SorenR skrev:Ivan skrev:Motorblok - diffust for mig. Er det topstykket, cylinder eller hvor?
Er der gjort "ændringer" på motorstyring?
Sådan en motorblok er meget lidt diffus. Det er den største enkeltkomponent i motoren...
Typisk flækker en motorblok hvis man har voldtunet den og der ryger en plejlstang ud gennem siden...
Nogen gange flækker de bare helt af sig selv.
Min svoger havde en Golf G60 (PG motor med G-lader) som ikke kunne køre i bjerge. Over en vis højde så pissede vandet ud af blokken. Den havde ikke noget problem med at cruise med 200 km/t til og fra bjerget i Italien.
Ja ja Søren - for de invidede og indforståede er det jo relativt nemme begreber.
I 70'erne, hvor jeg skrev en del sammen med en politimester, fordi vi ikke var helt enige om, hvor hurtig en knallert måtte kunne køre, skruede vi på topstykke, cylinder og krumtaphus.
Så motorblok er det, jeg kalder cylinder...
Nå ja, stemplet blev og lidt mindre. Boret, hakket, planet og gearet og større karburator.