2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejninger

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Besvar
ppp
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/09/2018 16:29

2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejninger

Indlæg af ppp »

Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?
ppp
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/09/2018 16:29

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af ppp »

Jeg har kørt 16000 km i perioden.
Nyt indlæg pga af jeg ved redigering bliver bedt om at indtaste 2 afstemningsmuligheder - hvordan gør man det? :oops:
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Ivan »

ppp skrev:Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?


Min gør det kun i den kølige tid af året og ikke varm motor. +- 50 omdrejninger. Var værre tidligere, men efter en motoropdatering blev "issuet" mindre udtalt. Fornemmelse af en lidt hårdere motorlyd. Har dog siden fået oliefyr.

Det kunne evt. være swirlflaps, noget plasticskrammel som en del ejere skulle have skiftet efter slitage.

Tænker din er med tiptronic - ikke multitronic...
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Ivan »

ppp skrev:Jeg har kørt 16000 km i perioden.
Nyt indlæg pga af jeg ved redigering bliver bedt om at indtaste 2 afstemningsmuligheder - hvordan gør man det? :oops:


Som et globalt softwareselskabs marketing skriver: Ikke en fejl, men en uønsket egenskab...
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
ppp
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/09/2018 16:29

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af ppp »

Ivan skrev:
ppp skrev:Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?


Min gør det kun i den kølige tid af året og ikke varm motor. +- 50 omdrejninger. Var værre tidligere, men efter en motoropdatering blev "issuet" mindre udtalt. Fornemmelse af en lidt hårdere motorlyd. Har dog siden fået oliefyr.

Det kunne evt. være swirlflaps, noget plasticskrammel som en del ejere skulle have skiftet efter slitage.

Tænker din er med tiptronic - ikke multitronic...
OK. En mulighed. Har nu set flere videoer på Youtube med whirl flaps. Sikken noget plastik bras!
Jeg er nok ikke for god til at blæse den ren, men den kører 2x115 km dagligt, hvor over halvdelen på motorvej så den bliver da luftet lidt...

Mht tip vs multi så er den ultra smooth i gearskift - faktisk føles det som en ren gliden på koblingen nogen gange. Er det ikke kun 4 hjuls og varianterne og dem med mange HK, som har tiptronic?
Min er med forhjulstræk og 204 HK. Så det må være multitronic gætter jeg på, men jeg er ikke 100% inde i alle varianter og selv forhandlerne bruger dem begge i flæng.
I VCDS loggen står:
Address 02: Auto Trans (J217)
Labels: 0AW-927-156.clb
Part No SW: 4G1 927 155 Q HW: 0AW 927 156 K
Component: 0AW_30TDI_RdW H06 004
Revision: --H06---
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af jorlund »

Hvis omdrejningstallet er konstant ved blød acceleration og farten stiger, er det multitronic :) Hvis du træder lidt hårdere, vil den stadig have nogle faste trin, den skifter imellem.
ppp
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/09/2018 16:29

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af ppp »

jorlund skrev:Hvis omdrejningstallet er konstant ved blød acceleration og farten stiger, er det multitronic :) Hvis du træder lidt hårdere, vil den stadig have nogle faste trin, den skifter imellem.
Ja de omdrejninger er konstante og noget jeg lige skulle vænne mig til, men lækkert er det! :)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Høy »

Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Ivan »

ppp skrev:
Ivan skrev:
ppp skrev:Det drejer sig om den i ca 5-10 sekunder går på 1600 omdrejninger ved en hastighed omkring 50 km/t, hvor den falder på plads igen...
Jeg har oplevet fænomenet ca 6 gange i de 4 måneder jeg har haft bilen. Den har nu 196000 km på bagen. Den fik foretaget gearolie rensning da jeg fik den.
Der er ingen fejl fundet i VCDS log.
AC er slået til.
Nogle bud på om, hvad det kan være og er der andre ting jeg kan kigge efter?


Min gør det kun i den kølige tid af året og ikke varm motor. +- 50 omdrejninger. Var værre tidligere, men efter en motoropdatering blev "issuet" mindre udtalt. Fornemmelse af en lidt hårdere motorlyd. Har dog siden fået oliefyr.

Det kunne evt. være swirlflaps, noget plasticskrammel som en del ejere skulle have skiftet efter slitage.

Tænker din er med tiptronic - ikke multitronic...
OK. En mulighed. Har nu set flere videoer på Youtube med whirl flaps. Sikken noget plastik bras!
Jeg er nok ikke for god til at blæse den ren, men den kører 2x115 km dagligt, hvor over halvdelen på motorvej så den bliver da luftet lidt...

Mht tip vs multi så er den ultra smooth i gearskift - faktisk føles det som en ren gliden på koblingen nogen gange. Er det ikke kun 4 hjuls og varianterne og dem med mange HK, som har tiptronic?
Min er med forhjulstræk og 204 HK. Så det må være multitronic gætter jeg på, men jeg er ikke 100% inde i alle varianter og selv forhandlerne bruger dem begge i flæng.
I VCDS loggen står:
Address 02: Auto Trans (J217)
Labels: 0AW-927-156.clb
Part No SW: 4G1 927 155 Q HW: 0AW 927 156 K
Component: 0AW_30TDI_RdW H06 004
Revision: --H06---


Ok - 3 liter TDI med forhjulstræk - havde jeg bestemt ikke forventet!

204 HK er da også en del. Hvis du klamper speeder på asfalt, spinner forhjul så?
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Bjørn T »

jorlund skrev:Hvis omdrejningstallet er konstant ved blød acceleration og farten stiger, er det multitronic :) Hvis du træder lidt hårdere, vil den stadig have nogle faste trin, den skifter imellem.

Nogen der ved hvordan Multitronic (milliongearet) lægger de mærkbare skift ind? :-k
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Høy »

Det kan den kun gøre ved at stille de to koniske kædeskiver i "faste" stillinger i stedet for at flytte dem dynamisk.

Jeg formoder, at den sammenligner omdrejningstal på de to skiver, men det kan også tænkes, at den bare har bestemte stillinger på den hydrauliske halvdel af skiverne.

En bestemt stilling på den ene skive passer altid kun til en bestemt stilling på den anden, ellers kan kæden ikke sidde i klemme. Det er kun friktionen imellem skivernes skrå flader og kædenitterne (via gearolien), der overfører kraften, hvilket i sig selv er ret o.O

Den famøse kobling bruges kun til igangsætning. Uden på den er der endnu en kobling med et planetgear, som gør det muligt at køre baglæns.

Her er en video... der er lidt rigeligt om scootere, men forklaringen er fin:

https://www.youtube.com/watch?v=xHWqlfDZnmQ

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
ppp
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28/09/2018 16:29

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af ppp »

Happy ending! :)

Jeg havde bilen forbi et Audi Servicecenter idag og kørte en tur med en mekaniker og kunne genskabe "fejlen". Det viste sig at være en multitronic gearkassens dynamiske regulerings program, som "gearer" ned med højere omdrejningstal til følge der trådte i kraft. Først nu kunne jeg forbinde mønstret med svagt ned af bakke og snitte bremsepedalen.
Alt er som det skal være! (y)
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Bjørn T »

Jeg har hørt, at skiftene fremkaldes ved, at brændstoffet kortvarigt afbrydes. Derved simuleres et “manuelt” gearskifte. Men jeg skal ikke afvise, at Alex forklaring er den rigtige. Som sagt er det bare noget jeg har hørt.
Men derudover syntes jeg, at det er utroligt, at det kan holde i længden. Kæden “fedter” jo faktisk hele tiden op og ned af skiverne. o.O
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Høy »

Du kan se det ved ca. 50 sekunder i denne video...

https://www.youtube.com/watch?v=a3PF4fPXe9U

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
Havberg
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 2164
Tilmeldt: 31/01/2003 11:34

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Havberg »

Der var vel også rigtigt mange A6 4F 2.4 V6 hvor multi tronic ikke holdte ret godt.

synes næsten alle brugte der var til salg en overgang havde fået en ombytter/ny gearkasse.
A7 SB 3.0 BiT 320 TDI S-Line/Black edition
A6 4F 3.0 TDI - S-Line (solgt efter 6.5 gode år)
S2 Coupé 2.2T
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=25255
CoupéGT 2.2E
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1767
100 2.2 5S Type 43
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1776
Brugeravatar
Poe
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 710
Tilmeldt: 26/07/2009 19:41
Geografisk sted: Middelfart

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Poe »

Kædereaktion: Audi dropper trinløst automatgear https://www.hvilkenbil.dk/kaedereaktion ... tomatgear/
Audi Sport quattro (Dahlbäck 560hp) at Vaaler Raceway http://www.youtube.com/watch?v=TAfWsecE75w
800 PS Audi quattro S1 http://www.youtube.com/watch?v=GmTOZ7wetuM
Audi Q4 Attitude 35 e-tron S line 2022.
Seat Mii Electric Plus 2021.
Audi A6 C5 (4B) Limousine Advance Tiptronic 1997 2,4 V6 30V 165hk. AGA.
Arbejde: MAN TGE 6.180, 2019. Mercedes-Benz Atego 1224, 2021. Mercedes-Benz Agtros 1840, 2021.
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: 2014 A6 3.0 TDI multi-tr - periodevis forhøjet omdrejnin

Indlæg af Høy »

Her kan man se det endnu bedre:

https://www.youtube.com/watch?v=V3i5mJ98UGs

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"