Dato og tid er 26/03/2019 02:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 2/03/2019 13:10 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
Ifm. generel sundhedscheck af vores 5- og 6-benede ringbærere ;) har jeg investeret i en "kina"-kompressionsmåler af dem til ca. 30€
Er selvfølgelig med på at nøjagtigheden ikke er i top, men retningsvisende burde de vel være?

Har p.t. testet Cab'en med den 5-benede NG motor hvor kompressionsforholdet er 10:1 (så vidt jeg ved).

Startede med at få motor op på driftstemperatur, men da den står (i vinterhi) uden plader kunne jeg kun varme den op i tomgang.
Pløkkerne ud og fjernede sikring #13 (benzinpumpe) og kontrollerede fra 1-5 ved at turne motoren 5-10 gange (gav ingen forskel om 5 eller 10).

Cyl.1 = 10.7
Cyl.2 = 11.0
Cyl.3 = 11.0
Cyl.4 = 11.0
Cyl.5 = 10.7

Målingerne er i kg/cm2 hvor 10.5 svarer til ca. 150psi
Kontrollerede #1 og #5, 2 gange, da jeg fik lidt lavere værdier første gang (måske ikke spændt nok?!?)

Ved alle målinger har jeg ventet 30-40 sekunder inden jeg udløste ventilen for at se om trykket kunne holdes... og det kunne det fint på alle 5.

Nu er jeg så usikker på om jeg har foretaget testen korrekt og om værdierne siger noget godt om motoren.
At de er næsten ens er vel fint, men er det godt nok og er det indenfor tolerancen?

Nogen der har erfaring på området?


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 2/03/2019 17:05 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 300
Geografisk sted: galten

Offline
Det ser perfekt ud med de tal.
Hvad mener du med at vente med at lukke ventilen op.
Det er jo kun i testeren at trykket fastholdes, i cylinderen forsvinder det igen med det samme.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 2/03/2019 17:45 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
Nåh... ok [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Nå men det er jo super så... har gået godt 200.000km
Næste test bliver A6eren med 505.000km på tælleren [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 9/03/2019 17:47 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
Fik lige testet den 6-benede BDW motor i dag.
Tror kompressionsforholdet er 10.3:1 men hvad kompressionsmålingen bør vise ved jeg ikke... heller ikke på NG motoren.

Balancen ser vist også meget fin ud på BDW'en.

Jeg lod den turne indtil den selv stoppede med nedenstående værdier.
Hvis jeg aktiverede starteren 2 gange fik jeg alle cylindre op omkring 9.25 kg/cm2... dvs. ved at lade den turne komplet 2 gange får jeg en lille smule højere og mere ens værdier, men måske det er normalt??

Cyl.1= 9.1
Cyl.2= 9.0
Cyl.3= 9.2
Cyl.4= 9.1
Cyl.5= 9.1
Cyl.6= 9.1

Havde egentlig forventet lidt højere kompression end på NG motoren!?!?

Hvad siger eksperterne... er det ok?

PS: denne motor har rundet 500.000km [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 11/03/2019 21:20 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Indlæg: 697
Geografisk sted: Middelfart

Audi club Danmark
medlem siden
26. jul 2009

Offline
Ja BDW er jo opgivet til lidt højere kompression end NG. Men det er da hvis vældig flot af en aluminiumsblok og 30 ventiler i toppen og så med en halv million km. (y)

_________________
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Peugeot 107 1,0 Cool 2011. Nu med egen VAG Fejlkodelæser / slette.
Arbejde: VW Transporter T5 Kombi Tiptronic 2,5 R5 TDI 2004. MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1223, 2015. Mercedes-Benz Antos 1840, 2018.


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 12/03/2019 00:14 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Indlæg: 2511
Geografisk sted: Tyskland

Audi club Danmark
medlem siden
21. aug 2007

Offline
Er det ikke en FSI? Så har den kun 24 ventiler.

Har du gasspjældet helt åbent imens? Ellers kan der formodentlig komme let undertryk ved nederste dødpunkt og dermed en tilsyneladende lavere kompression.

\Alex

_________________
Rimeligt Sur B5 Avant / Urimeligt sur S2 med reklamer / Almindelig S2 uden reklamer
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 12/03/2019 00:29 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
Korrekt... den har 24 ventiler og jeg testede med WOT... knap så godt så?
Ved du hvad comp. burde være?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 12/03/2019 01:04 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Indlæg: 2511
Geografisk sted: Tyskland

Audi club Danmark
medlem siden
21. aug 2007

Offline
Det er ikke usædvanligt, at ventilerne først lukker efter nederste dødpunkt, og så trykkes en del af luften ud igen, fordi omdrejningstallet er så lavt (300 eller noget i den retning). Først ved højere omdrejningstal holdes en større del af luften derinde på grund af luftens træghed.

Kan du flytte knastforstillingen, så der lukkes tidligere?

Du skal slå det op i servicelitteraturen. Muligvis skal du kun forvente 9 bar.

\Alex

_________________
Rimeligt Sur B5 Avant / Urimeligt sur S2 med reklamer / Almindelig S2 uden reklamer
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 13/03/2019 16:27 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Indlæg: 2511
Geografisk sted: Tyskland

Audi club Danmark
medlem siden
21. aug 2007

Offline
Jeg har søgt i diverse værkstedslitteratur, og 9 er ikke overvældende på BDW :( , men kører den ikke fint nok?

\Alex

_________________
Rimeligt Sur B5 Avant / Urimeligt sur S2 med reklamer / Almindelig S2 uden reklamer
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 13/03/2019 17:38 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
"Flytte knastforstiller"... øh... er det en god ide? (hvordan?)

Gør jeg mon noget forkert ved testen eller er mit udstyr bare for billigt?
Hvad burde værdien være?

Jeg varmer motor op til driftstemp. Fjerner samtlige tændrør. Fjerner sikring til benzinpumpe. Tilslutter lader til batteri. Monterer slange og trykmåler og drejer tændingsnøgle 1 gang og lader den turne færdig inden jeg noterer værdien (x6).

Mht. spørgsmålet om den ikke kører godt nok...
Jow da. Ville blot kontrollere teknisk "sundhed" på den, nu den har rundet de 500k.
Forsøger jo også at udlæse diverse afvigelser vha. VCDS hvor det er muligt (f.eks. ifm. kæderne) men har svært ved at finde hjælp til at analysere.
Kontrollerer også snart dyser etc. (kommer jeg ind på senere). Er da også stadig imponeret over med hvilken lethed den passerer 200km/h og opgivet tophastighed (målt med GPS) klarer den også fint endnu.

Overvejer faktisk at flå toppene af og få ordnet ventiler/-sæder og skifte ventilstyrspakninger (når CAB'en kommer på gaden), men kun hvis mine målinger viser problemer.

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 13/03/2019 19:19 
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Brugeravatar

Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Indlæg: 2511
Geografisk sted: Tyskland

Audi club Danmark
medlem siden
21. aug 2007

Offline
Man kan evt. flytte dem bagud inden for forstillingsområdet ved hjælp af aktuatordiagnose. Det sker der ikke noget ved. Ellers ville den også få problemer, når den selv gør det under kørslen. Det er dog tilsyneladende ikke meningen, at man skal rode med det i denne situation.

9 er slidgrænsen, 10-14 har en ny motor. Prøv først med noget bedre udstyr, inden du bliver alt for træt af det.

Hvor sidder spærreventilen i din tester? Hvis der er et stort slangevolumen inden ventilen, tæller det med i den forkerte retning. Hvis du har en gummikonus, tæller gevindboringen til tændrøret også med i den forkerte retning, selv om det ikke er meget. Måleren bør have gevind og fylde lige så meget som tændrøret, hvis du vil have en helt præcis værdi*. Derfor er det også bare vigtigst, at der ikke er for stor forskel. Der må maks. være 3 bar forskel, hvilket er relativt meget.

* Det er meget mærkeligt, at du får så høje værdier på den gamle bil :-k .

\Alex

_________________
Rimeligt Sur B5 Avant / Urimeligt sur S2 med reklamer / Almindelig S2 uden reklamer
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 13/03/2019 19:29 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
Jeg målte NG motoren med samme udstyr.
Det er en slange med gevind og den fylder ikke lige så meget som et tændrør. Gevindet er ret kort.
Forskellen mellem cylindrene på BDW motoren er jo ret lille, men det betyder så bare at den er "jævnt" slidt?


Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 13/03/2019 19:50 
Forumbruger
Forumbruger
Brugeravatar

Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Indlæg: 720
Geografisk sted: Trekantområdet

Audi club Danmark
medlem siden
01. sep 2005

Offline
Måske jeg skulle prøve en "vådtest" for at se om stempelringene/cylindervægge er slidt?
Hvor meget olie skal der i hver cylinder?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 


Top
 Profil  
 
 Titel: Re: Kompressionsmåling på motor
Indlæg: 13/03/2019 20:02 
Forumbruger
Forumbruger

Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Indlæg: 300
Geografisk sted: galten

Offline
De tal er sku da super fine tænk ikke mere over det.
Ingen grund til at smide olie ned i cylinderen og ud i kattene.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg
Du kan ikke vedhæfte filer

Søg efter:
Hop til:  
cron