Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag)

Her kan skrives om alt der vedrører Audi og ikke passer i andre kategorier.
Besvar
Knightrider
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11/02/2019 11:59

Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag)

Indlæg af Knightrider »

Hej med Jer
Jeg er en kommende ejer af en Audi A5 cabriolet fra 2010.
I vintermånederne (oktober-april) er det tanken, at bilen skal være parkeret i en garage (tørt men ej frostfrit). Desværre er der ikke tilgang til strøm i garagen.
For at skåne batteriet i bilen og sikre at jeg kan starte den igen når det bliver forår, var det min tanke at tage bilens batteri ud og lade det hjemme.
For at sikre at bilen ikke taber al information og behøver at blive geninitialiseret, var min tanke at vedligeholdelse-lade bilen via et andet batteri (nu der ikke er tilgang til strøm i garagen). Da bilen ikke har indbygget GPS (hvor trackeren kan trække en del strøm) og i øvrigt vil stå fast parkeret, tænker jeg at den ikke vil trække meget strøm.
Mit spørgsmål til Jer er om der findes et batteri man kan koble til bilen for at holde en vedligeholdelsesstrøm under vinterperioden, eller eventuelt om man ikke skal være nervøs for at bilen taber al information når bilens batteri tages ud (sidstnævnte løser jo problemet :D ). Andre gode forslag er naturligvis også velkomne.
På forhånd tak
Mvh
Michael
FinnP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27/09/2017 19:17
Geografisk sted: Aabybro

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af FinnP »

Der tænker jeg hvad med en solcelle lader, den skal jo ikke have strøm for at virke kan købes i bilist butikker eller biltema.
Har selv en der hjemme den lader med knap 1 amp. Det er ikke meget men de kan også i større modeller.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Høy »

Du kan ikke lade et batteri op med et andet batteri, medmindre du skaffer et med højere spænding. Du kan kun forsinke afladningen af det samlede system.

Hvis du prøver at måle på systemet med motoren i gang, vil du se, at ladespændingen er noget højere. Jeg er ikke sikker på, om der er en tærskel, men ladespændingen er typisk 14,noget med et bilbatteri. Hvis du sætter de to batterier sammen, får du bare et større batteri, men der transporteres ikke ladning fra det ene batteri til det andet. VIGTIGT!!! Du må aldrig sætte dem i serie, for så har du pludselig 24V. De skal altid sidde parallelt, som hvis du giver starthjælp.

Solcelleladere er en udmærket idé, men om vinteren kan de næppe udligne forbruget, medmindre de er meget store, og samtidig blæser lortet nemt ned fra taget, hvis du ikke bolter dem fast (ved lejegarager er den slags sikkert ikke tilladt). Den der model med 1A skal være udsat for direkte sollys i en relativt stejl vinkel for at levere 1A. I realiteten kan man på en solskinsdag om sommeren i bedste fald formodentlig forvente det halve. Om vinteren er en lunken prut mere bevendt. Jeg så en sjov test af en USB powerbank på Youtube. Det ville tage 12 dage med skyfri himmel at lade den op med det indbyggede panel, mens det kunne gøres i stikkontakten på få timer.

Du kan købe et batteri, som i det mindste ikke bliver ødelagt af at blive dybdeafladet. Alternativt kan du lave et kabelnet, så du kan tilslutte to batterier ad gangen (2 sæt plusklemmer og 2 sæt stelklemmer). Du tager dem så med hjem på skift og lader dem op. Der findes også meget store batterier med mange plader, som kan levere en lav strøm i meget lang tid (til campingvogne osv.), men det er ikke ubetinget en sjov opgave at slæbe sådan et hjem, når det endelig skal lades op. Du må fastslå, hvad bilen forbruger i hviletilstand og så beregne, hvor længe du kan belaste batteriet, typisk i 10 dage eller deromkring. Der findes tabeller med omtrentlige spændingsangivelser, som kan bruges til at aflede batteriets ladetilstand, og hvis du lader batteriet stå med lav spænding (under 12 V), bliver det lige så stille ødelagt (hvis det er et almindeligt batteri). Dybdeafladningsbatterier kan som nævnt bedre holde til det, men de skal også lades op på et tidspunkt.

Min bil står også i lang tid ad gangen, så hver anden måned tørner jeg motoren med starteren 3 gange à 5 sekunder med halvandet minuts pause imellem for at fordele lidt olie. Stempeldyser osv. arbejder slet ikke ved starteromdrejningstallet, men der er i det mindste ingen ventilklapren, når jeg endelig starter den, så lidt hjælper det da. Forinden har jeg taget sikringen til benzinpumpen ud, så den ikke kan starte. Jeg har heldigvis en stikkontakt til et ladeapparat.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Knightrider
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11/02/2019 11:59

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Knightrider »

Hej FinnP
Tak for tippet :-).

Jeg skal i så fald have trukket et kabel ud gennem garagen til den del hvor "solfangeren" sidder. Vil et solcellebatteri blive tilsträkkeligt opladet under vinteren, til at kunne levere ström i önsket omfang?
Knightrider
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11/02/2019 11:59

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Knightrider »

Hej Alex

Tak for godt og fyldigt svar.

Min idé er ikke at det "eksterne" batteri skal lade det andet op. Som du nävner skal det "eksterne" batteri mere anses som en powerbank, som anvendes i hviletilstand over vinteren, medens bilens originalbatteri er taget ud.

Jeg må se om jeg kan finde noget data over hvor meget bilen träkker af ström i hviletilstand. Men det lyder ikke som nogen ubetinget fest, hvis jeg skal rejse i pendulfart til garagen hvor bilen er tiltänkt at stå hver 10. dag., hvis et eksternt batteri aflades så hurtigt - men som du siger findes der også her mange varianer af batterier, så jeg må kigge mig lidt omkring :)
FinnP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27/09/2017 19:17
Geografisk sted: Aabybro

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af FinnP »

Omkring hvor meget afladning i amp se sette link


viewtopic.php?f=17&t=38647&p=246260&hilit=Afladning#p246260

Eller tryk afladning under søg i top af siden.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Ivan »

Min veteranbil slukker efterhånden funktioner, når spændingen falder. Mit ellers af Audi Kolding dødsdømte batteri, nægter at kradse af, holder strøm i hvert fald tre til fire uger i denne kolde tid!

Så er problemet så stort...

Jeg ville købe et par jumpstartbatterier og veksle mellem dem. Vejer vel ikke mere end et par håndfulde øldåser med indhold. :)
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Poe »

Min Audi med mange korte turer. Og VW T5 med megen brug af oliefyr kører med stor succes med https://www.harald-nyborg.dk/p6779/fritidsbatteri-90ah AGM som beregnet til mange cyklusser og har en højere opladnings rate, så det kunne tilkobles som vinterbatteri og sikkert klare lang tid inde spænding bliver for lav.
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Knightrider
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 4
Tilmeldt: 11/02/2019 11:59

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Knightrider »

Tak for gode svar og links.

Jeg har i mellemtiden været i dialog med et par batteri-shops på nettet. Her har jeg fået følgende bud:

https://www.batteribyen.dk/multipower-1 ... oejer-3813, som burde holde strøm til lidt over en måned.

Alternativ findes der et dobbelt så stort batteri som opnår 60 dage før det skal lades: https://www.batteribyen.dk/multipower-1 ... tteri-2919

Jeg tænker at man så bør have to styks batterier af en af ovenstående varianter at skifte imellem, efterhånden som de aflades.

Er der nogen der har erfaringer med disse batterier eller setup? Burde det fungere?
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: Vedligeholdelsesladning af bil via batteri (uden eludtag

Indlæg af Poe »

Det er samme batteritype som jeg linker til "Bly med syre absorberet i glasmåtte" , dine er bare til dobbelt pris og med lige så høj vægt, men med færre anvendelse muligheder pga. de små poler. kan du ikke bare veksle et par uger med bilens eget batteri og så meget længere tid med et AGM som jo ikke sulfaterer.
….
AGM er fuldt opladet ved 12,9 Volt hvilespænding, og lades fuldt op med 14,7 volt.
Alm. blybatteri med fri syrer er fuldt opladet ved 12,7 Volt hvilespænding, og lades fuldt op med 14,4 volt.

WP_20190213_13_48_59_Pro.jpg
WP_20190213_13_48_59_Pro.jpg (66.18 KiB) Vist 10642 gange
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Besvar

Tilbage til "Alt om Audi"