Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Hej 0000 venner!
Jeg fik skiftet klimastyringsenhed (2 gange) og efter det sidste skifte så virker ikke blæserne til køling af motorrummet. Det er sådan i allefald at det blev opdaget at de ikke virkede på det tidspunkt for kan det hænge sammen eller er de styret af noget andet??
Hvis det er den klimakontrolenhed version G som iøvrigt fungerer fint som styrer blæserne, vil jeg købe en version F for det er usikkert og det skal være en F eller en G version (det første værksted smed den defekte ud!! ).
På forhånd tak for jeres enorme viden
venligst
Martin
Jeg fik skiftet klimastyringsenhed (2 gange) og efter det sidste skifte så virker ikke blæserne til køling af motorrummet. Det er sådan i allefald at det blev opdaget at de ikke virkede på det tidspunkt for kan det hænge sammen eller er de styret af noget andet??
Hvis det er den klimakontrolenhed version G som iøvrigt fungerer fint som styrer blæserne, vil jeg købe en version F for det er usikkert og det skal være en F eller en G version (det første værksted smed den defekte ud!! ).
På forhånd tak for jeres enorme viden
venligst
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Tænker du mener de 2 Møller der sidder ud bag ved køleren foran.
De styres af en termostat på selve køleren. Der går stik fra termostaten til en "plade " med 3 steder hvor ledninger sidder efter om blæseren skal køre på 1 - 2 - 3 i hastighed. Hvor 3 er varm og begge køre fuld fart.
Fra pladen er der ledning til relæ i sikrings boksen.
Går ud fra at det er det samme som 80'eren.
De styres af en termostat på selve køleren. Der går stik fra termostaten til en "plade " med 3 steder hvor ledninger sidder efter om blæseren skal køre på 1 - 2 - 3 i hastighed. Hvor 3 er varm og begge køre fuld fart.
Fra pladen er der ledning til relæ i sikrings boksen.
Går ud fra at det er det samme som 80'eren.
Brian Pedersen
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Audi 80 2,6E Avant quattro 1993 En ud af 1870 produceret
http://www.bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=166234
Audi A3 E-Tron 2016 nu med ny multitronic ;(
Toyota Avensis 1,8 vvt st.car 2007
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Hej Kokken et all
Tak for god input - beklager lidt sent svar:
Ved du hvor sikringen til de møller sidder?
Venligst
Martin
Tak for god input - beklager lidt sent svar:
Ved du hvor sikringen til de møller sidder?
Venligst
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
- bertlov
- Bestyrelsesmedlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
- Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
De sidder i sikringsboksen helt oppe i vandkassen under forruden.
Metalbøjnen vippes frem, og låget vippes op, og kan derefter trækkes frem og væk.
Termokontakten (med de 3 stikben) styrer blæsernes hastighed, og den bliver ofte defekt.
Når klimaanlægget er aktivt køre blæserne altid (kan være ekstremt langsomt), da condenseren skal have bortledt varmen. Denne mindste blæsehastighed mener jeg kommer fra klimastyreenheden.
De 2 "almindelige" hastigheder (som styres af termokontakter) reguleres af modstandsenheden der er placeret lige bag venstre forlygte, på ydersiden af inderskærmen. Denne kan også være defekt (på en eller begge kredse).
Nemmeste test, er at afmontere stikket på termokontakten, og kortslutte benene. blæserne starter øjeblikkeligt - fingerne væk
/Søren
Metalbøjnen vippes frem, og låget vippes op, og kan derefter trækkes frem og væk.
Termokontakten (med de 3 stikben) styrer blæsernes hastighed, og den bliver ofte defekt.
Når klimaanlægget er aktivt køre blæserne altid (kan være ekstremt langsomt), da condenseren skal have bortledt varmen. Denne mindste blæsehastighed mener jeg kommer fra klimastyreenheden.
De 2 "almindelige" hastigheder (som styres af termokontakter) reguleres af modstandsenheden der er placeret lige bag venstre forlygte, på ydersiden af inderskærmen. Denne kan også være defekt (på en eller begge kredse).
Nemmeste test, er at afmontere stikket på termokontakten, og kortslutte benene. blæserne starter øjeblikkeligt - fingerne væk
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
...og den termokontakt sidder i bunden køleren, gør den ikke Søren?bertlov skrev:Termokontakten (med de 3 stikben) styrer blæsernes hastighed, og den bliver ofte defekt../Søren
Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
- bertlov
- Bestyrelsesmedlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
- Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Jo, eller rettere, i venstre side, næsten i bunden.
/Søren
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Så er der (godt) nyt: Det var som Bertov skriver at termokontakten ofte er defekt. Jeg har også set den nederst til venstre bagpå køleren men overlod egentlig dette til min (nye) mekaniker.
Det var den som var problemet! Tak for superinput, Bertov! Og også fra Morten for at du altid hjælper
Nu er jeg igen godt kørende, men aircondelen var tom for væske og det efter at jeg fik installeret en en helt, ny brugt køleenhed for ca 8 mnd siden og selvsagt fyldt den. Det er ikke første gang den går tom ....
Så nu skal jeg til mekanikeren igen på torsdag for at han skal se hvor der er en utæthed.. Er det et specielt sted som er mest sandsynlig at det lækker??
Det var den som var problemet! Tak for superinput, Bertov! Og også fra Morten for at du altid hjælper
Nu er jeg igen godt kørende, men aircondelen var tom for væske og det efter at jeg fik installeret en en helt, ny brugt køleenhed for ca 8 mnd siden og selvsagt fyldt den. Det er ikke første gang den går tom ....
Så nu skal jeg til mekanikeren igen på torsdag for at han skal se hvor der er en utæthed.. Er det et specielt sted som er mest sandsynlig at det lækker??
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
- bertlov
- Bestyrelsesmedlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
- Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Hejsa
Yep... Røret under køleren eller condenseren.
Og så plejer kompressoren også at lække lidt, men selv om den er lidt grøn, plejer det kun at kræve genfyldning hvert 3 år.
/Søren
Yep... Røret under køleren eller condenseren.
Og så plejer kompressoren også at lække lidt, men selv om den er lidt grøn, plejer det kun at kræve genfyldning hvert 3 år.
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Det var condenseren. Den var gennemhullet som en si og jeg skal nu til at bestille en ny fra Tyskland (halv pris) --- Igen tak for input Sørenbertlov skrev:Hejsa
Yep... Røret under køleren eller condenseren.
Og så plejer kompressoren også at lække lidt, men selv om den er lidt grøn, plejer det kun at kræve genfyldning hvert 3 år.
/Søren
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
- bertlov
- Bestyrelsesmedlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
- Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Hejsa
Hvis du bestiller en Dasis kan du komme ud for at skulle flytte de øverste beslag. (det er rimelig nemt).
Ellers fik jeg bare den hvor produktionsmedarbejderen ikke havde fundet sit målebånd.
Køb gerne et nyt tørfilter med, det anbefales når det har kunne suge for meget fugt fra atmosfæren.
/Søren
Hvis du bestiller en Dasis kan du komme ud for at skulle flytte de øverste beslag. (det er rimelig nemt).
Ellers fik jeg bare den hvor produktionsmedarbejderen ikke havde fundet sit målebånd.
Køb gerne et nyt tørfilter med, det anbefales når det har kunne suge for meget fugt fra atmosfæren.
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Re: Blæserne til køling af motorrum - styres af ?
Det blev en Ridex til lidt under halv pris af hvad mekanikeren kunne levere den til i DK (men det var helt ok for ham at jeg købte den i Tyskland) - men fik så ikke bestilt tørfilter med øv
Igen, tak Søren!
Igen, tak Søren!
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr