STORT tab af kølervæske..intet at se!

motor, gearkasse, kardan, differentialer, aksler.
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

Hej oooo venner

Min v6 2.6 med 230000 på tælleren mistede pludselig tilsyneladende en del kølervæske på en varm motorvej i Jylland i sommer så lampen blinkede. Ekspansionbeholderen var tom. Den fik noget vand og så kørte jeg ca 300 km hjem. En uge efter var den tom igen efter i alt ca 600 km. Og siden har den tabt mere og mere. Nu er forbruget ca 1/2 liter om dagen pr 70 km... uha.

Jeg fandt en utæthed ved ekspansionsbeholderen og slangen der går ud i fra denne. Studsen på ekspansionsbeholderen var defekt. Ekspansionsbeholderen skiftede jeg.
Umiddelbart så dette ud til at hjælpe...det var tryk på da jeg åbnede for ekspansionsbeholderen, men i går var niveauet igen efter en dags kørsel på ca 70 km, nede på minimum i beholderen. Jeg fyldte på den manglende halve liter, men synes jo forbruget er vildt højt. :-&
Mine tanker er enten er der kommet luft i systemet som følge af min udskiftning af ekspansionsbeholderen eller så er der vandpumpen som lækker/defekt eller så er toppakningen utæt...(så koster det kassen..) men kan der være at tandremmen er slidt? eller andre bud eller kendte svagheder med v6 2.6???

venlig oooo hilsen
Martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af SorenR »

Nu kan jeg ikke lige huske om der er en tilskudsvandpumpe på din motor men min 2.7T havde en som gemte sig under indsugningsmanifolden.

Der skulle fyldes vand på hver uge og da vi kørte på ferie (yes, 10 liter vand i bagagerummet) oplevede jeg et paradox... 1.900 km (fordelt på to dage) senere i Rom, var der ikke fursvundet en dråbe.

Bilen stod opbevaret i p-kælder i 7 dage og da vi skulle hjem var alt stadig fint. 1.900 km (i et hug) senere, hjemme i carporten - alt OK.

Ugen efter skulle der fyldes vand på :-k

Tilskudsvandpumpen kører kun over en vis temperatur - når bilen bliver slukket - og pumper den modsatte vej ... Den var utæt - men kun når den var aktiv +(
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af bertlov »

Et af de mest almindelige steder C4 taber vand er varmeapparatet.
Ved utæthed ved studserne løber det i vandkassen og ud gennem afløbet der er lidt forskudt til højre, lige over tandstangen.
Ved utæthed inde samler der sig først en halv liter i selve varmeapparatet, før det begynder at løbe ud under gulvtæppet.
Hvis du kan observere en let sødlig duft i kabinen, så er det med sikkerhed varmeapparatet der er utæt.
Selve varmelegemet er relativt billigt, men det tage laaang tid at skifte, selv hvis det er prøvet før.
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

hmmm jeg har ikke bemærket nogen sødlig duft, ej hellere vand under gulvtæppet... bilen har klimaanlæg og lige blevet testet hos Audi (det er en forfærdelig historie som jeg nok ikke må fortælle her, men det klæder ikke aut. audi værksted at behandle kunder så dårligt som jeg blev der) - men der var ingen utætheder i klima-anlægget.

Hvis det skyldes varmedelen... kan man teste ved at køre uden varme/klima-anlægget på?

Søren: 2 vandpumper?
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af Høy »

Den elektriske pumpe skal forhindre, at der dannes damplommer ved turboerne, når bilen slukkes. Det gøres ved at trykke vandet baglæns igennem den del af kølekredsen. Mine gamle 5-cylindrede har den også, men den er næppe monteret på en sugemotor.

De gammeldags organiske toppakninger kan gå til, så vandet trykkes ud. Lige under manifolderne koger vandet sikkert bare væk uden at kunne ses.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

Nu har jeg registreret et andet fænomen, nemlig at når jeg åbner lokket på ekspansionsbeholderen så stiger kølervædskeniveauet tilnærmet til samme niveau som det var før jeg kørte turen. Dette sker efter bare en kort tur på nogle få km. Kan det (evt også)være meget luft i systemet??

Alex: Den er ikke gået mere end 230 000 km med pæn og rolig kørsel... det kan da ikke koste en toppakning eller ??
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af jorlund »

Vi er flere, der har haft svingende oplevelser med de autoriserede værksteder. Der er ingen skam i at dele oplevelser - gode såvel som dårlige. Der er et forum til det her:
http://audiclub.dk/forum/viewforum.php?f=781 (kan ikke på stående fod huske om det kun er for medlemmer eller frit tilgængeligt)
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af Høy »

Der er ringe omkring cylindrene, men resten af pakningen kan rådne/smuldre. Det er ikke så meget kilometertallet som omgivelsesbetingelserne, der forårsager det.

Prøv om du kan se en metalflig, der stikker ud på bagsiden af motoren. Hvis der er sådan en, er det toppakningens bæremedie, og den er af metal. Ellers kan den være af noget paplignende materiale.

Vandpumpen kan også være utæt, hvilket ikke er så slemt.

Det med vandstanden skyldes formodentlig en vis elasticitet i slangerne. Luften skal samle sig i ekspansionsbeholderen, og den udvider sig med varmen og skaber trykket. Glykolen kan vist nok teoretisk udvide sig noget med varmen, men luften/dampen udvider sig meget mere og sætter hele systemet under tryk. Hvis noget af systemet kan give efter som en ballon, løber der bare mere vand derhen, og vandstanden synes lavere. Prøv at sammenligne diameteren på en tyk kølerslange med tryk på og med beholderen åben. Jeg vil tro, den er tyndere uden tryk. :-k

Når du åbner beholderen med varm motor, falder kogepunktet, fordi du fjerner trykket, og det kan medføre stødkogning de varmeste steder. Det vil kortvarigt tvinge vand op i beholderen, men det skulle løbe tilbage igen næsten med det samme, fordi dampboblerne også søger op i ekspansionsbeholderen.

\Alex
Senest rettet af Høy 11/09/2018 19:18, rettet i alt 1 gang.
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af bertlov »

Der kan også være tale om rust hul i røret der går til oliekøleren foran på motoren.
Luft kan meget let forekomme i systemet.
Udluftes ved varmeapparatet (stor ligekærv), og på røret på motorens bagside (5mm Umbraco).
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

Alex: hvordan kan jeg se at det er toppakningen? Hvid røg eller kan det se på tændrør eller kræver det kompressionstest eller ??
Og hvis det er toppakningen som er smuldret, på en v6 betyder det vel 2 nye ( 1 til hver 3 cyl), ik? ++ et par andre pakninger + koning at toppen... eller ??

vandpumpen... hvordan kan jeg finde ud af om det skulle være den?

Søren, jeg kigger på det der rør i morgen - tak (y)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af Høy »

Kompressionstest siger ingenting idet tilfælde. Der er som sagt metalringe i pakningen omkring cylindrene. Det er selve pakningen imellem vandkanalerne i blokken og topstykkerne, der kan smuldre, så vandet løber ind imellem cylinderrækkerne eller ud under manifolderne. Imellem topstykkerne er der også et vandrør med sensorer. Det sidder ind imod forruden. Tjek også dette rør for tæring.

Vandpumpen kræver afmontering af det forreste tandremsskjold. Hvis der er vådt omkring den, skal den byttes, eller røret til termostaten skal pakkes om.

Lån et trykprøvningssæt, og sæt tryk på systemet. Så kan du se, hvor vandet løber ud. Hvis der ikke er noget i kold tilstand, og manometeret holder tryk i en times tid, stiller du bilen på brunt afdækningspapir eller lignende og lader den køre varm, til blæseren tænder. Se efter dryp.

Hvis der ikke spildes noget, og der ikke er fugtigt i kabinen, bruger motoren virkelig vandet. Det bør imidlertid forårsage hvid røg. Hvis en toppakning virkelig er utæt imellem en cylinder og en vandkanal, er det mere sandsynligt, at der trykkes gas ind i vandet, fordi cylindertrykket er meget højere end vandtrykket. Det giver tydelige bobler i ekspansionsbeholderen.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

TAK, Alex!

Det var meget informativt og det vil/kan jeg bruge. (y)

Tak også til jer andre for bidrag (y)

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

Så er der lidt (godt) nyt for i dag kørte jeg en længere tur på 200 km uden at der blev brugt noget kølervæske (måske 1/2 dl), men så kørte jeg også uden at varmeapparatet var tændt for.... :-
Jeg bemærkede dog lidt kølervæske ude foran blokken mod fronten nede på bundpladen - kan det skyldes vandpumpen?? (Jeg havde ikke tid idag til at checke den, men vil gøre det i morgen)
Men meget tyder på at der er noget der ikke fungerer optimalt med klimaanlægget... så måske har du Søren fat i noget.. Jeg vender tilbage :- ;)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af Høy »

Hvis du mistænker varmeapparatet, kan du tage de to slanger af og helt enkelt sætte dem sammen med en halvtomme messingadapter og to spændebånd.

På den måde omgår du varmeapparatet, og der vil ikke forsvinde mere vand, hvis varmeapparatet er problemet.

Den slags eksperimenter skal udføres, inden det bliver alt for koldt, da du heller ikke vil have varme til forruden og dermed får et dugproblem.

Vand i bunden af motorrummet kan sagtens komme fra vandpumpen, men det kan også komme fra andre ting og blot blive fordelt ved bremsning/acceleration osv.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

): Alex
Det er ikke nødvendigt at koble varmeapp fra for jeg er nu meget sikker på at det er problemet: I går kørte jeg 240 km uden at varmeapp var tændt og vandmængden var næsten som da jeg startede.
I dag kørte min kone på arbejde og retur ca 70 km i alt med varmeapp tændt - resultat - der manglede 6-7 dl vand i ekspansionsbeholderen.
Med hensyn til vandpumpen så ser det ud til at den læk er meget lille og jeg påtænker at skifte den samtidigt med at tandremmen skal skiftes om ca 45000 km. Altså hvis ikke den begynder at lække mere.

PS: jeg er flyttet sydpå siden sidst... nogen som kender en dygtig Audi kyndig mekaniker (udlært eller amatør) som kan skifte varmelegemet evt sammen med mig på Fyn?? (glem Audi i Odense - der kommer jeg ikke igen)
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

Så var der noget at se!!
Jeg fik her til morgen fjernet dækslet foran på motoren og tændte for motoren... efter nogle minutter begyndte der at pible vand ud ved det lille hjul i midten af v'et - dvs vandpumpen... Efter yderligere nogle minutter så begyndte der at komme en lidt pibende/syg lyd som jeg formoder skyldes at pumpen er slidt/færdig.

Vel, det ser ud til at den skal have en ny vandpumpe og vel også en ny tandrem selv om den kun er gået 80.000 km,ik?

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af bertlov »

Skifteintevallet på tandrem er 90.000, så den er ved at væe moden til udskiftning....
Tag evt. Termostaten med når du nu er der alligevel.
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
bertlov
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 327
Tilmeldt: 21/10/2005 20:16
Geografisk sted: Nr. Lyndelse v/Odense

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af bertlov »

Hvis du ikke selv har mod på at skifte det, kan jeg anbefale Fyns Auto Opret i Årslev.
Jeg har kun oplevet Per som meget reel.
/Søren
Audi A8 (4E) 4,2 (BFM) quattro FL 2003
Audi A2 (8Z) 1,2 (ANY) 3L 2004
Lupo 3L 2001
Audi A6 2,8 aut. quattro 1995 (solgt)
Audi 100 2,8 quattro 1992 (skrottet)
Brugeravatar
MOW
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 544
Tilmeldt: 30/09/2004 13:15
Geografisk sted: Det Sydfynske øhav

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af MOW »

Hej Søren
Årslev er lidt langt nord for mig, da vi er flyttet til Tranekær på Langeland. Men tak for indpillet (y) Jeg har en ok mek i Rudkøbing, men han vil ikke skifte dele som han ikke selv har købt i dyre domme hos den danske reservedelspusher (over dobbelt så dyre dele som Mr Auto o.lign.)

Synes bare det står 120.000 km for tandremskift et sted, men godt det kun er vandpumpen og ikke toppakningen eller varmeapp. Jeg så en polsk video på youtube og så at hele midterkonsollen skulle ud + det løse.. uha :shock:

/martin
1995, A6 2.6 V6 kongeblå - med det meste af udstyr
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: STORT tab af kølervæske..intet at se!

Indlæg af SorenR »

Vandpumpen sidder lige dér ... Hvor svært kan det være :mrgreen:

Billede

Termostaten sidder inde bag skjoldet til venstre.

Billede
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
Besvar

Tilbage til "Drivlinje"