Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
-
- Forumbruger
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
- Geografisk sted: Frederiksværk
Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Servostyringen går lige en smule strammere på min vogn end behageligt. Ingen mislyde. Ingen mangel på væske. Ingen utæthed blot lidt træg vandring i hele omdrejninger. Er der nogen der har ide om man kan regulere trykket eller om skift af pumpe eller andre tiltag vil hjælpe.
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Du kører vel ikke tilfældigvis rundt på nogle kæmpe bredde ruller som dæk?
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
-
- Forumbruger
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
- Geografisk sted: Frederiksværk
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Hej. Tak for ideen, men så slemt er det nu ikke. Jeg har haft flere A4'ere, og denne er bestemt mere stramtkørende end de øvrige. Måske de kan justeres... Jeg har også fra min gamle B5 model set er der er indbygget begrænsere i returslangen i form af små fastholdte dyser. Måske man kan ændre på størrelsen heraf. Visse mærker har så vidt jeg ved trykjusteringsskruer på selve tandstangen. Om det findes på disse er noget af det jeg håber dette forum kan give svar på.....
mvh
Henrik
mvh
Henrik
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Er du sikker på din ikke har Servotronic?
Har du fejludlæst den?
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Har du fejludlæst den?
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
-
- Forumbruger
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
- Geografisk sted: Frederiksværk
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Hejsa, pumpen er remdrevet. Mvh Henrik
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Ok... og?
Det er den også på min A6, men den har Servotronic. Det betyder bare, at den er hastighedsafhængig. Jo langsommere du kører jo mere hjælp.
Kunne jo være en sammenhæng... såfremt altså din har det.
Har du udstyrskoden 1N3 ?
EDIT: har du haft problemet hele tiden eller er det opstået pludselig?
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Det er den også på min A6, men den har Servotronic. Det betyder bare, at den er hastighedsafhængig. Jo langsommere du kører jo mere hjælp.
Kunne jo være en sammenhæng... såfremt altså din har det.
Har du udstyrskoden 1N3 ?
EDIT: har du haft problemet hele tiden eller er det opstået pludselig?
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Senest rettet af kimenemark 14/04/2020 16:49, rettet i alt 1 gang.
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
- kimenemark
- Forumbruger
- Indlæg: 914
- Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
- Geografisk sted: Trekantområdet
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Har googlet lidt og faldt over denne "mod", som kunne være foretaget... igen... selvfølgelig forudsat du har 1N3 udstyrskoden og dit problem har været til stede hele tiden (NØJ hvor er det træls jeg ikke kan anvende smilies fra Tapatalk... virker fint i andre fora!!)
Denne "mod" gør at den "adaptive" hjælp deaktiveres. Dvs. det virker som ganske almindelig (gammeldags) servostyring uden ekstra hjælp ved lave hastigheder.
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=159779
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Denne "mod" gør at den "adaptive" hjælp deaktiveres. Dvs. det virker som ganske almindelig (gammeldags) servostyring uden ekstra hjælp ved lave hastigheder.
http://www.audizine.com/forum/showthread.php?t=159779
Sendt fra min Note8 med Tapatalk
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
-
- Forumbruger
- Indlæg: 75
- Tilmeldt: 2/01/2009 00:42
- Geografisk sted: Frederiksværk
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Tak, men min vogn har kun 1N1 servostyring, så jeg kommer ikke videre ad elektronik-vejen. Håber der kommer en læser der har forstand på de gamle systemer.
mvh Henrik
mvh Henrik
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.
2010 Audi A4 Allroad 3,0 TDI quattro
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (APX)
2002 Audi A4 2,5 TDI avant quattro (AKE) (solgt)
2000 Audi TT 1,8T quattro (AJQ) (solgt)
1994 Audi 80 2,6 E limo (ABC) (solgt)
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Toplejer/tårnlejer er faktisk en ret god pointe.
Jeg har lige skiftet på min gamle 100 uden servostyring.
Det ene sad næsten fast da jeg fik fjedebenet ud.
Efter montering af nye tårnlejer, så er styringen så let, så det næsten virker som om der er monteret servo på bilen
Jeg har lige skiftet på min gamle 100 uden servostyring.
Det ene sad næsten fast da jeg fik fjedebenet ud.
Efter montering af nye tårnlejer, så er styringen så let, så det næsten virker som om der er monteret servo på bilen
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Sgu dejligt at se, at der kommer gode relevante foreslag, i stedet for alt det vrøvl der ville være dukket op på FB.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.
Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Hej BjørnBjørn T skrev:Sgu dejligt at se, at der kommer gode relevante foreslag, i stedet for alt det vrøvl der ville være dukket op på FB.
Jeg har netop fået en 2010 A5 Cab - med 1N1 og samme stramme styrtøj. Fandt du en løsning på din?
Hilsen
Carsten
Sent from my iPhone using Tapatalk
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Ikke på en A4, A6, A8 m.fl. (vist egentlig alle moderne Audier med motoren på langs, uanset quattro eller FWD).Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.
Disse har multilink-foraksel, og fjederbenet drejer sig IKKE, når man drejer på rattet. Det gør i stedet en hjullejeholder, der minder om et gevir, og som har fat i 4 bærearme, der hver især er udstyret med et kugleled. Toplejet er en forankringsplade, og der er ikke noget kugle- eller rulleleje deroppe. Hvis man googler en støddæmper til sådan en bil, finder man et produkt med en gaffel for enden, og denne gaffel sidder på den tykke nederste bærearm. Enhver drejebevægelse her vil være problematisk.
A3 har motoren på tværs, og den har så McPherson-fjederben, der drejer som en del af styretøjet.
Til trådstarter:
Løft forenden af bilen op, og se, om det hjælper. Hvis ikke, afmonter begge styrekugler, og forsøg at dreje med gevirerne med håndkraft. Hvis et af dem går tungt, er et kugleled korroderet og/eller fyldt med bæ. Servopumpen og tandstangen kan også være defekte. Hvis du roder med hydraulikken, skal du træffe relevante forholdsregler.
Inden du gør det: Jeg så en YouTube-film med to mekanikere, der gerne tjekker andres mekanikeres forkerte diagnoser (formodentlig ikke ægte), og de havde en Mercedes, hvor det yderste kardanled på selve ratstammen var så trægt, at det gav "bindende" punkter undervejs i ratbevægelsen.
Måske kan du iagttage noget lignende på din?
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
-
- Audi club DK Ambassadør
- Indlæg: 6908
- Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
- Geografisk sted: Vesterlyng Strand
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Ratstammen på en Audi kommer ikke udenfor kabinen. Ratstammen på en Mercedes ender i motorrummet.Høy skrev:Ikke på en A4, A6, A8 m.fl. (vist egentlig alle moderne Audier med motoren på langs, uanset quattro eller FWD).Før servostyringens tid kunne toplejerne få styringen til at gå stramt. Jeg ved ikke om det også er tilfældet, når der er servostyring, men de er stadig en del af styringen.
Disse har multilink-foraksel, og fjederbenet drejer sig IKKE, når man drejer på rattet. Det gør i stedet en hjullejeholder, der minder om et gevir, og som har fat i 4 bærearme, der hver især er udstyret med et kugleled. Toplejet er en forankringsplade, og der er ikke noget kugle- eller rulleleje deroppe. Hvis man googler en støddæmper til sådan en bil, finder man et produkt med en gaffel for enden, og denne gaffel sidder på den tykke nederste bærearm. Enhver drejebevægelse her vil være problematisk.
A3 har motoren på tværs, og den har så McPherson-fjederben, der drejer som en del af styretøjet.
Til trådstarter:
Løft forenden af bilen op, og se, om det hjælper. Hvis ikke, afmonter begge styrekugler, og forsøg at dreje med gevirerne med håndkraft. Hvis et af dem går tungt, er et kugleled korroderet og/eller fyldt med bæ. Servopumpen og tandstangen kan også være defekte. Hvis du roder med hydraulikken, skal du træffe relevante forholdsregler.
Inden du gør det: Jeg så en YouTube-film med to mekanikere, der gerne tjekker andres mekanikeres forkerte diagnoser (formodentlig ikke ægte), og de havde en Mercedes, hvor det yderste kardanled på selve ratstammen var så trægt, at det gav "bindende" punkter undervejs i ratbevægelsen.
Måske kan du iagttage noget lignende på din?
\Alex
Been There, Done That... Der er dødpunkter for hver 180 grader som er rigtig stramme.
Vi har også en MB W169.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
- Oscar Wilde
Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
De kan formodentlig godt være dårlige, selv om de ikke sidder i motorrummet. Det her ser f.eks. lidt skummelt ud.
Trådstarter: Du kan evt. tage ratstammen af tandstangen og se, om det er den (ratstammen), der giver modstand. Markér det hele først, og sørg for at skrue det ordentligt fast igen.
Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro, at der er en rille i tappen, så ratstammen ikke kan komme af, så længe bolten sidder i hullet (som på en bærekugle).
\Alex
Trådstarter: Du kan evt. tage ratstammen af tandstangen og se, om det er den (ratstammen), der giver modstand. Markér det hele først, og sørg for at skrue det ordentligt fast igen.
Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro, at der er en rille i tappen, så ratstammen ikke kan komme af, så længe bolten sidder i hullet (som på en bærekugle).
\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Re: Styretøj går lidt stramt A4/B6 1,8T
Jeg har har også kun 1N1 styringen, og har netop fået skiftet selve servo olien. Det har hjulpet lidt- mekanikeren nævnte, at det kunne hjælpe at skifte pumpen - men der var ingen garanti.bikeryamaha skrev:Tak, men min vogn har kun 1N1 servostyring, så jeg kommer ikke videre ad elektronik-vejen. Håber der kommer en læser der har forstand på de gamle systemer.
mvh Henrik
Min er tjekket i tårnlejer mv. - her var intet at hente. Den er i øvrigt også lige synet, helt uden anmærkninger.
_______________________________________
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler
Audi A6 Avant, 2.0 TDI ULTRA, S-line, Årgang 2015
AUDI A5, Cab., 1,8 TFSI, 2010
AUDI A3, 1,4 TFSI, 2010, modelår 2011 *solgt*
AUDI A5, 2.0 TDI, 2010, modelår 2011 *solgt*
Audi A6, 2.7 TDI model 2010, årgang 2009 *solgt*
Audi 80 fra 1979, havde den omkring 1991 *solgt*
Audi 80 fra 1976, havde den omkring 1988 *solgt*
... samt et utal af andre ikke "mærkevare" biler