FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2.7

Motor, gearkasse, quattro (firehjulstræk), kardaner, lejer, mm.
Forumregler
"Din Audi" gruppen er primært til indlæg der ikke passer under de model-specifikke grupper.
Besvar
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2.7

Indlæg af Mtolesen »

Hej,

Påtænker at købe en brugt A5 2,7 Multitronic cabriolet, kørt ca 75000, fra 2010.
Pæn stand, og jeg har idag haft den til den store FDM brugt bil test, og nedenstående er repporteret.
Jeg går mest op i "0" markeringerne, og her vil jeg gerne have jeres råd da sælger siger følgende:

Om bremse skiverne siger han at han ikke vil dække, der er masser af km i dem....
Om olie spild siger han at alle motore der er 10 år gamle vil lække lidt olie.....

FDM teknikkeren sagde at han overall syntes at bilen var meget fin.

Hvad er rimeligt, sælger vil dække 4 nye dæk, men ikke dække bremse skiver.....og siger at olie spildet er normalt.
Hvordan vurdere man oliespild.......kan man tage målbart forbehold i købskontrakten på en eller anden måde?

Reparation (0)
Bør udbedres.
Brugtbiltest
120-19-0424419

5179 unormal støj, støj fra dæk, unormal,
5028 bremseskiver, tykkelse, for lille, V. For, H. For
5177 udvendig tilstand motor, oliespild, bør rengøres for nærmere kontrol,
5177 udvendig tilstand motor, oliespild, Mellem motor og gearkasse.
5121 motorstyring - Fejlkoder udlæst, fejlkoder i motorstyring, fejl lagret,
5203 skjold under motor, skadet/løst,
5145 sædevarme, virker ikke,
224 førerspejl, løst, venstre side

Anmærkning (X)
Trænger ikke til omgående udbedring, men skal holdes under opsyn.
Andre væsentlige fejl og mangler
Som testassistenten har fundet, men som ikke kommer ind under punkterne i denne test

5199 bremsevæske, kogepunkt, lavt - bør udskiftes,
5129 bund, undervogn, begyndende rustangreb,
Andre hændelser i andre styreeheder.

Mvh
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Mtolesen »

Sorry, det er en Audi A5 2,7 TDI aut. cabriolet., jeg skrev vist multitronic.
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af GertH »

Hej.
Jeg synes ikke man med rette kan sige der er masser af kilometer i bremseskiver hvis de er målt til at være for tynde. Der skal være en vis mængde gods for at kunne aflede varmen når der bremses.
Oliespild mellem motor og gearkasse kommer nok fra krumtappakning. Den er sikkert ikke særlig dyr, men arbejdet med at pille gearkasse af vil sikkert koste en del. Det ses nu ofte på de biler jeg roder med, men de har som regel også gået mellem 300000 og 400000 km. Nu har jeg ikke set hvor meget spild der er, så skal ikke male f...... på væggen. Det er da også beroligende, at teknikeren siger den generelt er ok.
Det lyder ikke som om bilen er blevet gået efter inden salg med de fejl der nævnes. Er det privat eller er det en forhandler der bare har sat den ind i rækken til en billig pris med hurtigt salg for øje.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Mtolesen »

Hej GertH

Tak for det uddybende svar.

Bilen er hos en forhandler, så det er ikke et privat køb.
Forhandleren siger at der medfølger en eller anden gennemgang fra, jeg tror A-Plus, men den er nok ikke lige så detaljeret som den jeg fik lavet hos FDM.
Jeg ved ikke hvor længe bilen har stået, den er som sagt i god stand, og FDM sige ordret:

Konklusion:
Bilen er i god stand i forhold til alder og km-tal. Kommentarer:
Delvis omlakeret.
Rustbeskyttelse tilrådes.

hvad tror du det koster at skifte bremse skiver, inkl arbejdsløn, og mener du at når FDM giver dem den bedømmelse, så bør han skifte dem?

Med hensyn til olie spild.......er der en definition på lille eller stort olie spild......eller må der simpelhen ikke være noget......og hvad med syn?.....kan den blive kasseret pga en anmærkning fra FDM, som denne?

Hvis det var dig GertH, hvad ville du gøre i en handelssituation som denne........jeg tænker at jeg vil ringe til FDM og bede dem om de kan vejlede om spildet er katastrofalt.....eller absolut minimalt, og hvad konsekvensen af den olie spild jeg har, kan blive.....hvad syntes du?

Mvh
M
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Mtolesen »

Er der andre der kan give mig råd om det olie spild FDM har fundet.......er det alvorligt mener i?.........bør det være nok til at jeg ikke indgår handlen, eller er det noget man kan for vente på en bil i denne alders gruppe, når FDM ellers siger at:

Bilen er i god stand i forhold til alder og km-tal.

Jeg er i syv sind.......og så er der det med bremse skiverne.......
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Ivan »

Oliespild - min gamle A6 er tør som en sprød kiks.

Prisen er afgørende. Jo flere fejl, jo lavere pris.

Sliddele er jo sliddele ellers spørg forhandler om han kan/vil fjerne alle fejl!

Og oven i har du købeloven!
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Høy »

Det med bremseskiverne er lige netop ikke en vurderingssag. Hvis de er under mål, man ikke køre med dem.

Det er svært at vurdere, hvad du skal gøre. Du har formodentlig opsøgt manden, fordi bilen er i et prisleje, som du interesserer dig for. En fejlfri bil koster mere. Men tag den med ro, du KAN altid finde en bedre bil.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Mtolesen »

Høj, jeg er helt med på at brugte biler har mangeler og fejl, men jeg mener at nogen er mere kritiske end andre, og oliespild er en af dem der får mine røde lamper op da det koster så meget i arbejdsløn at udbedre det, og jeg er ikke klar over om der slet ikke må lække noget olie i en motor, eller om "lidt" godt må....overordnet ville jeg sige at en motor ikke skal lægge olie næsten uanset hvor gammel den er.

Jeg er enig med dig i bremse skiverne, de skal bare være i orden.

Jeg har sagt til forhandleren at "0" markeringerne på min FDM brugtbils repport skal laves, ellers vil jeg ikke købe bilen, og det indbefatter rep af oliespild og nye bremse skiver, så må vi se hvad der sker. :-)
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Mtolesen »

Ivan,

Ja købe loven, men hvordan kan jeg bruge den omkring olie spild?
Oliespild behøver jo ikke at ligefrem dryppe ud........jeg mener hvordan føre jeg bevisbyrden med oliespild fra dan dag jeg købte vongen, til lige den dag hvor købeloven frafalder (er det ikke 6 måneder hvor jeg ikke skal bevise noget)?
Lars Sand
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 95
Tilmeldt: 1/08/2010 01:24

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Lars Sand »

Kort sagt: Hvis du er "i syv sind" om du skal købe den, så vend ryggen til den og find en anden.

Hvis du alligevel køber den vil du altid gå og spekulere på om den nu er god nok.

Den er omlakkeret? hvor, hvor meget, skade eller stenslag?

Efter en oplevelse med en A4 Avant der så meget fin ud, men efter 2 år begyndte at ruste ved den ene bagdør samt skærmkant, fandt jeg ud af at den havde haft en lang skramme. Resultatet er, at jeg ALTID har en lakmåler med når jeg kigger på brugt bil. Hvis laktykkelsen nogle steder svinger meget/er meget tyk har den været omlakkeret --> find en anden bil.
Lars Sand
Audi A4 Avant 2.0 TDI, 143 hk (2010)
Mtolesen
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 66
Tilmeldt: 2/04/2019 23:07

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Mtolesen »

Lars Sand,

Ja du har ret med et med at har man først haft for meget bøvl ved købet ender man med altid at være mistænksom med den bil........

Mit problem er at der ikke er tonsvis af Audi A5 cabrioler, automat gear i danmark, i den prisklasse jeg ser paa (op til ca 350.000 kr)...og jeg kan godt lide TDI disel versionen fordi jeg er bange for "kæderne" i 1.8 benzin modellerne....
GertH
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1255
Tilmeldt: 22/08/2010 22:33
Geografisk sted: 4733 Tappernøje

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af GertH »

Hvis det var dig GertH, hvad ville du gøre i en handelssituation som denne

Jeg er ikke den rigtige at spørge, da jeg aldrig vil putte så mange penge i en bil.
Mvh. Gert
GertH
Selvlært perlestensmekaniker (nu med eget rullebrædt, tak til congo)
Audi A4 1996 2.6 Konens bil
Opel Corsa 1.2 16v (bil nr. 3)Sønnens bil
A4 b5 stc. 1.8 1996 adr.(konens bil)Solgt
A6 b4 c5 1.8T aeb sedan 1997 Min bil
Renault Laguna 1.8 16v sedan (konens bil)Solgt
A4 b5 2.6 abc aut.cju 1996 SOLGT
Audi 100 c4 1991 2.3 AAR aut.SOLGT
A4 1.6 1995 (er nu blevet konens bil)SOLGT
Audi 100 1991 2.3 sedan SOLGT
Audi 100 1993 2.6 sedan SOLGT
+ dem uden plader jeg går og fixer
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Ivan »

Mtolesen skrev:Ivan,

Ja købe loven, men hvordan kan jeg bruge den omkring olie spild?
Oliespild behøver jo ikke at ligefrem dryppe ud........jeg mener hvordan føre jeg bevisbyrden med oliespild fra dan dag jeg købte vongen, til lige den dag hvor købeloven frafalder (er det ikke 6 måneder hvor jeg ikke skal bevise noget)?
Hvis ikke ændret, har du 6 mdr. garanti og 18 mdr. reklamation. I garantiperioden skal fejl bare ordnes. Reklamationperioden kommer med formodning og "elastikker" ind i "ligningen"!

Helt kort: Garanti = forhandlers problem, reklamation = kundes problem.

Og som med al lovgivning, har de "kære politikere" endnu engang og i bedste danske traditioner, IGEN sørget for, at man skal være jurist eller lignende, for at fatte regler, undtagelser, uklarheder m.m.

Altså en tæt motor, som du prøvekører ungdommeligt og 100% gennemvarm! Aftal med et klubmedlem, som har samme motor og gearkasse, hvis muligt, en særdeles grundig telttur.

Om du i givet fald, skulle betale en dagløn for ham/hende, er det MIKROSKOPISK, i forhold til komponentudskifterene ved de såkaldte autoriserede Audi-værksteder!
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af jorlund »

Jeg havde fundet en anden.

Sædevarme er i øvrigt dyrt at få fikset :)
Brugeravatar
Gio
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 1107
Tilmeldt: 6/02/2011 13:46
Geografisk sted: Sjælland

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Gio »

Ivan skrev:Aftal med et klubmedlem, som har samme motor og gearkasse, hvis muligt, en særdeles grundig telttur.
Romantisk :D
'04 A4 Avant 1.9 TDI S-Line

Billede


'07 SEAT Altea XL 1.9 TDI
'97 A4 1.8T Limo
'98 A4 2.4 Avant
'07 A4 2.0 TDI Avant
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: FDM brugt vongs rapport ......hvad mener i om denne A5 2

Indlæg af Ivan »

Gio skrev:
Ivan skrev:Aftal med et klubmedlem, som har samme motor og gearkasse, hvis muligt, en særdeles grundig telttur.
Romantisk :D
Ja, afprøvningen varer flere dage med alle de dimser! :mrgreen:
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Drivlinje (motor & gearkasse)"