Pære til bilen?

indlæg om lys & lygter.
Besvar
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Pære til bilen?

Indlæg af lopolla »

Hejsa

Først lige info på dytten: Audi A4, B6, 8E, 1,9 TDI (130 HK), st.car fra 2002.

1) Jeg kan simpelthen ikke huske, hvilken pære min bil har. Jeg har prøvet at tage de sædvanlige "tests" med nummerplade, men den viser meget forskelligt. Er sikker på, at det er H4 eller H7, men jeg kan simpelthen ikke huske det........er det nogen, der monstro ved det?

2) Jeg overvejer at få nogle bedre pærer til bilen, og jeg overvejer: "Philips X-treme Ultinon LED" som alm lys (nærlys), fx her: https://landberg.dk/philips-x-treme-ult ... aet-p10557. Jeg ved godt, at det må man vist ikke, men erfaringerne på alm. vej ser nu ret gode ud.........kan I anbefale dem, eller ville I gå en anden vej? Jeg er klar over, at linket er til en H7, og det ved jeg jo så ikke om det skal være?

3) Er der nogen fidus i at skifte pæren til fjernlyset eller tågelygterne ud?

Kører vist nok på nightbreaker fra OSRAM på alle pærer lige nu.........jeg er lydhør :)

Mange hilsner!
Eran74
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 138
Tilmeldt: 24/06/2019 19:57
Geografisk sted: Horsens

Re: Pære til bilen?

Indlæg af Eran74 »

Det står vel i din instruktionsbog?
Ved ikke hvilken pære der er i A4 men H4 har både høj og lav lys i samme pære men H7 har kun en lyskilde og kræver en “skærm” i lygten for at kunne bruges til lav lys. Så vidt jeg kan se på billeder så har din model 2 paraboler for hhv høj og lav lys så burde det være H7 pærer. Men det nemmeste er at checke soklen. Har den 3 ben så er det H4 og har den 2 så er det H7.

Mht LED så kræver det specielle lygter og paraboler for at sikre at lyset ikke blænder modkørende. Hvis man montere LED i alm lygter så vil det give mere lys men det vil også blænde modkørende fordi lyset ikke får en skarp afgrænsning af lys opad til og vil derfor blænde modkørende. LED (og Xenon) kræver også automatisk lygte justering for at være lovligt og lygten skal være godkendt til hhv Xenon og LED.

Der findes almindelige halogen pærer med højere lysstyrke f.eks 130% men levetiden er også kortere.
Audi A6 C6/4F 2004, 2.4 V6 Multitronic
Brugeravatar
Sass
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 327
Tilmeldt: 15/08/2006 20:24
Geografisk sted: Roskilde

Re: Pære til bilen?

Indlæg af Sass »

Hej

Mine erfaringer med H7 pære (lygten er delt op med en pære til nær og en anden til fjernlys):
LED til nærlys dur ikke hvis lygten ikke er lavet til det !! da en LED pære er opbygget af 2 eller flere LED's(lyskilder) på en printplade og en halogen pære kun har et punkt hvor alt lyset kommer fra(glødetråden) dette giver en uskarp grænse mellem lys og mørke :-& da en eller flere lyskilden ikke sidder det rigtige punkt

Men til fjernlys kan man finde gode LED pære - her må lyset jo gerne blænde 8) og fuld lysstyrke er der så snart man blænder op :) :)

xenonlys bruger ca. 1-2 min til at nå fuld lys styrke ... for lang tid at vente på fjern lys :-& :-& :-& (de fleste xenon lygter bruger samme lys kilde til nær og fjern lys og så er klar når der skal bruge fjernlys )
AUDI A4 Limousine 1.8T AEB '96 + AUDI A4 Avant 1.8 ADR ´96 RIP.
VCDS 15.7.0
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Pære til bilen?

Indlæg af lopolla »

Tak for svar......gode svar.

Hvis jeg nu går "all in", så overvejer jeg lidt det her:
https://www.retrofitlab.com/blog/the-ul ... ghts-page/

Jeg aner dog slet ikke om det er så enkelt som det ser ud, osv......

I hvert fald kan jeg forstå, at jeg har to nuværende muligheder
1) Købe en pære, der er stærkere (130 %), men med kortere levetid......har du links til de bedste af disse standardpærer som du mener jeg kan bruge i mit nuværende setup?
2) Skaffe fjernlys med LED.....har du et link til en god pære, der er god som fjernlys?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Pære til bilen?

Indlæg af jorlund »

Jeg har de her i min. Kan godt være, de holder lidt kortere, men jeg synes ikke det er et problem. Jeg skiftede de svage pærer i min gamle Polo ret ofte. Har kun skiftet pærer en gang i TT'en, og det var for at opgradere til de her. Det er et par år siden - og har kørt 10-15.000 om året.

https://www.billigbilpleje.dk/pi/Philip ... 45474.aspx
lopolla
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 51
Tilmeldt: 4/08/2012 11:31

Re: Pære til bilen?

Indlæg af lopolla »

OK, tak for det. Kan man bruge dem til både fjern- og nærlys?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Pære til bilen?

Indlæg af jorlund »

Hvis de begge bruger H7, kan du fint gøre det.
Besvar

Tilbage til "Lys & lygter"