Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
Nicolaj Arp
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13/03/2014 20:24

Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Nicolaj Arp »

Lidt om bilen

Audi a6 3.2 fsi
Årg 2004 - 05 model
Km 340000


Hej! Håber virkelig i kan hjælpe mig ! Bosch - og flere værksteder har opgivet..

Har en a6, der for et år siden fik skiftet kædestrammer i højre side, gruppe 1 ( cyl 1-2-3). Da den blev samlet efter rep, blinkede motorlamoen og motoren rystede, jeg skilte alt ad igen, for at tjekke at kæden, og timingen var rigtig, satte mit timing kit på, en på hvert topstykke, og pinden i
Motoren, timingen var perfekt !.. da jeg så samlede bilen lyste lampen ikke mere?.. nå - 5000 km senere.. bilen udsætter, især ved omkring 80 kmt. Skiftede alle tændrør og spoler, samme problem ! Fik mig erhvervet en tester, som gav fejlen “misfire cylinder 3” ..

Alle værksteder mener det skyldes sod, da timingen nu stod korrekt, så den har været totalt adskilt og renset, fejlen er der endnu!

Ydermere er knastforstillings ventilerne skiftet, og alle ledninger gået igennem, stadig “misfire cylinder 3”

Havde live data på bilen i dag, og faktisk udsætter både cylinder 1-2-3, især 3 ! Men kun ved ca 1500 Rpm ? Og bemærk ! Det er samme side som jeg har skiftet kædestrammer, men timingen står fint ?

For hver hang jeg slår bilen fra tænding , er der ingen fejl eller mororlampe før bilen når 1500 rpm

Håber virkelig i kan hjælpe ! Ellers er det ny
Motor :(

Mange hilsner - nicolaj Arp
Vedhæftede filer
F19135A9-0D96-4330-8551-75E5546B3B63.jpeg
58831260-E9F9-44AF-8547-2D8F7F1329D8.png
4D69E887-2D57-4C87-8BB0-FCF65EEE8AAE.png
41832E62-7472-469A-9441-53D6F9C9F1E5.png
Nicolaj Arp
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13/03/2014 20:24

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Nicolaj Arp »

https://youtu.be/12t_PgpbdjY

Sådan her gjorde den her til aften
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af SorenR »

http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_325.pdf (for stor til at tilføje her.)

Side 30 og frem beskriver din motor.
Side 46 vises diverse følere.
Side 50 og 51 diverse specialværktøj.

Svaret står måske der et sted... (92 sider totalt)

Denne ku' os' være relevant.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Høy »

Er du opmærksom på, at de der hvirvelflapper har hvilepositionen op ad metalpladerne, som sidder i indsugningsrøret lige over ventilerne? Hvis indsugningen kommer til at sidde med flapperne på den forkerte side af metalpladerne, kan flapperne ikke aktiveres, og indsugningsrøret har altid den lille åbning. Dette kan nemt ske, fordi hvilepositionen er fjederaktiveret, og fordi flapperne læner sig imod den side af pladerne, som vender imod den store åbning ... se side 41 i Sørens selvstudieprogram.

Tænk på, at motorstyringen kun registrerer, at der ikke kommer en fuldstændig kraftimpuls. Den har ingen mulighed for at vide, om tændspolen rent faktisk danner højspænding og gnist, men kan bare mærke, at det tager længere tid for motoren at dreje fra cylinder 3 til den næste cylinder, end det gjorde at dreje fra den foregående til cylinder 3. Forbrændingsudsættere kan derfor også betyde, at luft/brændstofblandingen ikke er, som computeren forventer, og at blandingen derfor ikke kan brænde eller ikke kan brænde særligt godt.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Nicolaj Arp
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13/03/2014 20:24

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Nicolaj Arp »

Høy skrev:Er du opmærksom på, at de der hvirvelflapper har hvilepositionen op ad metalpladerne, som sidder i indsugningsrøret lige over ventilerne? Hvis indsugningen kommer til at sidde med flapperne på den forkerte side af metalpladerne, kan flapperne ikke aktiveres, og indsugningsrøret har altid den lille åbning. Dette kan nemt ske, fordi hvilepositionen er fjederaktiveret, og fordi flapperne læner sig imod den side af pladerne, som vender imod den store åbning ... se side 41 i Sørens selvstudieprogram.

Tænk på, at motorstyringen kun registrerer, at der ikke kommer en fuldstændig kraftimpuls. Den har ingen mulighed for at vide, om tændspolen rent faktisk danner højspænding og gnist, men kan bare mærke, at det tager længere tid for motoren at dreje fra cylinder 3 til den næste cylinder, end det gjorde at dreje fra den foregående til cylinder 3. Forbrændingsudsættere kan derfor også betyde, at luft/brændstofblandingen ikke er, som computeren forventer, og at blandingen derfor ikke kan brænde eller ikke kan brænde særligt godt.

\Alex



Hej Alex, ja er skam opmærksom på flapperne, de sidder som de skal, har fulgt en guide nøje, har også læst på de guides sendt overståede^ og tal for dem.. men det hele er som jeg ser i fineste orden, problemet kommer først ved 1500 rmp og opefter..

Bestiller mandag 3 nye dyser, selv om at jeg ikke tror problemet er der.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Høy »

Er det realistisk, at de tre i samme side er defekte samtidig, uden at de andre har nogen problemer?

Så skulle du måske i stedet tjekke knastfølgeren i højtrykspumpen? Der er 3 tapper på knastprofilen til pumpen, så én tap skal danne tryk nok til 2 indsprøjtningsimpulser (3 deler med 6 osv.) :-k Hvis det tager for lang tid at opbygge tryk nok, får de 3 første cylindre på hver søle aldrig helt nok (ren spekulation, jeg har aldrig selv haft det skilt ad på en FSI).

Hvis du har tålmodighed til det, kan du formodentlig også bytte om på dyse 3 og en af de andre og se, om fejlen vandrer med. Jeg ved, at det er et stort arbejde, og hvis dyserne ikke er dyre ( O:) ), kan det nok ikke betale sig, da der altid skal pakkes om osv.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Nicolaj Arp
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13/03/2014 20:24

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Nicolaj Arp »

Høy skrev:Er det realistisk, at de tre i samme side er defekte samtidig, uden at de andre har nogen problemer?

Så skulle du måske i stedet tjekke knastfølgeren i højtrykspumpen? Der er 3 tapper på knastprofilen til pumpen, så én tap skal danne tryk nok til 2 indsprøjtningsimpulser (3 deler med 6 osv.) :-k Hvis det tager for lang tid at opbygge tryk nok, får de 3 første cylindre på hver søle aldrig helt nok (ren spekulation, jeg har aldrig selv haft det skilt ad på en FSI).

Hvis du har tålmodighed til det, kan du formodentlig også bytte om på dyse 3 og en af de andre og se, om fejlen vandrer med. Jeg ved, at det er et stort arbejde, og hvis dyserne ikke er dyre ( O:) ), kan det nok ikke betale sig, da der altid skal pakkes om osv.

\Alex


Mange tak for dit input ! Højtrykspumpen bliver mit næste projekt :)
Nicolaj Arp
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 19
Tilmeldt: 13/03/2014 20:24

Re: Audi A6 3.2 kæmpe problem !!

Indlæg af Nicolaj Arp »

Har fundet fejlen, koblede lambda 1 gruppe 1 fra, og alle fejltændinger forsvandt!

Virkelig mærkeligt der ikke var lambda fejl
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"