Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Hej.

Jeg har en A3 1.6 sportsback fra 2006, der har kørt ca. 147.000 km, hvor motoren nogle dage om morgen ved koldstart springer mellem 5000 og 1200 o/m. Der kan gå op til flere dage før det sker.

Da vinteren startede så begyndte motoren at hoppe op til ca 1400 omdrejninger efter jeg startede bilen. Hvis man så det udefra så kunne det se ud som om at jeg selv gav ekstra gas efter motoren var startet.

Er der nogen som evt. kan give input til hvad årsagen måske skyldes?

Kort beskrivelse

(1. skiftet kølevandsflange uden at skifte termostat, da der ikke har været nogen problemer med temperaturen på motoren)
2. Får foretaget service + hydrive motorrens, men uden held
3. skiftet tandrem, vandpumpe og kilerem fornylig pga. der var gået 7 år sidste skift.

Detaljeret beskrivelse:

1. Skiftet kølevandsflange (der kunne ses lækket kølervæsken fra tidligere, men den lækkede ikke mere, så jeg skiftede den kun for en sikkerheds skyld)

Ca. 2-3 måneder efter ovenstående sker følgende:

2.Termostat lampen lyser en vintermorgen efter koldstart og motorens omdrejninger springer mellem ca. 5000 og 1200 o/m
- lampen holder op med at lyse efter 5 start af bilen (hvor den på intet tidspunkt gik ud selv mens omdrejningerne svingede) og jeg kører afsted på arb (ca. 7 km) uden problemer, men ved start af bilen før hjemturen fra arb springer motoren igen med næsten samme omdrejninger dog uden at termostat lampen lyser

3. Dagen efter sker det samme og jeg ser at kølervæsken er en smule under minimum og får købt og hældt kølervæske efter arbejde (dvs. den har lavet samme nr med omdrejninger og termostat lampe har lyst). Jeg får hældt en smule mere end maximum mærket, da der er afløb på, som burde tage det ekstra.

4. Da det gentager sig og service lampen viser sig 31 dage til service, så får jeg lavet service:
- almindelig service (olieskift osv) + skift af tændrør + tændrørs kabel

5. Da problemet ikke forsvinder så laver mekanikeren en motorrens af den med Hydrive, men uden held

6. Både service og hydrive har gjort at bilen kører mere smidigt, men problemet med omdrejningerne er der stadig og stadig lige så sporadisk

7. Får skiftet tandrem, vandpumpe og kilerem, fordi der var gået 7 år siden den sidst fik skiftet tandrem, hvor mekanikeren oplyser at vandpumpen har været utæt og at han mistænker kraftigt at den ikke blev skiftet ved forrige tandremskift.
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Der er mayonaise (kondens) i oliedækslet, men mekanikeren har udelukket at toppakningen er gået fordi der blandes ikke væske.


8. Senest er der skiftet en slange hvor luften går igennem til luftindtaget, som mekanikeren mente var utæt, men den nye er ligesom den gamle. Mekanikeren har sat den nye på og sat en strimmel for at holde den fast (men jeg tror ikke den er nødvendig).
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af jorlund »

Det er meget normalt at der kommer lidt mayo på oliedækslet - især om vinteren med mange korte ture.

Har din mekaniker udlæst eventuelle fejlkoder? Det virker ikke umiddelbart som det mest sandsynlige at en periodisk tomgangsfejl skulle skyldes lidt sod i motoren, så det med hydrive virker lidt som en nem løsning at sælge, hvis man ikke selv aner, hvad man skal kigge efter.

Fejlen kan eventuelt skyldes tankudluftningen. Da nogen mener at benzindampe ikke bør ledes direkte ud i det fri, går der en slange fra benzintanken op til et kulfilter i motorrummet, og videre til en ventil, der lukker benzindampene ind i motoren, så de kan blive forbrændt. Hvis kulfilteret går i stykker, kan der komme små stykker kul videre ind i systemet, som så får ventilen til at stoppe til. Det kan enten gå i stykker over tid, eller hvis man overfylden tanken (tanker videre efter første 'klik'). Hvis der er fejl på dette system, kan der være tomgangsproblemer.

Jeg har selv lige skiftet kulfilter og ventil på min, da motorlampen begyndte at lyse. Min er en TT fra 2007, der havde kørt 145.000 km, da jeg skiftede. Det kunne passe meget godt med alderen.
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Mht. mayo på oliedækslet
Ja, jeg kører korte ture (ca. 2 x 7 km hver dag).

Mht. fejlkoder:
Jeg ved ikke om mekanikeren har fejlkoder, men det vil jeg spørge ham om. Hvis han ikke har, så tænker jeg at oprette en opgave på det på Autobutler til det, medmindre du har et andet forslag?

Mht. Kulfilter + Ventil
Før det hele startede så havde jeg faktisk en dag kommet til at fylde lidt mere på efter den gav et klik, men troede ikke der kom noget i fordi den klikkede ret hurtigt igen (det er lidt længe siden, men tror måske den klikkede igen efter 3 sek).
Min mekaniker spurgte om jeg var kommet til at tanke forkert på et tidspunkt, som måske kunne være årsagen, men det har jeg ikke.

Jeg tror faktisk også at Mekanikeren nævnte kulfiler og ventil mens han tænkte højt.

Udgift?
Hvor stor en udgift kan jeg se frem til ved skift af kulfilter og ventil og hvor mange timers arbejde er det? Bør jeg spørge om fejlkoder først?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af jorlund »

Jeg gav lige under 1600 i reservedele for kulfilter, ventil, slange, klips og en ventil til krumtapsudluftningen, inklusiv forsendelse, gennem klubbens rabatordning med Audi Zentrum Flensburg. Skiftede det hele selv, tror det tog omkring en time - det er ikke verdens sværeste operation.

Alle værksteder burde starte med at udlæse fejlkoder. En del medlemmer af klubben har selv en tester (VCDS), som kan udlæse fejl.

Hvorhenne i landet er du?
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Jeg bor i København, men hvordan får jeg fat i en som har en tester (VCDS)?
Brugeravatar
Lambrecht
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 361
Tilmeldt: 23/05/2011 07:15
Geografisk sted: Søborg

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Lambrecht »

Salman skrev:Jeg bor i København, men hvordan får jeg fat i en som har en tester (VCDS)?


https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 246877&z=8
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Der er en del nåle på kortet, men hvordan kan jeg se kontaktoplysninger på vedkommende?
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Fandt ud af det.. never mind ;)
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Jeg har forsøgt at skrive til nogen fra kortet fra linket, men desværre uden held.

E evt. nogen herinde som har en tester (VCDS) og vil hjælpe med at få aflæst fejlkoder fra min A3?
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af kimenemark »

Salman skrev:E evt. nogen herinde som har en tester (VCDS) og vil hjælpe med at få aflæst fejlkoder fra min A3?
Yep, men afstanden er måske nok en "lille" hindring og jeg kommer ikke til Sjælland foreløbig, men mon ikke der er en tættere på der vil gøre det for et par flasker druer eller lign. kompensation [WINKING FACE]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Lambrecht
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 361
Tilmeldt: 23/05/2011 07:15
Geografisk sted: Søborg

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Lambrecht »

kimenemark skrev:
Salman skrev:E evt. nogen herinde som har en tester (VCDS) og vil hjælpe med at få aflæst fejlkoder fra min A3?
Yep, men afstanden er måske nok en "lille" hindring og jeg kommer ikke til Sjælland foreløbig, men mon ikke der er en tættere på der vil gøre det for et par flasker druer eller lign. kompensation [WINKING FACE]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 

Jeg udlæste fejlkoderne i går
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Hej kimenemark.

Tak for dit venlige tilbud, men som Lambrecht skriver, så har han været så flink at aflæse koderne for mig (Tak!). :)

Jeg er pt. i gang med at finde ud af hvad koderne mere præcist betyder, men har desværre ingen held med mig endnu.. :/

Der er fundet 3 Fejlkoder i forbindelse med aflæsningen, hvoraf den ene er relateret til motoren (de to andre var til lyd og en pære).

Fejlkode angående motoren:

-------------------------------------------------------------------------------
Styreenhed 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\06A-906-033-BGU.lbl
Styreenhedsnr:: 06A 906 033 EH
Komponent : SIMOS71 1.6l 2V 8709
Revision: --H02--- Serienummer: AUX7Z0F7FNL0IY
Kodning : 0000071
Forhandler : WSC 06314 000 00000
VCID: 69D2A17040274D026A-803C

1 fejl fundet:
16555 - Række 1 - brændstofmålesystem

P0171 - 006 - System for mager - Periodisk
Fryseramme:
Lambda: 25.0 %
Lambda faktor: 1.000
Volt: 0.440 V
Hastighed: 0.0 km/h

Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Har fundet nedenstående, men er det det samme som kulfilter og ventil, som der menes herunder som jorlund foreslog oprindeligt?

16555/P0171/000369 - Fuel Trim; Bank 1: System Too Lean

Possible Causes
  • Mass Air Flow Sensor (G70) defective
    Intake System Leak(s)
Possible Solutions

Check Mass Air Flow Sensor (G70)
Check Fuel Pressure Regulation
Check Fuel Pump
Check Injectors
Check Intake System for Leaks
Check Exhaust System for Leaks
Check Secondary Air System for Leaks
Check Vacuum Pipes for Leaks
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Jeg har fundet følgende også, men jeg ved ikke om jeg er på afvege..

Fejlkode p0171
"The MAF (Mass Air Flow) Sensor is dirty or faulty Note: The use of "oiled" air filters may cause the MAF to become dirty if the filter is over-oiled. There is also an issue with some vehicles where the MAF sensors leak the silicone potting material used to protect the circuitry. There could be a vacuum leak downstream of the MAF sensor Possible cracked vacuum or PCV line/connection Faulty or stuck open PCV valve Failed or faulty oxygen sensor (bank 1, sensor 1) Sticking/plugged or failed fuel injector Low fuel pressure (possible plugged/dirty fuel filter!) Exhaust leak between engine and first oxygen sensor"

Read more at: https://www.obd-codes.com/p0171
Copyright OBD-Codes.com

Det virker umiddelbart at det ret nemt kan testes om MAF Sensoren er defekt ved at pille ledningen, som går ind til den, af. Det så jeg her https://www.youtube.com/watch?v=b4U_CGkS8ag

Er der evt. nogen herinde som har kendskab til MAF Sensoren og evt. kan give en mening eller to omkring ovenstående?
Brugeravatar
morten00
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 26/01/2003 23:09
Geografisk sted: Odense

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af morten00 »

Salman skrev:Jeg har fundet følgende også, men jeg ved ikke om jeg er på afvege..
....
Er der evt. nogen herinde som har kendskab til MAF Sensoren og evt. kan give en mening eller to omkring ovenstående?
Nu er der jo nævnt flere mulige årsager til dine fejl, MAF sensoren er en af dem.

Har du checket alle vacuum slanger omkring indsugningen? Det er da et let ssted at starte, se evt her https://www.youtube.com/watch?v=NY0PZr_RWk8

Så kan du bagefter eksperimentere med at afbryde MAF sensoren.

Mvh Morten
BMW525 3,0 -07 Touring Steptronic . . NUVÆRENDE
Audi A6 2,6 Avant -95 . . . . SOLGT
Model C4, Motorkode ABC

Billede
_ _ _ _ _ _ KLIK HER FOR AT SØGE MED GOOGLE I FORUM _ _ _ _ _ _
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Jeg kan desværre nu i dag tilføje at jeg mister kølervæske. Jeg ved ikke om det er fordi jeg kørte på motorvejen med den laveste køling på AC..?

Jeg hældte kølervæske i for ca. 2 uger siden efter jeg havde kørt i den i ca. 1-2 uger efter service, hvor mekanikeren på forhånd havde oplyst at det skulle der nok efter jeg havde kørt lidt i den.

@morten00, nej, det har jeg ikke, men efter ovenstående har jeg nu lavet en aftale med min mekaniker igen for at få hans øjne på med fejlkode i hånden og de gode råd herinde fra. :)

(vender tilbage når jeg har noget nyt)
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af jorlund »

Dn bil skal aldrig nogensinde miste kølervæske, uanset din aircon-indstilling. Aircon har sit eget, lukkede kredsløb. Kølervæsken bliver 90 grader varm ved driftstemperatur.

Hvis der lugter af kølervæske i kabinen, kan det være varmeapparatet, der er utæt. Og ellers er det nok motoren, der ikke har det for godt.
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Jeg har været ude at køre i dag ved blandet kørsel (by, landevej og motorvej) uden at have tændt AC. Den mistede ikke kølervæske, men hvis det er to forskellige kredsløb så lyder det til at AC ikke kan påvirke kølevæske standen..

Der har faktisk lugtet nogle gange i bilen, men jeg troede bare det var AC anlægget der trængte til at blive renset igen. Jeg fik kørt et AC/kabinerens kort tid efter jeg fik bilen, men der mistede den ikke kølervæske. Den lugter en gang i mellem, men det er meget periodisk og kun når jeg har tændt for AC.

Jeg fik skiftet Kølevandsflangen på bilen da der var lidt rødt væske på den, som tydede på at den var utæt. Motorens temperatur har aldrig været ustabil på noget tidspunkt, hvor jeg har haft bilen (hverken før eller efter alle de rep. jeg har haft på den efterhånden).
Sharif2000
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 48
Tilmeldt: 3/04/2019 21:48
Geografisk sted: København

Re: Motor omdrejninger ved koldstart fra 5000-1200 o/m

Indlæg af Sharif2000 »

Hermed en tilbagemelding til de interesserede. :)

Der var en utæt gummiring (ca. 50 kr.) som var blevet mør og skulle erstattes.

Motoren melder heller ikke længere nogen fejl og motoren er heller ikke ujævn om morgenen.

Tak for input til alle herinde! :)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"