Rattet sider skævt. ?

Indlæg om styretøj
Besvar
DKMIK
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28/09/2018 09:23

Rattet sider skævt. ?

Indlæg af DKMIK »

Hej

Jeg er den lykkelige ejer af en 2014 A6 G4 3.0 TDI. Avant multitronic.

Mit problem er at rattet ikke sidder lige, den køre til højre hvis jeg sætter rattet lige ud
mens man køre, da der stadigvæk er garanti på har jeg været på værksted hvor de
lavede en 4 hjuls udmålning, det var nemt at se på computerskærmen at den skulle spores,
mekanikeren prøvekørte og siger nu er den der, jeg køre der fra og synes det har hjulpet, men så snart
jeg kommer på motortrafikvej er farten så høj at den køre mod højre hvis jeg sætter rattet lige.
Jeg kontakter forhandler igen, og de siger at værksted godt vil prøve igen, de sætter styrtøjsudmåling på
igen og nu skulle den spores igen? Fint han spore den, køre en tur og siger så at den stadigt skæv, så nu forslog
han at spore den med rattet siddende lidt skævt til den modsatte side, for at se om den så kørte lige ud når rattet sider
lige, det er blevet bedre men ikke helt perfekt, jeg er selv storvogns mekaniker, så jeg ved det er en nødløsning.
Den er ikke købt hos en Audi forhandler, og de sendte den i byen for at blive lavet, det var heller ikke et Audi værksted.
Jeg har vedhæftet udskrift af første styretøjs udmåling.

V.h
Michael
Vedhæftede filer
styretøjs udmåling.pdf
(530.27 KiB) Downloadet 784 gange
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af Ivan »

Først troede jeg, det var en Audi-forhandler med de problemer!

Nå, men det skal du ikke bøvle med. Forhandler skal bare fixe din bil - længere er den ikke!

Når du er i gang, så få udlæst info med f eks. VCDS. Der er nok et behjælpeligt medlem i nærheden af dig som kan hjælpe dig.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af SorenR »

Der burde være en specialskrue (VAG specialværktøj) der skal skrues i tandstangen så den bliver låst i center position. Når tandstangen er låst kan man så montere rattet korrekt og spore undervognen.

Ikke mange, heller ikke VAG mekanikere kender til denne finte, selvom den er beskrevet i ELSAWin.

http://audiclub.dk/forum/viewtopic.php?f=325&t=37035&p=239009&hilit=tandstang#p239009
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
DKMIK
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28/09/2018 09:23

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af DKMIK »

Tak for svarene, så må de på den igen.
Hvad ville det hjælpe at få udlæst info med en VCDS?
FinnP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27/09/2017 19:17
Geografisk sted: Aabybro

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af FinnP »

Ja tilbage til værkstedet

På udskrift kan du også se at der er rødt tal under justerede værdier, det må der helst ikke være, så der kan du have fejlen.
En for stor negativ camber i venstre side har du, den er -1´23" og h side er -0,55"
Der må max være 0,30" i forskel fra h til v.side, det er den også inden for , men den er over max værdi som er -0,55"
Der skal 60" til 1´( 60 minutter er 1 grad)
Så det kan være at bilen har været i et hul og slået styrtøj skævt.
Det kan event. være støddæmper elller spildel (hjullejehus) eller andet. Der er slået ud af kurs.
Og en forkert camber kan man ikke sporre sig ud af, det er kun toe man just (spidsning/spredning af hjulstilling)
Det er meget få bilmærker man kan just camber på. Så det er, byt til nyt.

Og ja få event. en vcds tester på og få lavet en 00 test, ikke fordi du har problemer med styrtøj, men der får du alle koder ud, der kunne være i div. styrrebokse men ro på der kan godt være mange fejl i denne test som ikke betyder noget og som bare kan slettes.
DKMIK
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28/09/2018 09:23

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af DKMIK »

ok tak.
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af SorenR »

FinnP skrev:Ja tilbage til værkstedet

På udskrift kan du også se at der er rødt tal under justerede værdier, det må der helst ikke være, så der kan du have fejlen.
En for stor negativ camber i venstre side har du, den er -1´23" og h side er -0,55"
Der må max være 0,30" i forskel fra h til v.side, det er den også inden for , men den er over max værdi som er -0,55"
Der skal 60" til 1´( 60 minutter er 1 grad)
Så det kan være at bilen har været i et hul og slået styrtøj skævt.
Det kan event. være støddæmper elller spildel (hjullejehus) eller andet. Der er slået ud af kurs.
Og en forkert camber kan man ikke sporre sig ud af, det er kun toe man just (spidsning/spredning af hjulstilling)
Det er meget få bilmærker man kan just camber på. Så det er, byt til nyt.

Og ja få event. en vcds tester på og få lavet en 00 test, ikke fordi du har problemer med styrtøj, men der får du alle koder ud, der kunne være i div. styrrebokse men ro på der kan godt være mange fejl i denne test som ikke betyder noget og som bare kan slettes.


Camber og Castor kan "rettes til" ved at flytte på forbroen. Igen her findes der VAG værktøj til at gøre det med, de fleste mekanikere bruger dog typisk to gammeldags dækjern i de dertilindrettede huller i forbroen.
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
FinnP
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 47
Tilmeldt: 27/09/2017 19:17
Geografisk sted: Aabybro

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af FinnP »

Ok det var jeg ikke klar over at Canber kunne stilles der,
Så stiller man jo begge sider på samme tid.
Og så bør ratvinkelsenser også nulstilles efter camber just.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af Høy »

Det er rigtigt nok, at man stiller camber i begge sider ved at flytte forbroen, men det vil i sagens natur være hver sin vej, så man kan sige, at man kun skal flytte den halvt så meget som forskellen på højre og venstre, hvis man vil have bilen til at være symmetrisk.

\Alex.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af SorenR »

SorenR skrev:Camber og Castor kan "rettes til" ved at flytte på forbroen. Igen her findes der VAG værktøj til at gøre det med, de fleste mekanikere bruger dog typisk to gammeldags dækjern i de dertilindrettede huller i forbroen.

Alternativt kan man få justerbare bærearme.

Disse er til A8 D2
Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
DKMIK
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28/09/2018 09:23

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af DKMIK »

Hej Alle

Bare en lille update, den har nu været på aut. Audi værksted og det fandt ud af at bagaksel ikke var sporet korrekt,
så kan man jo justere nok så meget foran, men nok om det nu er den fin. :D
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af Ivan »

Jeg har indsigt nok til at vurdere, om det er den rigtige løsning. Men god stil at melde tilbage. (y)

Fil du udlæst via VCDS og fejlfrit resultat?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af SorenR »

Sådan ser det ud når bagakslen er "skæv".

“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
DKMIK
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28/09/2018 09:23

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af DKMIK »

Ivan skrev:Jeg har indsigt nok til at vurdere, om det er den rigtige løsning. Men god stil at melde tilbage. (y)

Fil du udlæst via VCDS og fejlfrit resultat?



Nej, ved ikke lige hvad jeg skulle bruge det til, og det var sælger der betalte for værkstedsbesøget.
Det eneste jeg ved er at det er et møg gammelt GPS kort der sidder i, og med de priser Audi føre
er det nok kun firmabiler der bruger deres opdatering.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Rattet sider skævt. ?

Indlæg af Ivan »

DKMIK skrev:
Ivan skrev:Jeg har indsigt nok til at vurdere, om det er den rigtige løsning. Men god stil at melde tilbage. (y)

Fil du udlæst via VCDS og fejlfrit resultat?



Nej, ved ikke lige hvad jeg skulle bruge det til, og det var sælger der betalte for værkstedsbesøget.
Det eneste jeg ved er at det er et møg gammelt GPS kort der sidder i, og med de priser Audi føre
er det nok kun firmabiler der bruger deres opdatering.


Jeg skulle have skrevet "Jeg har IKKE nok indsigt"... :)

Med udlæsning får du en slags "helbredstilstand", så du nogenlunde ved, hvor rent "melet" i posen er!

Mht. kortopdatering og MMI, har pengene været TOTALT spild i de to tilfælde, jeg har brugt adskillige tusinde. :roll:
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Besvar

Tilbage til "Styretøj"