Led Pærer i halogenlamper

indlæg om lys & lygter.
Besvar
ChristianC
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 31/03/2019 15:56
Geografisk sted: Slagelse

Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af ChristianC »

Hej Herinde

Er der nogen der har erfaringer, gode som dårlige med at skifte pærer ud i halogenforlygter, ud med LED pærer.
Tænker på dem fra OSRAM eller PHILIPS

Bilen er en A3 sportback fra 2007med H7 pærer i både nær og langt lys.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af Bjørn T »

Ulovlige på offentlig vej. Hvis du kikker på LED pæren, så er er LED elementet væsentlig større en glødetråden i en halogenpære. Det vil resultere i, at lygten vil sende lys ud som vil blænde modkørende. :x
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af mojo »

Ulovligt eller ej så har jeg i 2 år kørt med Philips led i min gamle superb uden der er nogle der har blinket af mig overhovedet. Super forbedring.
Men monteret i min a3 2009 lyser de af h til og kan slet IKKE bruges og giver i øvrigt canbus fejl.
på biler med de linser er det min overbevisning at de er bedst.
Men er der nogen som har god erfaring med andre fabrikater som er gode så kom frisk.
Også gerne til kørelys pærer i led så man kan slippe for det orange lys.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af Bjørn T »

mojo skrev:Ulovligt eller ej så har jeg i 2 år kørt med Philips led i min gamle superb uden der er nogle der har blinket af mig overhovedet. Super forbedring.
Men monteret i min a3 2009 lyser de af h til og kan slet IKKE bruges og giver i øvrigt canbus fejl.
på biler med de linser er det min overbevisning at de er bedst.
Men er der nogen som har god erfaring med andre fabrikater som er gode så kom frisk.
Også gerne til kørelys pærer i led så man kan slippe for det orange lys.
Jeg mener, at huske, at der ikke må henvises eller opfordres til ulovligheder eller piratkopier og lignende, i dette forum.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af mojo »

Jeg undskylder på det dybeste og har hermed destrueret pærene som jeg ellers ville give væk.
Jeg vil også i fremtiden prøve at undlade svare på spørgsmål som kan fornærme dig.. Undskyld [img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/202001 ... 97fe39.jpg[/img]
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af mojo »

Bjørn T skrev:
mojo skrev:Ulovligt eller ej så har jeg i 2 år kørt med Philips led i min gamle superb uden der er nogle der har blinket af mig overhovedet. Super forbedring.
Men monteret i min a3 2009 lyser de af h til og kan slet IKKE bruges og giver i øvrigt canbus fejl.
på biler med de linser er det min overbevisning at de er bedst.
Men er der nogen som har god erfaring med andre fabrikater som er gode så kom frisk.
Også gerne til kørelys pærer i led så man kan slippe for det orange lys.
Jeg mener, at huske, at der ikke må henvises eller opfordres til ulovligheder eller piratkopier og lignende, i dette forum.
Der er i øvrigt ikke overtrådt nogle af forumets regler i mit indlæg.

https://r.tapatalk.com/shareLink/topic? ... source=app
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af Bjørn T »

Jeg er ikke fornærmet. Forumregler eller ikke, syntes jeg ikke der er nogen grund til, at viderebringe egne lovløse erfaringer. Der er vel også et moralsk aspekt, at holde sig indenfor.

Tror heller ikke du ville syntes det var ok, hvis jeg f.eks skrev “på en bestemt stykke vej, kan i roligt køre alt for stærkt, der er aldrig kontrol.”

Du skriver jo selv, at på din A3 fungerer det ikke. Det vil sige, at det er op til brugeren selv, at vurdere om han blænder andre. :roll:
Men nok om det. Det er vist ret typisk på div. bilfora, at alt er tilladt, lige til man selv bliver busted eller er skyld i et uheld.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af SorenR »

Bjørn T skrev:Jeg er ikke fornærmet. Forumregler eller ikke, syntes jeg ikke der er nogen grund til, at viderebringe egne lovløse erfaringer. Der er vel også et moralsk aspekt, at holde sig indenfor.

Tror heller ikke du ville syntes det var ok, hvis jeg f.eks skrev “på en bestemt stykke vej, kan i roligt køre alt for stærkt, der er aldrig kontrol.”

Du skriver jo selv, at på din A3 fungerer det ikke. Det vil sige, at det er op til brugeren selv, at vurdere om han blænder andre. :roll:
Men nok om det. Det er vist ret typisk på div. bilfora, at alt er tilladt, lige til man selv bliver busted eller er skyld i et uheld.
Bjørn, du er sgu ved at blive gammel, min ven ... :mrgreen:

For min skyld kan folk sgu gøre som de vil så længe de ikke bringer mig og mine i uføre, det er dem selv det går ud over når de bliver "knaldet", men hvis de blænder, så får de lige 4 x 100W H7 halogen herfra. Forholdene her ude i vandkantsdanmark kræver lidt mere "arbejdslys" i den mørke tid.

Mht. at køre for stærk på udsatte steder - og ignorere trafiklys, så er det en helt anden snak, som vi kan tage en dag, hvor jeg har mit alu bat med mig. Jane oplever det næsten dagligt i cph og føreren (der typisk kører Audi eller Mercedes) er generelt let at spotte i en crowd med 200 vinterhvide danskere.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af Bjørn T »

SorenR skrev:
Bjørn T skrev:Jeg er ikke fornærmet. Forumregler eller ikke, syntes jeg ikke der er nogen grund til, at viderebringe egne lovløse erfaringer. Der er vel også et moralsk aspekt, at holde sig indenfor.

Tror heller ikke du ville syntes det var ok, hvis jeg f.eks skrev “på en bestemt stykke vej, kan i roligt køre alt for stærkt, der er aldrig kontrol.”

Du skriver jo selv, at på din A3 fungerer det ikke. Det vil sige, at det er op til brugeren selv, at vurdere om han blænder andre. :roll:
Men nok om det. Det er vist ret typisk på div. bilfora, at alt er tilladt, lige til man selv bliver busted eller er skyld i et uheld.
Bjørn, du er sgu ved at blive gammel, min ven ... :mrgreen:

For min skyld kan folk sgu gøre som de vil så længe de ikke bringer mig og mine i uføre, det er dem selv det går ud over når de bliver "knaldet", men hvis de blænder, så får de lige 4 x 100W H7 halogen herfra. Forholdene her ude i vandkantsdanmark kræver lidt mere "arbejdslys" i den mørke tid.

Mht. at køre for stærk på udsatte steder - og ignorere trafiklys, så er det en helt anden snak, som vi kan tage en dag, hvor jeg har mit alu bat med mig. Jane oplever det næsten dagligt i cph og føreren (der typisk kører Audi eller Mercedes) er generelt let at spotte i en crowd med 200 vinterhvide danskere.
Ja gu er jeg gammel. Men det virker som om nogle mænd går totalt i barndom når det gælder lys. Det er ligesom, at stikke en 6 årig en ny lommelygte.

At jeg farer til tasterne skyldes, at jeg hver dag møder så mange biler med skæv, dårlig, blændende, manglende og forkert lygteføring.
Derfor syntes jeg ikke der nogen grund til, med vilje, selvforskyldt og ulovligt, at gøre lygterne dårligere og samtidig også anbefale andre til det.

At ingen blinker til mojo, kunne jo skyldes, at folk ikke gider, at gøre sine medtrafikanter opmærksom på problemet, da der kører så mange med lygtefejl. Jeg selv er bl.a en af dem der for længst har opgivet.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af SorenR »

Bjørn T skrev:
SorenR skrev:
Bjørn T skrev:Jeg er ikke fornærmet. Forumregler eller ikke, syntes jeg ikke der er nogen grund til, at viderebringe egne lovløse erfaringer. Der er vel også et moralsk aspekt, at holde sig indenfor.

Tror heller ikke du ville syntes det var ok, hvis jeg f.eks skrev “på en bestemt stykke vej, kan i roligt køre alt for stærkt, der er aldrig kontrol.”

Du skriver jo selv, at på din A3 fungerer det ikke. Det vil sige, at det er op til brugeren selv, at vurdere om han blænder andre. :roll:
Men nok om det. Det er vist ret typisk på div. bilfora, at alt er tilladt, lige til man selv bliver busted eller er skyld i et uheld.
Bjørn, du er sgu ved at blive gammel, min ven ... :mrgreen:

For min skyld kan folk sgu gøre som de vil så længe de ikke bringer mig og mine i uføre, det er dem selv det går ud over når de bliver "knaldet", men hvis de blænder, så får de lige 4 x 100W H7 halogen herfra. Forholdene her ude i vandkantsdanmark kræver lidt mere "arbejdslys" i den mørke tid.

Mht. at køre for stærk på udsatte steder - og ignorere trafiklys, så er det en helt anden snak, som vi kan tage en dag, hvor jeg har mit alu bat med mig. Jane oplever det næsten dagligt i cph og føreren (der typisk kører Audi eller Mercedes) er generelt let at spotte i en crowd med 200 vinterhvide danskere.
Ja gu er jeg gammel. Men det virker som om nogle mænd går totalt i barndom når det gælder lys. Det er ligesom, at stikke en 6 årig en ny lommelygte.

At jeg farer til tasterne skyldes, at jeg hver dag møder så mange biler med skæv, dårlig, blændende, manglende og forkert lygteføring.
Derfor syntes jeg ikke der nogen grund til, med vilje, selvforskyldt og ulovligt, at gøre lygterne dårligere og samtidig også anbefale andre til det.

At ingen blinker til mojo, kunne jo skyldes, at folk ikke gider, at gøre sine medtrafikanter opmærksom på problemet, da der kører så mange med lygtefejl. Jeg selv er bl.a en af dem der for længst har opgivet.
Billygter blænder hvis man ikke stiller dem korrekt, det har jeg da observeret siden jeg fik kørekort i 70'erne og folk er ikke blevet bedre til at stille dem eller også er værkstederne blevet dårligere til at håndtere værktøj.
Jeg ser meget tit standard biler med standard lygter blænde, specielt de nye LED tingester i Audi, BMW og Mercedes.

Det kan selvfølgelig også have noget at gøre med at man bliver mere lysfølsom (og natteblind) med alderen. :mrgreen: og dermed behovet for lidt mere "guf" i lygterne...

Jeg tvivler på det er tilladt at køre rundt med lys i hele "lysestagen" til dagligt. ;)
audi-ur-quattro.jpeg
audi-ur-quattro.jpeg (45.57 KiB) Vist 11814 gange
Senest rettet af SorenR 17/01/2020 17:03, rettet i alt 2 gange.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af Ivan »

Enig Bjørn.

Zenon er komplekst og da jeg også er gammel, vil jeg også fraråde idéen uden godkendelse.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af SorenR »

Nu læste jeg lige på Astina at hvis der står "LED" sammen med E mærket må lygten benyttes med LED pærer - historien melder dog ikke noget om HVILKE LED pærer.

Billede

Stødte lige på denne...
https://www.hella.com/techworld/uk/Tech ... ights-219/
Senest rettet af SorenR 17/01/2020 17:29, rettet i alt 1 gang.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af mojo »

Der står også d8s som er xenon.
Er det en xenon lygte som du linkede til?
Så må den jo kun komme på en som er godkendt til xenon.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af SorenR »

mojo skrev:Der står også d8s som er xenon.
Er det en xenon lygte som du linkede til?
Så må den jo kun komme på en som er godkendt til xenon.
PAS...

Det er et billede fra Astina's hjemmeside.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af mojo »

Jeg har også selv fundet det.
Jeg tror at led godkendelse gælder for led i kørelyset.
Jeg tror ikke man må montere anden lyskilde end den som er godkendt til soklen.
Man kan vel overhovedet ikke få led som er e mærket på eks h7 eller i en xenon sokkel.

https://blog.astina.dk/lygter-e-maerke.html

https://blog.astina.dk/lovlig-eftermont ... xenon.html

Her er dog et eksempel på at man lovligt kan få led kørelys og xenon på en golf med standard lyger.

https://www.astina.dk/forlygter/vw-golf ... 39260.html
Senest rettet af mojo 17/01/2020 17:49, rettet i alt 2 gange.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af SorenR »

mojo skrev:Jeg har også selv fundet det.
Jeg tror at led godkendelse gælder for led i kørelyset.
Jeg tror ikke man må montere anden lyskilde end den som er godkendt til soklen.
Man kan vel overhovedet ikke få led som er e mærket på eks h7 eller i en xenon sokkel.
Her er dog et eksempel på at man lovligt kan få led kørelys og xenon på en golf med standard lyger.

https://www.astina.dk/forlygter/vw-golf ... 39260.html
I Tyskland kan man Retrofitte LED og Xenon uden krav om lygtevask og niveauregulering (som jeg læser det) på biler indregistreret før 2000.

Her hjemme gælder samme krav til lygtevaskere/niveauregulering for LED som Xenon dog hvis lyskilden er under 2.000 lumen er der ikke krav til lygtevaskere.

Så vidt jeg husker var Blondie's S6Plus med Xenon ab fabrik UDEN lygtevasker og niveauregulering. :-k
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af mojo »

Jeg mindes også flere audi ejere som fik problemer fordi de var med xenon og uden lygtevask og regulering originalt.
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af morten00 »

mojo skrev:..
Her er dog et eksempel på at man lovligt kan få led kørelys og xenon på en golf med standard lyger.

https://www.astina.dk/forlygter/vw-golf ... 39260.html
og det er så fordi at Xenon uden niveau regulering er lovlig hvis pæren er mindre en 25W som giver mindre en 2000 lumen lysudbytte.
Her er meget mere info om det samme https://blog.astina.dk/lovlig-eftermont ... xenon.html

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Led Pærer i halogenlamper

Indlæg af SorenR »

Sådan lige FYI: En standard H4 55W pære lyser med 1500-1600 lumen.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"