Kompressionsmåling på motor

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler
Besvar
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

Ifm. generel sundhedscheck af vores 5- og 6-benede ringbærere ;) har jeg investeret i en "kina"-kompressionsmåler af dem til ca. 30€
Er selvfølgelig med på at nøjagtigheden ikke er i top, men retningsvisende burde de vel være?

Har p.t. testet Cab'en med den 5-benede NG motor hvor kompressionsforholdet er 10:1 (så vidt jeg ved).

Startede med at få motor op på driftstemperatur, men da den står (i vinterhi) uden plader kunne jeg kun varme den op i tomgang.
Pløkkerne ud og fjernede sikring #13 (benzinpumpe) og kontrollerede fra 1-5 ved at turne motoren 5-10 gange (gav ingen forskel om 5 eller 10).

Cyl.1 = 10.7
Cyl.2 = 11.0
Cyl.3 = 11.0
Cyl.4 = 11.0
Cyl.5 = 10.7

Målingerne er i kg/cm2 hvor 10.5 svarer til ca. 150psi
Kontrollerede #1 og #5, 2 gange, da jeg fik lidt lavere værdier første gang (måske ikke spændt nok?!?)

Ved alle målinger har jeg ventet 30-40 sekunder inden jeg udløste ventilen for at se om trykket kunne holdes... og det kunne det fint på alle 5.

Nu er jeg så usikker på om jeg har foretaget testen korrekt og om værdierne siger noget godt om motoren.
At de er næsten ens er vel fint, men er det godt nok og er det indenfor tolerancen?

Nogen der har erfaring på området?
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af mojo »

Det ser perfekt ud med de tal.
Hvad mener du med at vente med at lukke ventilen op.
Det er jo kun i testeren at trykket fastholdes, i cylinderen forsvinder det igen med det samme.
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

Nåh... ok [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Nå men det er jo super så... har gået godt 200.000km
Næste test bliver A6eren med 505.000km på tælleren [SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

Fik lige testet den 6-benede BDW motor i dag.
Tror kompressionsforholdet er 10.3:1 men hvad kompressionsmålingen bør vise ved jeg ikke... heller ikke på NG motoren.

Balancen ser vist også meget fin ud på BDW'en.

Jeg lod den turne indtil den selv stoppede med nedenstående værdier.
Hvis jeg aktiverede starteren 2 gange fik jeg alle cylindre op omkring 9.25 kg/cm2... dvs. ved at lade den turne komplet 2 gange får jeg en lille smule højere og mere ens værdier, men måske det er normalt??

Cyl.1= 9.1
Cyl.2= 9.0
Cyl.3= 9.2
Cyl.4= 9.1
Cyl.5= 9.1
Cyl.6= 9.1

Havde egentlig forventet lidt højere kompression end på NG motoren!?!?

Hvad siger eksperterne... er det ok?

PS: denne motor har rundet 500.000km [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]


Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af Poe »

Ja BDW er jo opgivet til lidt højere kompression end NG. Men det er da hvis vældig flot af en aluminiumsblok og 30 ventiler i toppen og så med en halv million km. (y)
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af Høy »

Er det ikke en FSI? Så har den kun 24 ventiler.

Har du gasspjældet helt åbent imens? Ellers kan der formodentlig komme let undertryk ved nederste dødpunkt og dermed en tilsyneladende lavere kompression.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

Korrekt... den har 24 ventiler og jeg testede med WOT... knap så godt så?
Ved du hvad comp. burde være?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af Høy »

Det er ikke usædvanligt, at ventilerne først lukker efter nederste dødpunkt, og så trykkes en del af luften ud igen, fordi omdrejningstallet er så lavt (300 eller noget i den retning). Først ved højere omdrejningstal holdes en større del af luften derinde på grund af luftens træghed.

Kan du flytte knastforstillingen, så der lukkes tidligere?

Du skal slå det op i servicelitteraturen. Muligvis skal du kun forvente 9 bar.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af Høy »

Jeg har søgt i diverse værkstedslitteratur, og 9 er ikke overvældende på BDW :( , men kører den ikke fint nok?

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

"Flytte knastforstiller"... øh... er det en god ide? (hvordan?)

Gør jeg mon noget forkert ved testen eller er mit udstyr bare for billigt?
Hvad burde værdien være?

Jeg varmer motor op til driftstemp. Fjerner samtlige tændrør. Fjerner sikring til benzinpumpe. Tilslutter lader til batteri. Monterer slange og trykmåler og drejer tændingsnøgle 1 gang og lader den turne færdig inden jeg noterer værdien (x6).

Mht. spørgsmålet om den ikke kører godt nok...
Jow da. Ville blot kontrollere teknisk "sundhed" på den, nu den har rundet de 500k.
Forsøger jo også at udlæse diverse afvigelser vha. VCDS hvor det er muligt (f.eks. ifm. kæderne) men har svært ved at finde hjælp til at analysere.
Kontrollerer også snart dyser etc. (kommer jeg ind på senere). Er da også stadig imponeret over med hvilken lethed den passerer 200km/h og opgivet tophastighed (målt med GPS) klarer den også fint endnu.

Overvejer faktisk at flå toppene af og få ordnet ventiler/-sæder og skifte ventilstyrspakninger (når CAB'en kommer på gaden), men kun hvis mine målinger viser problemer.

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af Høy »

Man kan evt. flytte dem bagud inden for forstillingsområdet ved hjælp af aktuatordiagnose. Det sker der ikke noget ved. Ellers ville den også få problemer, når den selv gør det under kørslen. Det er dog tilsyneladende ikke meningen, at man skal rode med det i denne situation.

9 er slidgrænsen, 10-14 har en ny motor. Prøv først med noget bedre udstyr, inden du bliver alt for træt af det.

Hvor sidder spærreventilen i din tester? Hvis der er et stort slangevolumen inden ventilen, tæller det med i den forkerte retning. Hvis du har en gummikonus, tæller gevindboringen til tændrøret også med i den forkerte retning, selv om det ikke er meget. Måleren bør have gevind og fylde lige så meget som tændrøret, hvis du vil have en helt præcis værdi*. Derfor er det også bare vigtigst, at der ikke er for stor forskel. Der må maks. være 3 bar forskel, hvilket er relativt meget.

* Det er meget mærkeligt, at du får så høje værdier på den gamle bil :-k .

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

Jeg målte NG motoren med samme udstyr.
Det er en slange med gevind og den fylder ikke lige så meget som et tændrør. Gevindet er ret kort.
Forskellen mellem cylindrene på BDW motoren er jo ret lille, men det betyder så bare at den er "jævnt" slidt?


Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
kimenemark
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 914
Tilmeldt: 30/06/2005 15:01
Geografisk sted: Trekantområdet

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af kimenemark »

Måske jeg skulle prøve en "vådtest" for at se om stempelringene/cylindervægge er slidt?
Hvor meget olie skal der i hver cylinder?

Sendt fra min Note8 med Tapatalk

Audi A6 2.4 V6 '04 (BDW) 4F C6
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) B4 8G
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=799
http://www.audiclub.dk/?id=107&bil=1010
Salg af Audi dele: http://www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid-5466812/
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) nu også med 2-polet stik og blink :) 
Audi S6 5.2 V10 '06 (BXA) 4F C6 quattro Avant
Audi A3 1.4TSI '08 (CAXC) 8P
Audi Cabriolet 2.3E R5 '91 (NG) 8G
VCDS HEX+CAN fra NEtech (siden 2005) også 2-polet stik og blinkadapter
Brugeravatar
mojo
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 348
Tilmeldt: 5/07/2010 23:16
Geografisk sted: galten

Re: Kompressionsmåling på motor

Indlæg af mojo »

De tal er sku da super fine tænk ikke mere over det.
Ingen grund til at smide olie ned i cylinderen og ud i kattene.
Besvar

Tilbage til "Drivlinie"