Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Alt om ekstraudstyr, tuning og styling. Tagbøjler, oliefyr, chiptuning, større turbo, anden udstødning, mm.
Besvar
Kraght
Ny forumbruger
Ny forumbruger
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15/06/2018 13:15

Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Kraght »

Hejsa

Jeg har nu haft min Q3 fra 2016 i en lille måneds tid.
Det er en 1.4 tfsi med 150 hk.

Jeg er ganske tilfreds med hestekræfterne - og savner som sådan ikke yderligere ”power”.

Men – jeg kunne godt tænke mig en lidt bedre brændstofs økonomi.
Og dertil ville de ekstra 30 hestekræfter, heller ikke være tosset, om end ikke nødvendige. :)

Planen, er, skulle jeg få det gjort - at det bliver gjort ved René hos Cartrends i Rødovre.


Hvad ville i vurdere ift. chiptuning eller ej?
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af jorlund »

Jeg ville lade være. Det slider på materiellet, og den bedste brændstof økonomi får du ved at lære at køre økonomisk.

Hvis du bruger ca. 1 krone pr. kilometer på brændstof, og en chiptuning til 3500 giver 5% brændstof økonomi, er det først tjent hjem efter 70.000 km, såfremt der ikke er gået andet i stykker som følge af chiptuningen.

Jeg har ikke belæg for at sige om den bliver mere økonomisk af en chiptuning - det er vist mest på dieselbiler, der har fået lavet andre ændringer, hvor der er observeret større forbedringer. Hvis du bare trykker hårdere på pedalen som følge af de ekstra heste, bliver det i hvert fald ikke billigere...
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Ivan »

Hvis kulance vedr. evt. fejl kunne blive problematisk.

Antager Audi bedst ved, hvordan deres motorer indstilles.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Ivan »

jorlund skrev:Jeg ville lade være. Det slider på materiellet, og den bedste brændstof økonomi får du ved at lære at køre økonomisk.

Hvis du bruger ca. 1 krone pr. kilometer på brændstof, og en chiptuning til 3500 giver 5% brændstof økonomi, er det først tjent hjem efter 70.000 km, såfremt der ikke er gået andet i stykker som følge af chiptuningen.

Jeg har ikke belæg for at sige om den bliver mere økonomisk af en chiptuning - det er vist mest på dieselbiler, der har fået lavet andre ændringer, hvor der er observeret større forbedringer. Hvis du bare trykker hårdere på pedalen som følge af de ekstra heste, bliver det i hvert fald ikke billigere...


Gået sport i at køre økonomisk. Min er angivet til 11,9 km/l. På en tur med blandet vej og 80 km/timen i gennemsnit gav 16,9, køretid en time og 18 minutter, hvis ellers kørecomputer er i overensstemmelse med sandheden.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af jorlund »

Nemlig, Ivan!

Det gule lyn er opgivet til 13,0 km/l i gennemsnit, og i mine pendler-dage holdt jeg et gennemsnit på 13,7 :) kørecomputeren passer nogenlunde i min - har før oplevet på en lang tur at computeren gav et lavere tal end den efterfølgende tankning. Bruger spritmonitor.de og deres app til at holde styr på forbruget - har efterhånden data fra 77.000 km
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af diskoboy »

Jeg ville ikke have nogle betænkeligheder ved det. Audi kan ikke se at den er chippet med mindre de udlæser checksummen på en org. ecu og sammenligner den med én fra en chippet boks.

Man kan selvfølglig mærke det ved kørsel :)

A4 B8 TFSI kan gå fra 120 HK til 215 HK uden problemer så mon ikke en Q3 også kan chippes uden det ødelægger noget... men selvflig kan alt ødelægges ved forkert kørsel...
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af jorlund »

Den omtalte motor er en 1.8er, og den gamle 1.8er ydede 125 heste uden turbo, så den er jo ikke i nærheden af at være presset som standard.

Det er ikke sikkert det springer i luften lige med det samme, men det kan ikke undgå at medføre øget pres på især turbo og kobling at kaste flere heste ind.

Hvis man gerne vil have flere heste, så fred med det - men jeg nægter at tro det på nogen måde er økonomisk.
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af ChristianL »

diskoboy skrev:Jeg ville ikke have nogle betænkeligheder ved det. Audi kan ikke se at den er chippet med mindre de udlæser checksummen på en org. ecu og sammenligner den med én fra en chippet boks.

Man kan selvfølglig mærke det ved kørsel :)

A4 B8 TFSI kan gå fra 120 HK til 215 HK uden problemer så mon ikke en Q3 også kan chippes uden det ødelægger noget... men selvflig kan alt ødelægges ved forkert kørsel...


Ikke korrekt, Audi kan se det lige så snart bilen har været online med fabrikken, og det er et krav ved alle kulance rep. på drivlinie, ergo nul kulance.
Brugeravatar
Bjørn T
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 4486
Tilmeldt: 15/12/2005 01:04
Geografisk sted: Næstved

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Bjørn T »

Chiptuning hmm.
Som Jørgen skriver, tvivler jeg også på, om det giver bedre brændstoføkonomi. På minussiden skal du regne med mulig motor og gearkassehavari, samt resten af drivlinien der også bliver hårdere belastet.
Moderne biler bliver konstrueret til nøjagtig den motorkraft den bliver leveret med. Bilfabrikation drejer sig, som så meget andet, kun om at tjene penge til aktionærene, derfor bliver alt, og jeg mener ALT, der kan gøres lettere sparet.
Tag for eksempel en krumtap. Kan den gøres 100g. lettere, hvor mange kilo dyrt metal tror du så man i sidste ende sparer i en komplet produktion af en enkelt type motor.
Just my fifty cent.
Mvh. Bjørn T.
Audi A4 (B8,5) S-Tronic Avant quattro 2014 S-Line
3,0 TDI 245 Hk. 500 Nm.


Audi A4 (B6) Avant Tipt. quattro 2004 S-Line
2,5 TDI. 180 hk./370 Nm. Motor BAU - Gear GBG SOLGT
VCDS NEtech - Nyeste udgave.
Brugeravatar
Chris
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 139
Tilmeldt: 18/09/2008 22:53
Geografisk sted: Skjern

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Chris »

Det kan faktisk godt være brændstoføkonomisk at få chiptunet bilen, hvilket jeg tidligere også har hørt at medlemmer har oplevet. Det sker dog med sikkerhed, med omkostninger andre steder, at hæve ydelsen så meget. F.eks. kan en dieselmotor gå længere på literen ved en højere forbrændingstemperatur, men den kan så til gengæld også generere flere Nox partikler, så den forbedrede brændstoføkonomi og ydelse er ikke opstået ud af ingenting. Det er sikkert også muligt at fintune en motorstyring lidt mere præcist til den pågældende motor, men tror ikke at man kan i de voldsomme chiptuning-procentsatser.

Det er dog langt fra alle modeller som er optimeret til deres ydelse. Min 190 HK 2,7 TDI A6 4F er langt hen ad vejen identisk med en 3,0 med 240 HK, herunder også bremser, motorblok, turbo, kobling etc. Så dens komponenter er ikke optimeret til 190 HK, men til at give den højeste produktionsvolumen og dermed laveste produktionsomkostninger.

Der er dog altid en forøget slidtage og risiko ifm. en forøget ydelse, så du skal kun vælge at chiptune, hvis du er villig til at løbe denne risiko og miste kulancemuligheden.
Christoffer

Audi A6 3,0 TDI BiT quattro Avant - 2013 4G
Audi A6 2,7 TDI Avant - 2009 4F
Audi A4 1,8 T Avant - 1997 B5 - Solgt
Brugeravatar
Høy
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 2664
Tilmeldt: 21/08/2007 16:56
Geografisk sted: Tyskland

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Høy »

Nemlig, man kan ikke opnå noget som helst med gode tanker alene. Større moment/effekt kan KUN opnås med højere cylindertryk, og det er principielt underordnet, om man skaffer det højere tryk med mere ladeluft og brændstof, fortænding/indsprøjtningstidspunkt eller bedre brændstof. Højere cylindertryk medfører mere slitage, uanset hvordan man ser på det. Selv om bilen eventuelt kan holde til det på sigt, slider det højere tryk mere på dens forskellige lejeoverflader. Sparer man på brændstoffet, bliver tingene som regel varmere, og det medfører også slitage.

Som Chris også er inde på, vælger nogen at nedprioritere forskellige faktorer eller betragter dem muligvis slet ikke som relevante, og så er der ikke langt til at mene, at det er helt uproblematisk at tune. Alting er relativt, og hvis man ikke beholder bilen ret længe, er det sandsynligvis også uproblematisk for en selv, og den næste ejer står så med møddingen over hovedet.

Jeg synes selv, det er meget interessant at skille ting ad og finde ud af, hvordan de virker og kan optimeres, så jeg kan sagtens forstå lysten til at tune på bilen. Derfor har jeg skaffet en gammel balje til banekørsel. En nyere og meget dyr bil, som man eventuelt er afhængig af i hverdagen, ville jeg aldrig nogensinde tune på, selv om det i en vis udstrækning er lovligt hernede. Hvis bilen tunes, bør man også huske alle de ting, der er gode for bilen, som f.eks. hyppigere olieskift og kontrol osv., men det er desværre også noget, der ofte kommer på listen over uvigtige ting. Omvendt kender jeg flere, der har voldsomt tunede biler, og som mener, at det fungerer uproblematisk, men i virkeligheden skifter de konstant alle mulige ting forebyggende, og det er typisk ting, der under normal brug ville holde i bilens levetid, så her er det også kun uproblematisk, fordi man vælger at prioritere sådan, kan man sige.

At en bilentusiast spontant køber et nyt topstykke og finder det acceptabelt, fordi det kan give en forbedring, er ikke det samme, som at en almindelig forbruger er vild med det, selv om det eventuelt er blevet nødvendigt, fordi bilen har tabt en ventil.

\Alex
Rimeligt Sur B5 Avant / B7 Sedan ... i beige, wooo!
(Momentnøglen er da den, der skal i tændingslåsen!?!)
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af SorenR »

Hold da kaje en flok gamle mænd... ;-)
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af jorlund »

Hej Søren! Godt at se du lever endnu. Vi er desværre så langt oppe i årene at vi hverken tror på julemanden, påskeharen eller diverse motorrelaterede mirakler.

Hvis folk gerne vil chiptune deres bil, må de hjertensgerne det. Så længe de er indforstået med, at det ikke er lovligt (selvom det i praksis er umuligt for myndighederne at håndhæve), og kan have konsekvenser for bilens driftsikkerhed og leverandørens samarbejdsvillighed ved eventuelle følgevirkninger.
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af diskoboy »

ChristianL skrev:
diskoboy skrev:Jeg ville ikke have nogle betænkeligheder ved det. Audi kan ikke se at den er chippet med mindre de udlæser checksummen på en org. ecu og sammenligner den med én fra en chippet boks.

Man kan selvfølglig mærke det ved kørsel :)

A4 B8 TFSI kan gå fra 120 HK til 215 HK uden problemer så mon ikke en Q3 også kan chippes uden det ødelægger noget... men selvflig kan alt ødelægges ved forkert kørsel...


Ikke korrekt, Audi kan se det lige så snart bilen har været online med fabrikken, og det er et krav ved alle kulance rep. på drivlinie, ergo nul kulance.

Hvad er det de specifikt kan se? Du lyder meget sikker, så du må vide hvad de nøjagtigt måler på.

Forresten så kan SMC ikke se det på en VW’er - ellers er de bare for inkompetente til at vide hvor de skal kigge.... den lader vi stå lidt :lol:
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
SorenR
Audi club DK Ambassadør
Audi club DK Ambassadør
Indlæg: 6908
Tilmeldt: 17/08/2006 09:41
Geografisk sted: Føllenslev

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af SorenR »

jorlund skrev:Hej Søren! Godt at se du lever endnu. Vi er desværre så langt oppe i årene at vi hverken tror på julemanden, påskeharen eller diverse motorrelaterede mirakler.

Hvis folk gerne vil chiptune deres bil, må de hjertensgerne det. Så længe de er indforstået med, at det ikke er lovligt (selvom det i praksis er umuligt for myndighederne at håndhæve), og kan have konsekvenser for bilens driftsikkerhed og leverandørens samarbejdsvillighed ved eventuelle følgevirkninger.

Jørgen, du ser kun begrænsninger - man skal se muligheder!

Måske noget af det nye skrammel ikke kan tåle man piller, de Audi jeg har haft og har kan godt tåle det. Min S4 fik 20%+ flere HK/moment på chip. Bilen var chippet inden den kom til DK ved 80.000 km og gik stadig forrygende ved 290.000 km da jeg solgte den. Det kostede et par turboer, men sådan er det når man presser møllerne ud over specs.

Kraght/Lars K (OP) har så ikke fortalt hele sandheden. Bilen er med DQ200 (S-Tronic) og det er nok den værste af alle de DSG kasser som VAG koncernen har disket op med i forbindelse med tuning. Med andre ord, den tåler ikke mosten særligt godt.

Desuden er det multi svært at tune en benzin bil mere økonomisk sammenlignet med diesel. Det overlader vi lige til eksperterne at forklare hvorfor! Det har noget med EGR og luft at gøre :mrgreen:
“With age comes wisdom, but sometimes age comes alone.”
- Oscar Wilde

Nuværende garage:
1992 Audi Cabriolet (NG) 2.3 10V
jorlund
Bestyrelsesmedlem
Bestyrelsesmedlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 14/06/2013 22:16
Geografisk sted: Jylland

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af jorlund »

Der skal alligevel spares en del benzin for at finansiere et par nye turboer :D (selvom S4'eren sikkert havde spist dem uanset)
Brugeravatar
audi_claus
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1829
Tilmeldt: 13/08/2005 09:41
Geografisk sted: Ebeltoft

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af audi_claus »

SorenR skrev:
jorlund skrev:Hej Søren! Godt at se du lever endnu. Vi er desværre så langt oppe i årene at vi hverken tror på julemanden, påskeharen eller diverse motorrelaterede mirakler.

Hvis folk gerne vil chiptune deres bil, må de hjertensgerne det. Så længe de er indforstået med, at det ikke er lovligt (selvom det i praksis er umuligt for myndighederne at håndhæve), og kan have konsekvenser for bilens driftsikkerhed og leverandørens samarbejdsvillighed ved eventuelle følgevirkninger.

Jørgen, du ser kun begrænsninger - man skal se muligheder!

Måske noget af det nye skrammel ikke kan tåle man piller, de Audi jeg har haft og har kan godt tåle det. Min S4 fik 20%+ flere HK/moment på chip. Bilen var chippet inden den kom til DK ved 80.000 km og gik stadig forrygende ved 290.000 km da jeg solgte den. Det kostede et par turboer, men sådan er det når man presser møllerne ud over specs.

Kraght/Lars K (OP) har så ikke fortalt hele sandheden. Bilen er med DQ200 (S-Tronic) og det er nok den værste af alle de DSG kasser som VAG koncernen har disket op med i forbindelse med tuning. Med andre ord, den tåler ikke mosten særligt godt.

Desuden er det multi svært at tune en benzin bil mere økonomisk sammenlignet med diesel. Det overlader vi lige til eksperterne at forklare hvorfor! Det har noget med EGR og luft at gøre :mrgreen:


Lattergas kræver ikke chiptuning :)
600 Hk er hjemme: det Blå Bæst 600 / 637Nm and counting.
Http://www.audi-claus.dk
Aerodynamik er for folk, der ikke kan lave motorer.
LandRover Discovery 3 m ZF 6HP26 autobox
Sendt fra min Lenovo V110 m win10
ChristianL
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 98
Tilmeldt: 1/08/2013 20:28
Geografisk sted: Viborg

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af ChristianL »

diskoboy skrev:Hvad er det de specifikt kan se? Du lyder meget sikker, så du må vide hvad de nøjagtigt måler på.


Hvad den direkte går ind og måler på har jeg desværre ikke kendskab til, det vil fabrikken selvfølgelig ikke ud med, men man kører en kontrolplan med den originale tester, hvor den sammenligner motorstyringsdata med det den er født med.

I de fleste tilfælde kan vi se en tuning, men en dygtig tuner kan godt gøre så det ikke kan ses, hvertfald som det er lige nu.
Brugeravatar
Ivan
Audi club DK Adjudant
Audi club DK Adjudant
Indlæg: 1599
Tilmeldt: 2/11/2008 10:58
Geografisk sted: Fyn

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af Ivan »

Da kulance og garanti "koster", vil Audi med sikkerhed, gøre hvad der står i deres magt for afvisning pga. "pillefingre" eller lignende.

Vi ved jo nu, at der programmeres funktioner, der ikke tåler dagens lys.

Jeg forestiller mig, at Audi sagtens kan få systemet at gemme eller aktivere " noget" f.eks. pga. effektforøgelse m.m.
A6 Ava.q. TDI3.0 BMK tiptr V6165 DPFA6 4F50HL - kan køre endnu, på trods af autoriseret Audi-service!
diskoboy
Forumbruger
Forumbruger
Indlæg: 858
Tilmeldt: 6/06/2007 23:45

Re: Audi Q3 - chip tuning eller ej?

Indlæg af diskoboy »

ChristianL skrev:
diskoboy skrev:Hvad er det de specifikt kan se? Du lyder meget sikker, så du må vide hvad de nøjagtigt måler på.


Hvad den direkte går ind og måler på har jeg desværre ikke kendskab til, det vil fabrikken selvfølgelig ikke ud med, men man kører en kontrolplan med den originale tester, hvor den sammenligner motorstyringsdata med det den er født med.

I de fleste tilfælde kan vi se en tuning, men en dygtig tuner kan godt gøre så det ikke kan ses, hvertfald som det er lige nu.

Det er jo det jeg siger. Den eneste måde de kan måle det på er ved at udlæse checksummen for selve softwaren. Der kan selvfølglig fysisk måles ved at køre en tur, men der står ikke noget i nogle måleblokke.

Måske gør Audi det - VW gør det i hvert fald ikke kan jeg konstantere
A4 B8 Avant (facelift)
Blev født som en meget standard udgave - efterhånden er det nemmere at liste hvad den ikke har af udstyr
Besvar

Tilbage til "Ekstraudstyr, tuning & styling"