og bil der trækker til højre
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Vibrationer og bil der trækker til højre
Ohøj!
Jeg har lidt knas med min nye S4 B8 og prøver at finde ud af, om der er et eller flere problemer..
1) ved ca 120 på motorvejen kommer der en del vibrationer, som om et dæk er dårligt afbalanceret
2) ved almindelig kørsel, vil bilen meget gerne trække lidt mod højre. Hvis der er jævn asfalt, kan jeg godt få den til at køre lige, men hvis den rammer et bump på vejen, slår rattet til højre - det er meget tydeligt når man kører langsomt på en lidt ujævn villavej. Flere bump - mere til højre.
Det virker som om bilen minimum trænger til at blive sporet - men hvorfor opstår det? Jeg skal lige kigge værkstedsregningerne igennem, men tror ikke der er skiftet noget for nyligt.
Kan det være tid til at skifte bærearmene? Bilen har kørt 130, men 034 motorsport skriver, at de godt kan blive trætte efter det halve, hvis bilen køres frisk
Jeg har lidt knas med min nye S4 B8 og prøver at finde ud af, om der er et eller flere problemer..
1) ved ca 120 på motorvejen kommer der en del vibrationer, som om et dæk er dårligt afbalanceret
2) ved almindelig kørsel, vil bilen meget gerne trække lidt mod højre. Hvis der er jævn asfalt, kan jeg godt få den til at køre lige, men hvis den rammer et bump på vejen, slår rattet til højre - det er meget tydeligt når man kører langsomt på en lidt ujævn villavej. Flere bump - mere til højre.
Det virker som om bilen minimum trænger til at blive sporet - men hvorfor opstår det? Jeg skal lige kigge værkstedsregningerne igennem, men tror ikke der er skiftet noget for nyligt.
Kan det være tid til at skifte bærearmene? Bilen har kørt 130, men 034 motorsport skriver, at de godt kan blive trætte efter det halve, hvis bilen køres frisk
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Det er ikke en af de inderste knokkelled der er ved at være slidt i stedet?
A6 4G FL.
Dansk VCDS
Vagtacho V2.5
vag k can
Dansk VCDS
Vagtacho V2.5
vag k can
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Det kan godt være - kender ikke så meget til opbygningen, så jeg prøver at forstå, hvordan symptomerne kan opstå
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
1) Check bagbremserne, på min var gliderne i venstre side groet fast og skiven delvist rusten og slidt skævt.
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=179628#p179628
2) Dårlig sporing + brede dæk = de hvide vejstriber kan mærkes.
Jeg løste det på denne måde... Sænket 50+ mm og en Bilstein PSS9 undervogn, cornervejet og justeret af en af Jan Magnussens mekanikere.
http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?p=179628#p179628
2) Dårlig sporing + brede dæk = de hvide vejstriber kan mærkes.
Jeg løste det på denne måde... Sænket 50+ mm og en Bilstein PSS9 undervogn, cornervejet og justeret af en af Jan Magnussens mekanikere.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Tak for linket, Søren. Jeg prøver at tage et kig på bagbremser og dæktryk. Følelsen i styretøjet lugter dog lidt mere af et problem på forhjulene, men det skader ikke at kontrollere det andet.
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Jeg blev også overrasket, havde rodet med forhjulsophænget i flere uger...jorlund skrev:Tak for linket, Søren. Jeg prøver at tage et kig på bagbremser og dæktryk. Følelsen i styretøjet lugter dog lidt mere af et problem på forhjulene, men det skader ikke at kontrollere det andet.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Har været hos svigermekanikken i dag, men fik testet en smule mere på vejen hjem. Vibrationerne bliver ret tydelige på den gode, nye motorvejsasfalt. Det virker også som om vibrationerne delvist forsvinder, når jeg styrer mod venstre og tager til, når jeg styrer mod højre (bløde slalombevægelser med 110 i timen).
Jeg kiggede på dækkene men kunne ikke umiddelbart se forskel i sliddet. Jeg har lige en værkstedsdate med den gamle Audi 80 i morgen, men tror jeg vil prøve at sætte vinterdækkene på på fredag - og i samme forbindelse lave lidt visuel inspektion af både bremser og bærearme.
Jeg kiggede på dækkene men kunne ikke umiddelbart se forskel i sliddet. Jeg har lige en værkstedsdate med den gamle Audi 80 i morgen, men tror jeg vil prøve at sætte vinterdækkene på på fredag - og i samme forbindelse lave lidt visuel inspektion af både bremser og bærearme.
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Så fik jeg lige prøvet lidt mere.
- Dæktrykket var i orden hele vejen rundt
- Visuel inspektion af bremserne - der var ikke noget at komme efter. Havde også mærket fælgtemperaturen, da jeg kom hjem i går, og der var ingen, der var usædvanligt varme.
- Fik monteret vinterfælgene og kørt en tur. Bilen trækker stadig til højre. Til gengæld fik jeg konstateret at de synger af h*** til - selvom de har masser af mønster, er dækkene fra uge 19 2009, så det er nok på tide med en udskiftning. Sælger har vist ikke brugt vinterdækkene meget.
Har taget et par billeder af bærearme i højre side, top og bund, som jeg vedhæfter. Umiddelbart kunne det godt se ud som om gummiet er begyndt at flække på de øverste. Især den bagerste af de to øverste kunne jeg vrikke lidt med.
Det ser i øvrigt ikke ud til, at der er meget andet end selve styrekuglen, der kan justeres i afstand, hvis bilen skal spores. Kan det være rigtigt?
- Dæktrykket var i orden hele vejen rundt
- Visuel inspektion af bremserne - der var ikke noget at komme efter. Havde også mærket fælgtemperaturen, da jeg kom hjem i går, og der var ingen, der var usædvanligt varme.
- Fik monteret vinterfælgene og kørt en tur. Bilen trækker stadig til højre. Til gengæld fik jeg konstateret at de synger af h*** til - selvom de har masser af mønster, er dækkene fra uge 19 2009, så det er nok på tide med en udskiftning. Sælger har vist ikke brugt vinterdækkene meget.
Har taget et par billeder af bærearme i højre side, top og bund, som jeg vedhæfter. Umiddelbart kunne det godt se ud som om gummiet er begyndt at flække på de øverste. Især den bagerste af de to øverste kunne jeg vrikke lidt med.
Det ser i øvrigt ikke ud til, at der er meget andet end selve styrekuglen, der kan justeres i afstand, hvis bilen skal spores. Kan det være rigtigt?
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Du kan justere Camber ved at flytte på forbroen.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Skift alt med gummi i fortøjet. Tænk på hvor hårdt en tung bil træder på bøsningerne, i forhold til hvad du kan brække med et dækjern.
Kør kraftig slalom med 50-60 km/t. så burde du kunne høre om kardanledene er slidte.
Kør kraftig slalom med 50-60 km/t. så burde du kunne høre om kardanledene er slidte.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Så er der nyt. Når jeg kørte på motorvej, især på det rigtig gode nye asfalt, kom der ret kraftige rystelser i rattet. Når jeg slap rattet, vibrerede det cirka en halv til en hel centimeter ved 120 i timen - meget ubehageligt.
Jeg bestilte et Meyle HD bærearmssæt på carpardoo til 4200 - man skulle lige have det rigtige, da der er lidt forskel på bolttykkelsen, afhængig af årgangen. Havde ikke mod på at skifte det selv, så jeg fik min faste mekaniker til det. 3 værkstedstimer og en sporing senere (ca. 3000 i alt), er der ingen vibrationer tilbage i rattet ved 130. Så nu er der ro i sindet igen
Jeg bestilte et Meyle HD bærearmssæt på carpardoo til 4200 - man skulle lige have det rigtige, da der er lidt forskel på bolttykkelsen, afhængig af årgangen. Havde ikke mod på at skifte det selv, så jeg fik min faste mekaniker til det. 3 værkstedstimer og en sporing senere (ca. 3000 i alt), er der ingen vibrationer tilbage i rattet ved 130. Så nu er der ro i sindet igen
Re: Vibrationer og bil der trækker til højre
Bonus info: Inden jeg fandt den her i Tyskland, havde jeg kigget efter en i USA, da udvalget af gule S4'ere er marginalt større derovre. Den ene af dem jeg kiggede på, havde i følge carfax rapporten et hav af besøg på dækcenteret (men ingen almindelig service) til justering af dæk og sporing. Med det i baghovedet, var det lidt nemmere at overbevise sig om, at en sporing i bedste fald havde været en lappeløsning, og så var det bare at tage fat.